سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راههای افزایش انگیزه

بسیاری از مردم به دنبال راه های افزایش انگیزه در خود می‌گردند تا با انرژی بیشتری به سمت هدف حرکت کنند. ممکن است بعضی وقت ها حتی قوی ترین و با انگیزه ترین افراد هم خسته و بی حوصله شوند و یا در یک تصمیم آنی قصد فرار از مشکلات را داشته باشند. به همین دلیل لازم است تا راه های افزایش انگیزه را بشناسید و در زمان های لازم، از آن استفاده کنید. وقتی که هدف خاصی را دنبال می کنیم و یا قصد انجام کاری را داریم، انگیزه به عنوان یک حس درونی، ما را به سمت آن می برد و سبب آغاز، هدایت و حفظ رفتار های هدفمند در ما می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های افزایش انگیزه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: راه‌های افزایش انگیزه

انگیزه چیست؟

مواردی همچون افزایش انگیزه و درمان بی‌انگیزگی از جمله مباحثی است که در روانشناسی فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. می توانیم انگیزه را مجموعه‌ای از عوامل روانشناختی بدانیم که به توضیح رفتارهای ما می پردازد و هدف ما را از انجام فعالیت های مختلف روشن می کند. انگیزه طیف گسترده‌ای از جنبه‌های زیستی، اجتماعی، هیجانی و شناختی را شامل می‌شود که باعث شکل گرفتن رفتار خاصی در ما می‌شود. در واقع می‌توان انگیزه را یک جواب برای چرایی در انجام کاری دانست. مثلا دلیل درس خواندن یک دانشجو، یک انگیزه درونی برای رسیدن به مدارج علمی است.

اجزاء انگیزه

انگیزه سه جزء اصلی دارد: اقدام که تصمیم به شروع یک کار است. بعد از آن پشتکار لازم است. پشتکار یعنی شما به راه خودتان ادامه بدهید، هرچند سخت! در این مرحله شما باید با وجود موانعی که بر سر راهتان وجو دارد راهتان را ادامه بدهید تا بتوانید به خواسته تان برسید. آخرین قسمت آن توان است. توان عبارت است از میزان انرژی و تمرکزی که فرد برای رسیدن به اهدافش صرف می کند.

راه های افزایش انگیزه | علل بی انگیزگی

اول از همه لازم است تاعلت رکود را پیدا کنید و ریشه اصلی مشکل را شناسایی کنید که چرا انگیزه تان را از دست داده اید.  ممکن است علت رکود در شما یکی از 4 مورد زیر باشد:

1. ترس باعث ازبین رفتن انگیزه می‌شود

ممکن است از ادامه دادن کاری که مجبورتان کرده اند، بترسید و به همین دلیل انجام آن کار را به تعویق بیندازید. علت اصلی این است که شما از آن کار خوشتان نمی آید و یا از این که آن را به درستی انجام ندهید هراس دارید.

2. شرایط زندگی

ممکن است تحت تاثیر شرایط فردی و محیطی مثل خستگی، جای خواب نا مناسب، غذای ناسالم و یا فشارهای روحی روانی زیاد انگیزه خود را از دست بدهید.

3. کمبود اعتماد به نفس

یکی از علت های دیگر رکود شما، می تواند نداشتن اعتماد به نفس باشد. این مورد می تواند شما را بترساند، استرس تان را بالا ببرد و نگذارد که از محدوده آرامش خود فراتر بروید و تلاش کردن را شروع کنید.

4. دشواری در انجام کارها

یک پروژه را که مورد علاقه تان هم بوده، انتخاب کردید. برایش هیجان زیادی داشتید و انقدر دوستش داشتید که حتی روز شماری می کردید تا شروعش کنید. ولی حالا که به سخت ترین قسمت هایش رسیده اید، هیجان تان را از دست داده اید و راه زیادی هم تا اتمام پروژه مانده… . در این شرایط انگیزه خود را از دست می‌دهید. توصیه می‌کنیم مدتی از مسائل و فشارهای روانی فاصله بگیرید و به خود استراحت دهید سپس با اراده بیشتری به سمت آن برگردید.

راه های افزایش انگیزه | برنامه ریزی دقیق

برای بهتر این که مورد را متوجه شوید، با یک مثال توضیح میدهیم. فرض کنید قصد دارید صبح  روزهای تعطیل به کوه بروید. بهتر است لباس ها و وسایل مورد نیازتان را  کنار رخت خوابتان بگذارید تا وقتی که بیدار می شوید با آن ها روبه رو شوید.

می توانید برای رفتن به کوه با دوستانتان قرار بگذارید تا راهی برای خراب کردن برنامه، نداشته باشید. داشتن دوستان با انگیزه، مسئولیت پذیر و هدفمند، می تواند در حفظ انگیزه به شما کمک کند. جوری برنامه‌های خود را تنظیم کنید که نتوانید از آن‌ها فرار کنید.

راه های افزایش انگیزه | حفظ سلامتی

این نکته را یادتان نگه دارید که الویت شما، سلامتی تان است. وقتی خسته اید، بی حوصله وکسل شده اید و یا حتی پر انرژی هستید به خودتان استراحت دهید. ورزش کنید و خوش بگذرانید. اجازه ندهید خستگی بر شما غلبه کند. می توانید به هواخوری و پیاده روی ساده هم اکتفا کنید. توجه به سلامتی، می توانید از رکود شما جلوگیری کند و انگیزه تان را افزایش دهد.

راه های افزایش انگیزه | افزایش اعتماد به نفس

هر وقت دچار کمبود اعتماد به نفس شدید و فکر کردید که نمی توانید از پسش بر بیایید، فکر کنید که چرا به توانایی هایتان شک کرده اید؟ وقتی افکار منفی شما احاطه کرده اند و امانتان را بریده اند، جلوی آینه بایستید و از خودتان تعریف و تمجید کنید. می توانید از چند دوست صمیمی کمک بگیرید تا توانایی هایتان را به شما یادآوری کنند. راه‌های زیادی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارند یکی از آن‌ها نوشتن ویژگی‌های مثبت به طور منظم است.

میزان پیشرفتتان را اندازه گیری کنید

سعی کنید به صورت روزانه یا هفتگی میزان تغییرات در پیشرفتتان را بررسی کنید. مثلا اگر قصد دارید وزن تان را کم کنید، به صورت هفتگی خودتان را وزن کنید و سایزتان را اندازه کنید. دیدن پیشرفت و تغییرات به وجود آمده، می تواند انگیزه تان را بیشتر کند و شما را به وجد بیاورد.

همچنین هر بار، خودتان را با نقطه شروع مقایسه کنید و برای خود تکرار کنید که کجا بودید و الان به کجا رسیده اید. روی کاغذ ترس هایتان و نحوه مقابله با آن ها را بنویسید و هربار که دجار شک و بی حوصلگی یا ترس شدید با خودتان مرور کنید که باز هم می توانید از موانع عبور کنید.

راه های افزایش انگیزه | از شکست نترسید

به جای اینکه شکست را به خودتان یادآوری کنید و از آن بترسید، سعی کنید آن را به شکل یک تجربه ببینید. به خودتان بگویید که نتیجه هر چه باشد، قرار است به من اطلاعات مفیدی درباره دلایل شکست و پیروزی ام بدهد و قرار است تجارب بیشتری کسب کنم.

هربار بعد از شکست، به نکات مثبتش فکر کنید و سعی کنید درس هایی که از آن گرفته اید را مرور کنید. یادتان نرود که شکست، مقدمه پیروزی است.

راه‌های افزایش انگیزه | تغییر اهداف

سعی کنید هر از چندی، اهدافتان را بزرگتر کنید. اهداف بزرگتر، انگیزه بیشتری برایتان ایجاد می کنند و نیروی قوی را در شما به وجود می آورد. ولی حواستان باشد اهدافی تخیلی و غیر منطقی را تعیین نکنید که بعدا به سبب عدم موفقیت در آن‌ها دچار افسردگی و بی انگیزگی شوید.

راه‌های افزایش انگیزه | افزایش اطلاعات

اگر قصد دارید کاری را شروع کنید اطلاعاتتان را در آن زمینه هر روز به روز رسانی کنید. راه‌های موفقیت در آن کار را جست و جو کنید و سواد تان را بالا ببرید. با دانستن اطلاعات بیشتر، می توانید انگیزه را در خودتان بالاتر ببرید. همچنین برای افزایش انگیزه و امید در خود می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید و با طرح مشکلات خود راهکارهای مناسب عملی دریافت کنید. متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در این زمینه اطلاعات مفید و راهبری را در اختیارتان قرار می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های افزایش انگیزه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: راه‌های افزایش انگیزه