سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک ب2

بوپرنورفین چیست و ترک ب2 چگونه انجام می‌گیرد؟ بوپرنورفین یا قرص ب2 از جمله داروهایی است که در کلینیک‌ها و مراکزترک اعتیاد برای ترک افراد معتاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب زیر نظر پزشک تجویز می‌شود. اما گاها مورد سوءاستفاده و مصرف خودسرانه قرار می‌گیرد. این قرص یک ماده مخدر نیمه صنعتی است که با خواص تسکین دهندگی و ضد درد بودنش، فرد را به خود وابسته می‌کند و خاصیت اعتیادآوری دارد و افراد را پس از مصرف درگیر پروسه ترک اعتیاد به این دارو می‌کند. خوردن خودسرانه با هر دلیلی از جمله ترک اعتیاد و یا منفی شدن جواب آزمایش، باعث اعتیاد می‌شود. در نتیجه آگاهی از درمان و آشنایی با روش‌های ترک ضرورت دارد.

منبع: ترک ب2

معرفی قرص ب2

بوپرنورفین یک داروی مسکن مخدر با احتمال وابستگی و اعتیاد مانند مورفین، کدئین، هروئین و متادون است و عوارض جسمانی و روانی مشابه و جدی دارد. این دارو که عمدتاً برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود، مصارف درمانی دیگری از جمله تسکین دردهای شدید، استفاده قبل از بیهوشی و همچنین کنترل و برگرداندن مهار تنفسی ناشی از فنتانیل در بیهوشی را نیز دارد. برای کسب اطلاعات در زمینه تست اعتیاد به ب2 کلیک کنید.

 

قرص ب2 چه تفاوتی با داروهای دیگر ترک اعتیاد دارد؟

شاید برای شما هم این سؤال مطرح شود که چرا اینقدر راجع به قرص ب 2 نظرات و اخطارهای جدی پزشکی وجود دارد و اصولاً تفاوت آن با دیگر قرص‌های ترک اعتیاد در چیست؟ در واقع داروهای دیگر برای ترک مواد به این صورت است که با مصرف آن شما دوز آن را به مرور بالا می‌برید و با بالا بردن دوز مصرفی نشئگی بیشتری را احساس خواهید کرد اما در مورد ب 2 تفاوت‌هایی وجود دارد، اینکه اگر شما بخواهید با افزایش دوز آن به نشئگی برسید، اثرگذار نخواهد بود و همین عامل باعث آسیب جدی به بدن شما فرد معتاد می‌شود.

 

خاصیت اعتیادآوری

باورهای غلطی در رابطه با قرص ب 2 وجود دارد که گفته می‌شود این قرص نمی‌تواند فرد را معتاد کند. باید به اطلاع برسانیم که میزان اعتیادآور بودن این قرص به اندازه هروئین و تریاک است. شاید بخواهید از آن برای ترک اعتیاد خود استفاده کنید اما اگر طبق دستور پزشک و خودسرانه بیش از مقدار توصیه شده مصرف کنید، برای سلامتی و جان شما خطرآفرین است.

شاید فرد بعد از مصرف این دارو دیگر به مخدر قبلی روی نیاورد، اما به این قرص معتاد می‌شود و حال باید یک پروسه جدید را برای ترک ب 2 طی کند. به همین دلیل دوباره مصرف مخدر قبلی خود را آغاز می‌کند.

 

مؤلفه‌های مهم در ترک ب2

درمان دارویی نباید مؤلفه اصلی برای ترک یک فرد معتاد باشد. در واقع روان درمانی و ترک روانی مواد، زمینه ترک را برای فرد معتاد فراهم می‌کند. از این رو مؤلفه‌هایی چون مهارت پزشک، رابطه خوب درمانگر با بیمار، ایجاد انگیزه خوب برای ادامه درمان اعتیاد، خانواده درمانی، کنترل خشم و هیجان، مشاوره در مواقع بروز بحران، دقت در پیگیری و انجام آزمایش باید مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن اگر پزشک متخصص تشخیص داد باید از قرص ب 2 استفاده شود.

 

احتیاط در ترک قرص ب2

برخی فکر می‌کنند باید قرص ب 2 را به صورت ناگهانی ترک کنند. از این رو با قطع آن دچار آسیب‌های شدید کبدی و کلیوی می‌شوند. حتی یک قرص ساده مانند استامینوفن را هم نباید به طور ناگهانی قطع کرد. به همین دلیل سعی کنید با پزشک متخصص در این رابطه مشورت کنید که قرص ب 2 خود را چگونه قطع کنید. پزشک متخصص می‌تواند با تعیین زمان‌های دقیق مصرف و کاهش کم کم و دوز به دوز این دارو، وابستگی شما را به آن کم و از بین ببرد.

 

دقت در انتخاب پزشک برای ترک اعتیاد

قبل از اینکه بگوییم چه فرآیندی برای ترک و درمان این قرص وجود دارد، لازم است ذکر کنیم حتماً در پزشک انتخابی خود برای ترک اعتیاد دقت و وسواس زیادی به خرج دهید. اعتیاد، اعتیاد است، چه با مواد و چه با قرص ب 2 باشد. از این رو باید مراقب باشید که بی اندازه از این قرص استفاده نکنید. همانطور که گفتیم سعی کنید از پزشک خود بخواهید که برای ترک تا جایی که امکان دارد دارو تجویز نکند و از روش‌های دیگر و سالم‌تر برای ترک هر نوع اعتیادی استفاده کند.

 

روش‌های ترک ب2

1. ترک ب2 در مراکز ترک اعتیاد

در مراکز ترک اعتیاد افراد زیر نظر پزشک متخصص اقدام به ترک می‌کنند. از این رو در این مراکز با کاهش تدریجی دوز مصرفی به مرور زمان می‌توانند اعتیاد فرد را از بین ببرند. در این مراکز به صورت 24 ساعته فرد را زیر نظر دارند تا در حین ترک مشکلی ایجاد نشود. اغلب افراد نمی‌توانند در برابر علائم ترک مقاومت کنند و به مصرف دوباره‌ی مواد باز می‌گردند؛ از این رو درمان اعتیاد و ترک ب2 بدون بهره‌مندی از مشاوره ترک اعتیاد امکان پذیر نیست. مشاور با استفاده از روش‌های روان درمانی به شما کمک می‌کند تا همواره در ترک باقی بمانید و سلامت روان خود را بهبود بخشید.

2. ترک ب2 در منزل

برخی می‌خواهند که اعتیاد خود را در منزل ترک کنند چون از این طریق می‌توانند به زندگی شخصی و کاری خود نیز بپردازند. از این رو ترک در منزل هم باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. فرد باید دائم با مشاور پزشکی خود در ارتباط باشد که این مهم باعث می‌شود روند ترک به صورت دقیق و حساب شده انجام شود. اگر افراد به صورت خودسرانه ترک را در منزل و بدون توجه به توصیه‌های پزشکی انجام دهند ممکن است آسیب‌های جدی را به بدن خود وارد کنند.

3. ترک ب2 با مراقبت پزشکی

ترک اعتیاد باید با مراقبت‌های پزشکی صورت گیرد. با این حال اگر افرادی به عنوان دارو و برای تسکین درد از آن استفاده می‌کنند باید طبق دستور پزشک از داروها و مسکن‌های جایگزینی استفاده نمایند. البته در این مورد هم باید دقت لازم را داشته باشند که به داروهای دیگر وابستگی پیدا نکنند.

4. ترک ب2 با سم زدایی

یکی از روش‌های ترک ب2 استفاده از سم زدایی است. از این رو وقتی که مصرف ب 2 متوقف شد، عمل سم زدایی انجام می‌شود. وقتی که فرد تحت سم زدایی قرار می‌گیرد به مرور علائم و نشانه‌های ترک در وی ظاهر می‌شود. لازم به ذکر است که این کار باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد تا فرد را دچار آسیب نکند. انجام این پروسه در حدود یک تا چند هفته طول خواهد کشید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سخن آخر

متأسفانه میزان اعتیاد آوری قرص ب2 از هروئین و قدرتمندترین مواد مخدر هم بیشتر است. به همین دلیل مطمئن باشید اگر اراده داشته باشید می‌توانید بدون دارو هم این قرص را ترک کنید. حتی اگر نزد برترین پزشکان و مجهزترین کلینیک‌ها بروید و گران قیمت‌ترین قرص‌ها را هم مصرف کنید، تا وقتی خودتان نخواهید ترک نخواهید کرد. اما بدانید که شما پتانسیل‌های درونی بالایی را دارید که می‌توانید از وابستگی به هر دارو و یا موادی خلاص شوید و به زندگی عادی خود بازگردید.

 

سؤالات متداول

در چه صورتی پزشک برای ترک ب2 دارو تجویز می‌کند؟

در شرایط بسیار خاصی که فرد دارو را با دوز بسیار بالا مصرف کرده باشد دارو درمانی و روان درمانی را برای فرد در نظر می‌گیرد.

ترک قرص ب2 چقدر طول می‌کشد؟

در مورد آن هرگز نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد. با توجه به شرایط جسمی و روحی، مقدار دوز مصرفی و… مدت زمان ترک ب 2 تغییر می‌کند. برای اطلاع از بهترین روش‌های ترک اعتیاد می‌توانید از مختصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران کمک بگیرید.

منبع: ترک ب2