سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر همسر بعد از ازدواج

بسیاری از افراد به خصوص کسانی که در ارتباط عاشقانه‌ای درگیر هستند به تغییر همسر بعد از ازدواج بسیار فکر می‌کنند و در مورد میزان عملی بودن آن از مشاوران سؤال می‌پرسند. در واقع بسیاری از افراد ممکن است به دلایلی نظیر احساس عشق و علاقه زیاد دائماً تلاش کنند تا بدی‌ها و خصوصیات ناپسند فرد مقابل خود را نادیده بگیرند و به تغییر دادن همسر خود پس از ازدواج دل ببندند. این در حالی است که تقریباً همه مشاوران به طور یک صدا بارها این شعار را تکرار می‌کنند که «هرگز با امید تغییر کسی با او وارد زندگی مشترک نشوید.» شما می‌توانید برای سنجش میزان تفاهم میان خود و همسر آینده‌تان و میزان موفقیت در ازدواج از مشاوره ازدواج کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: تغییر همسر بعد از ازدواجتماس با مشاور?

تغییر همسر بعد از ازدواج | قبل از هر چیز موانع را شناسایی کنید

قبل از اینکه به میزان عملی بودن تصمیم خود برای تغییر دادن همسر پس از ازدواج فکر کنید به انگیزه‌های خود برای این کار بیاندیشید و ببینید چه چیزهایی مانع این شده که اکنون نتوانید این کار را انجام دهید. بسیاری از افراد هنگام پاسخ دادن به این سؤال‌ها ترس‌هایی از به هم خوردن ازدواج و از دست دادن رابطه را مطرح می‌کنند. اما لازم است به این مسئله توجه داشته باشید که هرچقدر که شما در رابطه پیش می‌روید احساساتتان قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و در نتیجه آسیب‌پذیری‌تان افزایش می‌یابد.

به همین خاطر باید تلاش کنید که از همان ابتدا به فکر رشد و تعالی رابطه خود باشید و پایه‌های زندگی خود را بر بنایی مستحکم استوار کنید. اگر فکر می‌کنید شریک آینده شما دارای خصوصیاتی است که نمی‌تواند اکنون آن‌ها را تغییر دهد روی تغییر آن‌ها در آینده هرگز صد در صد حساب باز نکنید چرا که بسیاری از خصوصیات انسان‌ها صفاتی شخصیتی هستند. این صفات در طول زمان شکل می‌گیرند و به مرور مستحکم‌تر می‌شوند. به همین خاطر است که بسیاری از افراد نمی‌توانند برخی از ویژگی‌های خود را تغییر دهند. در نتیجه به دنبال پاسخ این سؤال باشید که چرا فرد مقابل اکنون نمی‌تواند خود را تغییر دهد و آیا اگر این صفات و مشکلات در آینده باقی بمانند شما چقدر توان سازگاری با آن‌ها را دارید.

 

تغییر همسر بعد از ازدواج | واقعیت یا خواب و رؤیا؟

آیا افراد پس از ازدواج تغییر می‌کنند یا تنها همان افراد سابق هستند که در چهارچوب‌های جدید قرار گرفته‌اند؟ در جواب این سؤال باید گفت که افراد پس از ازدواج در بسیاری از جنبه‌ها تغییر می‌کنند چرا که زندگی مشترک مسئولیت، وظایف و تعهدات جدیدی را به زندگی افراد اضافه می‌کند که باعث می‌شود آن‌ها در مقایسه با دوران مجردی خود با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو شوند و بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها تعدیل شود. با این حال این مسئله را در نظر بگیرید که تغییر در سنین بزرگسالی به انگیزه‌های درونی و محکم نیازمند است و معمولاً حاصل تلاش‌های فردی برای سازگاری هرچه بیشتر با اوضاع پیرامون است.

در نتیجه شما به عنوان یک فرد بیرونی نمی‌توانید تضمین کننده تغییرات در وجود فرد دیگری باشید. بلکه تنها می‌توانید به عنوان یک راهنما و مشوق در کنار او قرار بگیرید و انگیزه‌های درونی او را تقویت کنید. همچنین این مسئله را در نظر بگیرید که معمولاً تغییرات پس از ازدواج به کندی صورت می‌گیرند و در نتیجه نمی‌توانید انتظار داشته باشید که پس از قرار گرفتن در زندگی مشترک همه چیز زیر و رو شود و هردوی شما به افرادی متعالی و پخته تبدیل شوید.

علاوه بر این مهم‌ترین مسئله این است که بدانید ظرفیت روانی افراد مختلف برای تغییر کردن با یکدیگر متفاوت است. بسیاری از افراد روحیه انعطاف‌پذیرتری دارند و در نتیجه در مورد موضوعات مختلف می‌توانند نرمی بیشتری از خود نشان دهند و به مرور تغییر کنند. اما برخی افراد روحیه بسیار نفوذناپذیری دارند و هرگز از تغییرات استقبال نمی‌کنند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که پیش از ازدواج شخصیت همسر خود را بیشتر بشناسید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه شناخت قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

تغییر همسر بعد از ازدواج | تغییر چه مواردی سخت‌تر است؟

همان طور که گفته شد افراد پس از ازدواج طبیعتاً با تغییرات مختلفی رو به رو می‌شوند. اما اکثر افراد در برابر برخی مسائل مقاومتی بیشتری دارند و تغییر دادن آن‌ها در این زمینه‌ها با مشکلات بیشتر و قطعیت کمتری رو به رو است. از جمله آن‌ها می‌توان  به موارد زیر اشاره کرد.

تغییر خصوصیات شخصیتی

همان طور که پیش‌تر اشاره شد خصوصیات شخصیتی صفات محکم و پایدار وجود انسان هستند که از سال‌های اولیه زندگی شکل گرفته‌اند و به مرور زمان تحکیم یافته‌اند. تغییر دادن این ویژگی‌ها حتی برای روانشناسان و مشاوران نیز دشوار است و به همین خاطر است که مبتلایان به اختلالات شخصیتی اغلب به درمان‌های طولانی مدت تری نیاز دارند.

از جمله ویژگی‌های شخصیتی می‌توان به درون گرایی، برون گرایی، تکانشگری، هیجان خواهی و … اشاره کرد. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید آیا برای تغییر همسر آینده‌تان ویژگی‌های شخصیتی او را هدف گرفته‌اید یا خیر مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج و انجام تست‌های ارزیابی کننده صفات شخصیتی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

تغییر همسر بعد از ازدواج | اعتقادات و باورهای بنیادین شخص

اعتقادات مذهبی، معنوی و باورهای بنیادین مسائلی هستند که به نوعی با شخصیت افراد گره می‌خورند و به بخشی از هویت آن‌ها تبدیل می‌شوند. به همین خاطر تلاش برای تغییر آن‌ها می‌تواند نوعی تهدید علیه هویت مستقل فرد تلقی شود و او را در جبهه مخالف شما قرار دهد. در نتیجه اعتقادات و باورهای هر فرد را باید همان گونه که هست بپذیرید و به جای تلاش برای تغییر آن از خود بپرسید که چقدر می‌توانید به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارید و همان گونه که هستید همدیگر را بپذیرید.

نجات دادن فرد از آسیب‌های روانی و اجتماعی

بسیاری از مواقع افراد زمانی وارد رابطه عاطفی می‌شوند که فرد مقابلشان از نظر روانی در شرایط مناسبی قرار ندارد و همین امر باعث می‌شود که رابطه متزلزلی را شکل بدهد و دائماً شما را به تغییراتی که در آینده رخ خواهد داد امیدوار سازد. از جمله این شرایط می‌توان به درگیر بودن فرد در اعتیاد و یا فعالیت‌هایی نظیر شرط بندی و قماربازی بیمارگون اشاره کرد.

بسیار اهمیت دارد که تکلیف این مسائل را پیش از جدی شدن رابطه و ازدواج مشخص کنید. همواره به این موضوع توجه داشته باشید که اعتیاد نوعی بیماری عودکننده مغزی است و درنتیجه احتمال لغزش همواره در فرد مقابلتان وجود دارد. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دید بازتری آینده را در نظر بگیرید و واقع بینانه تر تصمیم بگیرید.

 

سؤالات متداول درباره تغییر همسر بعد از ازدواج

– من با پسری در ارتباطم که به افسردگی مبتلاست و دارو مصرف می‌کند آیا ازدواج می‌تواند باعث تغییر و ایجاد انگیزه و امید بیشتر در او شود؟

درست است که ازدواج می‌تواند منجر به تغییرات مثبتی در زندگی افراد شود اما هرگز درمان افسردگی نیست! در نتیجه قبل از اینکه برای ازدواج تصمیم بگیرید لازم است که فرد مقابلتان به وضعیت روانی با ثباتی دست بیابد و جلسات روان‌درمانی را با یک روانشناس بالینی آغاز نماید. دریافت قرص‌های ضد افسردگی به تنهایی نمی‌تواند منجر به بهبود افسردگی افراد شود بلکه تنها تسهیل کننده فرایند درمان است و سرعت بهبودی را افزایش می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر همسر بعد از ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

منبع: تغییر همسر بعد از ازدواج