سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شخصیت اسکیزوتایپال

افرادی که در علم روانشناسی به آن‌ها شخصیت اسکیزوتایپال می‌گویند به نوعی عجیب و غریب به نظر می‌رسند. تفکر جادویی، عقاید خاص، خطاهای ادراکی و تحریف واقعیت جزو اصلی رفتارها و زندگی روزمره‌ی آن‌هاست‌. افراد اسکیزوتایپال با دیگران فرق دارند. بیشتر عقاید خرافی را پرورش می‌دهند و معتقدند می‌توانند پیشگویی کنند. همچنین ممکن است به فرقه‌های مذهبی و گروه‌های عجیب گرایش پیدا کنند. درمان آن‌ها باید با استفاده از روان درمانی و بدون تمسخر عقاید و باورهایشان صورت بگیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نشانه‌های اختلال اسکیزوتایپال و درمان آن همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت اسکیزوتایپال می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

 

منبع: شخصیت اسکیزوتایپال

نشانه‌های ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

_اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نوعی از اختلالات روانی است که در آن افراد مبتلا شیوه‌ی عجیبی در تکلم دارند مثلا الگوهای بی‌قاعده و مبهمی در تکلم دارند و یا به حاشیه‌پردازی‌های عجیب و بی‌قفه در طول گفت‌وگوها می‌پردازند.

_میل زیادی به انجام فعالیت‌های انفرادی دارند. عملکرد نوجوانان مبتلا، در مدرسه کمتر از حد معمول است و معمولا مورد زورگویی و آزار دیگران قرار می‌گیرند.

_ایده‌های مشکوک یا پارنوئید، حساسیت بیش از حد، و تردید دائمی درباره‌ی وفاداری و صداقت دیگر آدم‌ها از دیگر ویژگی‌های شخصیت اسکیزوتایپال است.

_افراد مبتلا به شخصیت اسکیزوتایپال انزواطلب هستند و به غیر از خانواده‌ی خود با کس دیگری ارتباط ندارند.

_معمولا تفاسیر نادرستی از واقعیت و رخدادها دارند معتقدند که وقایع خارجی معانی شخصی خاصی دارند.

_معمولا دچار دگرگونی ادراکی و خطای ادراکی جسمانی مثل درد فانتومی (قطع عضو خیالی) می‌شوند.

_احساسات آن‌ها تنوع ندارد و دارای واکنش‌های احساسی محدود و نامتناسب‌اند.

_آن‌ها معتقدند قدرت‌های خاصی مثل تله پاتی و پیشگویی دارند.

_لباس پوشیدن افراد اسکیزوتایپال عجیب و نامتعارف است.

_اضطراب اجتماعی دائمی و بیش ازحد دارند.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با اسکیزوفرنی

در بسیاری موارد شخصیت اسکیزوتایپال با اسکیزوفرنی اشتباه گرفته می‌شود. اسکیزوفرنی اختلال روانی شدیدی ست که در آن ارتباط فرد با واقعیت قطع می‌شود. افراد اسکیزوتایپال دوره‌هایی از هذیان و توهم را تجربه می‌کنند اما شدت و زمان آن از نشانه‌های مشابه در اسکیزوفرنی بسیار کمتر است.

دیگر تفاوت آن است که افراد اسکیزوتایپال متوجه تفاوت بین عقاید تحریف شده‌ی خود و واقعیت‌ها هستند در صورتی که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در توهمات خود غرق شده و از واقعیت به دورند. با این وجود در درمان اسکیزوتایپال نیز مانند درمان اسکیزوفرنی عمل می‌کنند.

علت ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

علت ابتلا به این اختلال به طور قطع مشخص نشده و بسیاری متخصصان بر نظریه سه عاملی زیستی روانی و اجتماعی در آسیب شناسی اسکیزوتایپال توافق دارند. بر اساس این نظریه علاوه بر عوامل ژنتیکی و ارثی، شیوه‌ی تعامل فرد با خانواده در کودکی و تربیت والدین بر شکل‌گیری بیماری نقش دارد.

همچنین فاکتورهای روانی از جمله شخصیت شکل گرفته‌ی فرد در مقابل با محیط زندگی مهارت‌های مقابله آموخته‌شده در مواجهه با ترس، می‌تواند علت بروز اختلال شخصیتی شود. هیچ عاملی به تنهایی زمینه‌ساز اختلال نیست و علت اختلال مجموعه‌ای از عوامل است. همچنین فرد اسکیزوتایپال به احتمال زیادی این اختلال را به فرزند خود انتقال می‌دهد.

تشخیص اختلال اسکیزوتایپال

اختلال اسکیزوتایپال اغلب دارای الگوهای پایدار و طولانی‌مدت است به همین دلیل تشخیص بیشتر در بزرگسالی صورت می‌گیرد. تشخیص این اختلال در کودکی ممکن نیست چرا که کودکان و نوجوانان تحت تاثیر بلوغ و فرآیند رشد تغییرات شخصیتی زیادی را تجربه می‌کنند. مگر اینکه علائم اسکیزوتایپال بیش از یک سال در نوجوان استمرار داشته‌باشد.

اختلال اسکیزوتایپال در حدود 3.9 درصد شیوع دارد و تشخیص آن توسط روان‌شناس و یا روانپزشک حرفه‌ای صورت می‌گیرد. این اختلال هیچ گونه آزمایش و تست ژنتیکی برای شناسایی ندارد. برای تشخیص و درمان این اختلال می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

درمان اختلال اسکیزوتایپال

در مرحله‌ی اول، درمان این اختلال باید بدون تمسخر و تحقیر باورهای خرافی مراجع صورت بگیرد. اگر درمانگر به تمسخر باورها بپردازد و آن‌ها را زیر سوال ببرد بیمار دچار حالت تدافعی می‌شود و درمان را قطع می‌کند. درمان این اختلال نیازمند روان درمانی طولانی مدت با درمانگری اموزش دیده و متخصص است.

در ارتباط اولیه درمانگر باید فضایی گرم و مراجع محور فراهم کند. در اختلال اسکیزوتایپال فرد از هرگونه ارتباط نزدیک دوری می کند و اضطراب زیادی در روابط اجتماعی دارد. در این شرایط درمانگر سعی می‌کند تا مهارت های اجتماعی و دیگر مهارت های لازمه روابط و تعاملات را به مراجع آموزش دهد. درمان های گروهی نیز می توانند بسیار مفید باشند.

دارو درمانی در بسیاری موارد موثر است و علائم اختلال را کاهش می‌دهد. اما اغلب دارودرمانی برای موارد حاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر در مواردی که فرد توانایی مقاومت در مقابل استرس‌های شدید را ندارد داروهای آنتی سایکوز تجویز می‌شوند. اختلال شخصیت اسکیزوتایپال علل مختلف دارد به همین دلیل در درمان آن نیز باید از دیدگاه‌های چند وجهی و مختلف رفتاردرمانی روان درمانی روانشناختی‌ و…  استفاده شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت اسکیزوتایپال می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

 

منبع: شخصیت اسکیزوتایپال