سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان خیانت

خیانت در روابط عاطفی می‌تواند همچون یک زخم کاری عمل کرده و روح و روان افراد را بیازارد. درمان خیامت و پیامدهای آن همیشه به آسانی صورت نمی‌گیرد. به طوری که بسیاری از افراد سال‌های سال درگیر این موضوع می‌مانند و فشار روانی مزمنی را تحمل می‌کنند. این مسئله می‌تواند خود زمینه ساز مشکلات دیگری شده و شروع اختلالاتی نظیر افسردگی و اضطراب فراگیر را رقم بزند و افراد را با حالات ناخوشایند روحی مواجه سازد. برای درمان آسیب خیانت مراحلی وجود دارد و در هر مرحله با انجام راهکارهایی می‌توان به کاهش این نوع آسیب کمک کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان زخم بعد از خیانت می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: درمان خیانت

مراحل درمان زخم بعد از خیانت و کارهایی که در هر مرحله باید انجام دهید

از آنجایی که هر فرد ویژگی‌ها و حساسیت‌های مخصوص به خود را دارد و از آنجایی که هر رابطه عاطفی با دیگری متفاوت است ما نمی‌توانیم یک چهارچوب کاملاً مشخص و یکسان را برای بهبود همه افراد پس از مواجهه با خیانت در نظر بگیریم ویک نسخه را برای همه تجویز کنیم. در واقع درمان دقیق و بهبودی کامل زمانی صورت می‌گیرد که افراد به خودآگاهی کافی دست پیدا کنند و با کمک متخصصان سلامت روان نظیر روانشناسان و مشاوران مشکلات خاص موجود در زندگی‌شان را حل و فصل کنند.

با این حال برخی اصول و راهبردهای کلی وجود دارند که با توجه به واکنش‌های مشابه افراد در موقعیت‌های بحران نظیر آگاهی از خیانت شریک عاطفی طراحی شده‌اند و می‌توانند مسیر درست را برای شما نمایان کنند. بر این اساس ما در ادامه به مراحل بهبود افراد پس از خیانت اشاره کرده‌ایم. مطالعه این مراحل به شما کمک می‌کند تا در مورد واکنش‌های روانی خود آگاهی بیشتری به دست بیاورید و بتوانید برای رفع آن‌ها کاری انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خیانت همسر کلیک کنید.

مرحله اول درمان خیانت ، مرحله بحران (6 ماه اول)

در 6 ماه ابتدایی پس از مواجه شدن با خیانت همسر یا شریک عاطفی افراد اغلب دوره بحرانی بسیار دشواری را پشت سر می‌گذارند. شما ممکن است در این دوره به خصوص در هفته‌های ابتدایی احساس شوکه شدن، بی‌حسی و غم و اندوه فراوان را تجربه کنید. از آنجایی که این مرحله از زندگی شما با هیجانات منفی بسیاری همراه است طبیعتاً توانایی‌های شناختی‌تان تا حدی کاهش می‌یابند و در نتیجه احساس عدم تمرکز و ناتوانی در تفکر نیز علائم رایجی محسوب می‌شوند. به همین خاطر آنچه بیش از هر چیزی در این دوران اهمیت دارد این است که از گرفتن هرگونه تصمیم مهم در این بازه زمانی بپرهیزید چرا که هیجانات شما کیفیت تصمیم‌هایتان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهند. در نتیجه ممکن است در این زمان دست به اقداماتی بزنید که در آینده از انجام آن‌ها احساس پشیمانی کنید.

اولین چیزی که شما در این زمان نیاز دارید این است که بتوانید از نظر روانی به یک وضعیت باثباتی دست پیدا کنید. در واقع گرفتن هر تصمیمی نیازمند این است که شما به ثبات روحی کافی رسیده باشید و از هیجانات شدید اولیه فاصله بگیرید.

ممکن است در این روزها فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کنید. گاهی احساس کنید که می‌خواهید رابطه خود را نجات دهید و اندکی بعد احساس خشم و نفرت وجودتان را فرابگیرد. در نتیجه رسیدن به ثبات و وضعیت پایدار روانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای رسیدن به این امر لازم است که ابتدا شرایط خود را بپذیرید و بدانید این واکنش‌ها اغلب طبیعی هستند. کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان و یا مشاوره خیانت تلفنی به شما کمک می‌کند تا این دوران را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارید.

مرحله دوم درمان خیانت کار کردن روی رابطه (3 تا 6 ماه بعد از خیانت)

شاید با توضیح مرحله قبلی این سؤال برای افراد پیش بیاید که پس چه زمانی می‌توانیم برای حل و فصل کردن موضوع اقدام کنیم و برای رابطه خود کاری انجام دهیم؟ در جواب به این سؤال باید گفت که معمولاً با گذشت 3 ماه از خیانت، افراد معمولاً به سطحی از سازگاری دست می‌یابند که می‌توانند کار کردن روی رابطه خود را آغاز کنند.

با این حال از آنجایی که 6 ماه اول همچنان تحت تأثیر هیجانات شدید قرار دارد بهتر است با کارهایی نظیر شرکت در کارگاه‌های مرتبط با زوج و مراجعه به زوج درمانگر آغاز کنید تا بتوانید ثبات روانی خود را تضمین کرده و اطمینان حاصل کنید که اقدامات و تصمیمات جدی شما در آینده تصمیماتی احساسی نبوده و با مشورت و درایت کافی صورت گرفته است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این زمان بهترین زمان برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و مقابله‌ای در شماست و بهتر است که تصمیمات جدی‌تری نظیر ادامه رابطه یا جدایی به زمانی بعد از این مرحله موکول شود.

مرحله سوم، روبه‌رو شدن با موضوعات اصلی (6 ماه تا 1 سال بعد از خیانت) 

این مرحله زمانی است که اغلب افراد می‌توانند سلامت روان خود را مجدداً بازیابند و به روال عادی زندگی خود بازگردند. این امر تا حد زیادی بستگی به این دارد که چقدر شما توانسته‌اید این مشکل را بپذیرید و چقدر توانسته‌اید از انکار این موضوع دست بردارید. کمی به درون خود توجه کنید و ببینید چقدر در زمانی که گذشت به خودتان اجازه تجربه هیجانات منفی را داده‌اید. بسیاری از افراد دائماً تلاش می‌کنند که وجود احساسات و عواطف منفی را در خود سرکوب کنند.

همین امر باعث می‌شود که رنج آن‌ها حالات مزمنی به خود گرفته و شرایطی را ایجاد کند که به آن سوگ تأخیری گفته می‌شود. در نتیجه هرچقدر که شما هنگام مواجهه با رویداد آسیب‌زا بتوانید برون‌ریزی عاطفی بیشتری داشته باشید و به خود اجازه بدهید تا از این مراحل عبور کنید احتمال اینکه پس از گذشت 6 ماه به وضعیت روانی مناسبی دست پیدا کنید و قوای روحی خود را مجدداً بازیابید بیشتر خواهد شد.

البته این امر طبیعی است که در این دوران نیز گاهی اندوه به سراغ شما بیاید و افکار آزاردهنده‌ای نظیر اینکه طرد یا رها شده‌اید را تجربه کنید. با این حال این افکار و احساسات همچون ابرهایی گذرا در ذهن شما حرکت کرده و پایدار نمی‌مانند. در نتیجه شما قادر هستید به جای تمرکز بر ناامیدی با تسلط بر احساسات منفی با منطق بیشتری به آینده پیش رو نگاه کنید و تصمیمات قاطع‌تری بگیرید. کمک گرفتن از یک مشاور، استفاده از کتاب‌های خودیاری یا شرکت در کارگاه‌هایی نظیر کارگاه‌های مهارت زندگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به نوعی بازآفرینی دست پیدا کنید و فرصت جدیدی در اختیار زندگی خود قرار دهید.

مرحله آخر درمان خیانت ، احساس شفای روانی (پس از 1 سال)

با توجه به تمام آنچه تاکنون ذکر شد در می‌یابیم که خیانت موضوعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر روان افراد بگذارد چرا که اعتماد را تخریب کرده و به این ترتیب اساس روابط عاطفی را دست خوش بحران می‌سازد. در نتیجه لازم است که برای بهبود زخم‌های روانی به خود زمان بدهید و توقع نداشته باشید که سریعاً به شرایط روانی سابق برگردید.

با گذشت پس از یک سال و طی کردن مراحلی که قبل از این ذکر شد شما می‌توانید اکنون نوعی شفای درونی را حس کنید. البته این به این معنی نیست که صد درصد همه چیز ترمیم می‌شود اما از این زمان می‌توانید مجدداً عملکرد سابق خود را از سر بگیرید و با زندگی جدیدی که آغاز کرده‌اید سازگار شوید.

با این حال اگر هم چنان حس می‌کنید که غم و اندوه درونی شما بسیار شدید است و نمی‌توانید عملکرد سابق خود را به دست بیاورید احتمال دارد که با مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب مزمن درگیر شده باشید در نتیجه مراجعه به روانشناس در این وضعیت ضرورت دارد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

اوضاع زوجین پس از گذشت 2 سال

درست است که پس از گذشت این زمان زوجین از نظر فردی می‌توانند خود را بازیابی کنند و آسیب‌های وارد شده را در درونشان بهبود ببخشند. با این حال اگر شما تصمیم به ادامه زندگی با شریکتان را گرفته‌اید نباید انتظار داشته باشید که تا این زمان همه چیز میان شما به وضعیت سابق برگشته باشد.

در حقیقت 2 سال حداقل زمانی است که زن و شوهرها نیاز دارند تا بتوانند رابطه‌شان را از آسیب‌های خیانت نجات دهند و به نوعی شفای مشترک دست یابند. رسیدن به این امر نیازمند تلاش‌های مشترکی است. این تلاش هم از جانب فرد خیانت کرده و هم از جانب فردی که خیانت دیده است. در واقع لازم است که یک طرف بتواند با بخشش فرد مقابل را در زندگی بپذیرد و فرد دیگر نیز متعهد شود که دیگر رویدادهای گذشته تکرار نخواهد شد. این تلاش متقابل کمک خواهد کرد تا رابطه به دوام بالاتری دست یابد و در آینده مشکلات کمتری گریبان گیر زوجین شود.

آیا برگشت به رابطه بعد از بروز خیانت‌ کار درستی است؟

جوابی قطعی برای این سؤال وجود ندارد چرا که همه چیز به نوع رابطه شما، علت بروز خیانت و ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فرد هرکدام از شما بستگی دارد. در واقع ممکن است برگشت به رابطه برای برخی از افراد مناسب باشد در حالی که برای برخی دیگر پایان ارتباط بهترین گزینه است. برای اینکه بتوانید در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرید مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج و خانواده می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بخشش خیانت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان زخم بعد از خیانت می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: درمان خیانت