سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست اعتیاد ترامادول

تست اعتیاد به ترامادول چیست و چگونه انجام می‌شود؟ ترامادول یک داروی مخدر صنعتی است که گاهی طبق دستور پزشک برای بیمارانی تجویز می‌شود که درد زیادی را تحمل می‌کنند. اما برخی به دلایلی به این ماده مخدر صنعتی روی می‌آورند و به آن اعتیاد شدید پیدا می‌کنند. تست اعتیاد به ترامادول معمولا زمانی انجام می‌شود که افراد قصد ازدواج یا استخدام در ارگان‌ها را دارند. متاسفانه گاهی افراد با انجام روش‌هایی سعی در منفی کردن تست خود دارند و در این کار نیز موفق می‌شوند اما ذکر این نکته مهم است که با آزمایش‌های پیشرفته اعتیاد فرد مشخص خواهد شد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

منبع: تست اعتیاد ترامادول

تعریف ترامادول

ترامادول به نام‌های تجاری ترامال، ترامد، ترامادل، بایومادول و پیرالژین، نیز شناخته می‌شود و یک داروی ضد درد اپیویید است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. ترامادول معمولاً به شکل نمک هیدروکلراید تولید شده و به دو شکل خوراکی (بیشتر کپسول و قرص) و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است. ترکیب ترامادول و استامینوفن نیز در بازار موجود است که در ایران عرضه نمی‌شود.

 

آیا وابستگی و اعتیاد به ترامادول به یک معناست؟

وابستگی به حالت فیزیکی وابسته شدن بدن به دارو گفته می‌شود. با ایجاد وابستگی به دارو هر بار برای رسیدن به اثر یکسان باید مقدار بیشتری از دارو استفاده کنید. اگر مصرف دارو را متوقف کنید دچار عوارض ذهنی و فیزیکی می‌شوید. ولی زمانی که معتاد شوید نمی‌توانید مصرف دارو را کنار بگذارید حتی با وجود عوارض منفی‌ای که بر روی افراد می‌گذارد. اعتیاد می‌تواند همراه یا بدون وابستگی فیزیکی به دارو باشد. با این حال وابستگی فیزیکی یکی از مشترکات اعتیاد است.

 

اعتیاد آور بودن ترامادول

ترامادول دارویی ضعیف‌تر از مورفین و قوی‌تر از پروفن و استامینوفن است و هیچ‌گاه مصرف بیشتر از دو هفته آن برای بیماران تجویز و توصیه نمی‌شود.‌ مکانیسم اثر این دارو مانند همه مسکن‌های مخدر است، از این رو می‌توان نتیجه گرفت با مصرف مقادیر بیشتر از حد مجاز و توصیه شده، مسمومیتی شبیه مواد مخدر و همچنین با مصرف طولانی مدت آن اعتیاد به این دارو بروز می‌کند.‌

در ابتدا تصور بر این بود که ترامادول مسکن معمولی، بی‌خطر و کم عارضه است ولی امروزه با مراجعه به آمارهای موجود و بررسی اعتیاد در کشور متأسفانه به این نتیجه می‌رسیم که داروی ترامادول که باید برای تسکین درد مصرف و تجویز می‌شده، هم‌اکنون به یکی از مواد اعتیادآور و با مصرف بالا از سوی افراد معتادان تبدیل شده که معضلات فراوانی را نیز به همراه آورده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک ترامادول کلیک کنید.

 

روش‌های مختلف تست اعتیاد به ترامادول

در انجام تست اعتیاد به ترامادول از دو روش غربالگری و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. در شرایط آزمابشگاهی از افراد نمونه ادرار، خون، بزاق و … گرفته می‌شود. اما در روش غربالگری از طریق استفاده از کیت و یا تست نواری این کار صورت می‌گیرد.

ترامادول با انجام کیت رپید تست، قابل تشخیص است. اما اگر فردی به جواب آزمایش خود اطمینان نداشت می‌تواند از تست آزمایشگاهی برای اطمینان بیشتر استفاده کند. البته وقتی قرار باشد در آزمایشگاه این کار انجام شود، با استفاده از نمونه ادرار این کار صورت می‌گیرد. معمولاً هم از روش‌های خون و بزاق استفاده نمی‌شود چون فقط چند ساعت قبل از مصرف را نشان می‌دهد.

آزمایش با کیت رپید تست

این تست جهت تشخیص کیفی مصرف داروی ترامادول در ادرار فرد می‌باشد که تنها جهت استفاده دارویی و تشخیص in vitro یا خارج از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تست ترامادول بر اساس روش ایمونوکروماتوگرافی عمل کرده و حساسیت یا حد مرزی این تست ng/ml 300 می‌باشد.

 

چگونه تست ترامادول را بگیریم؟

قبل از تهیه نمونه ادرار از نوشیدن مقادیر بیش از حد مایعات جلوگیری کنید. همچنین آخرین حمام شما نیز باید دو تا سه ساعت قبل از انجام آزمایش انجام شود. به منظور انجام این آزمایش ابتدا یک ظرف نمونه تهیه کرده و نمونه ادرار خود را در داخل آن بریزید (امکان دستکاری نمونه توسط شخص در این مرحله وجود دارد). توجه داشته باشید که میزان نمونه شما باید حداقل 45 میلی‌لیتر باشد. هنگامی که ادرار خود را انجام داده و نمونه را تهیه می‌کنید روی ظرف نمونه را بپوشانید. نمونه باید در دمای طبیعی بوده تا آزمایش منجر به نتایج صحیح شود.

 

چگونه نتایج تست اعتیاد به ترامادول را بخوانیم؟

باید توجه داشت بین تست بارداری و اعتیاد در خواندن نتیجه تفاوت وجود دارد و نحوه خواندن تست اعتیاد در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرد. اگر دو خط ظاهر شد، تست منفی است، اگر یک خط در بالای تست ظاهر شد تست مثبت است، اما باید توجه داشت که تست در شرایط خانگی صورت پذیرفته و نمی‌توان اعتماد کامل به جواب آن داشت و جهت اطمینان بیشتر باید با حفظ خونسردی آزمایش را مجددا بعد چند روز تکرار کرد و یا آزمایش خون انجام داد.

اگر یک خط در پایین مشاهده شد یا اصلاً خطی مشاهده نشد، آزمایش غیر قابل استناد بوده و نتیجه‌ای ندارد. ممکن است تاریخ مصرف تست گذشته باشد یا در نمونه مقادیری آب وجود داشته باشد یا به هر دلیل دیگری تست جواب نداشته و نیاز به تست مجدد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست های اعتیاد کلیک کنید.

 

مثبت شدن کاذب جواب آزمایش در تست اعتیاد به ترامادول

استفاده از برخی داروها باعث می‌شود جواب آزمایش مثبت شود. مثلا داروهای افسردگی، داروهای مهارکننده باز جذب سروتونین، نظیر نفازودون و ونلافاکسین و داروهای نورولپتیک باعث می‌شود جواب آزمایش فرد تغییر کند و به صورت کاذب مثبت شود.

 

منفی کردن تست اعتیاد به ترامادول

برخی از افراد سعی دارند که جواب آزمایش خود را تغییر دهند. از این رو با روش‌هایی چون تقلب در نمونه ادرار و دستکاری آن، ریختن آب، بزاق و… داخل نمونه سعی در انجام این کار را دارند. اما در آزمایشگاه‌ها با قرار دادن آینه و دوربین و در برخی از موارد وجود یک فرد برای تأیید صحت آزمایش، این دستکاری‌های با موفقیت انجام نمی‌شود. اگر هم فردی با ترفندهای خاصی توانست این تقلب را انجام دهد، آزمایشات به نمونه آزمایش شده مشکوک می‌شود و برای بررسی بیشتر نمونه را تحت آزمایشات تکمیلی قرار می‌دهند.

 

سخن آخر

از آنجایی که ترامادول توسط پزشکان برای بیماران نیز تجویز می‌شود، گاهی فرد بیمار نیز به آن وابستگی پیدا می‌کند. از این رو اگر شما تحت درمان هستید و برای کاهش درد از این دارو استفاده می‌کنید، سعی کنید طبق نسخه پزشک پیش بروید و بعد از اینکه پزشک به شما گفت که دیگر نباید از آن استفاده کنید، هرچه که در خانه دارید را دور بریزید و سعی کنید با انجام فعالیت‌های ورزشی و بهبود سلامتی وابستگی ذهنی و جسمی را از خودتان دور کنید.

بسیاری از افراد به سمت ترک خودسرانه می‌روند و تلاش می‌کنند تا با روش‌های ترک در منزل خود را از شر اعتیاد خلاص کنند. ترک ترامادول بدون استفاده از کمک‌های تخصصی پزشکی و مشاوره ترک اعتیاد امکان پذیر نیست و همواره خطر بازگشت به مصرف و وسوسه‌ی مواد وجود دارد. مشاور با استفاده از روش‌های روان درمانی به شما کمک می‌کند تا با این وسوسه‌ها مقابله کنید.

 

سؤالات متداول

آیا ماده خوراکی خاصی باعث می‌شود تست اعتیاد به ترامادول منفی شود؟

متأسفانه افراد با خوردن آب بسیار زیاد، چای سرد، خوردن برخی از ویتامین‌ها مثل ب کمپلکس، آب انگور و آب زغال اخته، سرکه سیب و… می‌توانند جواب آزمایش خود را منفی کنند. البته بسته به مواد استفاده شده و ویژگی‌های بدنی فرد دارد و ممکن است نتایج مختلفی را به همراه داشته باشد. اما اگر یک هفته تا ده روز قبل از تست این مواد را استفاده کنند، تست‌شان منفی از کار در خواهد آمد.

آیا برای دریافت گواهینامه هم تست اعتیاد به ترامادول انجام می‌شود؟

در کشور ما تست‌های عدم اعتیاد در مواردی مانند ازدواج، استخدامی و دریافت گواهینامه انجام می‌شود.

جهت ترک انواع مواد مخدر می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: تست اعتیاد ترامادول