سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین از جمله مشکلاتی است که در پی مصرف خودسرانه این مسکن به وجود می‌آید. مورفین به عنوان یک ماده مخدر قوی در کنار خاصیت تسکین دهندگی که دارد اگر طبق تجویز پزشک مصرف نشود و دوز آن کنترل نگردد به وابستگی جسمانی و روانی شدید می‌انجامد و فرد را درگیر اعتیاد می‌کند. در موارد شدیدتر نیز ممکن است باعث اوردوز و ایجاد آسیب‌های مغزی نیز شود. در نتیجه درمان اعتیاد به مورفین از اهمیت بسزایی برخوردار است. کسب آگاهی در زمینه علائم و عوارض اعتیاد به مورفین شما را جهت اقدام برای درمان و ترک با استفاده از روش‌های اصولی آماده می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد به مورفین

مورفین چیست؟

مورفین نوعی داروی مسکن و ضد درد است که در طبقه بندی دارویی در دسته مواد افیونی یا همان مخدرها قرار می‌گیرد. این ماده به طور طبیعی از گیاهی به نام خشخاش به دست می‌آید و با اثرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی موجب کاهش احساس درد می‌شود. در واقع مورفین با چسبیدن به گیرنده‌های افیونی در مغز باعث می‌شود که پیام درد به مغز انتقال پیدا نکند یا میزان آن کاهش یابد. از آنجایی که این دارو تأثیرات بسیار قوی دارد تنها در مواردی نظیر عمل جراحی و جراحات بسیار شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه مصرف مورفین به اعتیاد به مورفین می‌انجامد؟

مصرف مورفین در صورتی که با نظارت و تجویز پزشک صورت بگیرد اغلب بی‌خطر بوده و به طور کلی پذیرفته شده است. با این حال برخی از افراد به طور خودسرانه از این دارو استفاده می‌کنند و آن را مورد سوءمصرف قرار می‌دهند که به اعتیاد منجر می‌شود. با این حال اغلب این سؤال برای افراد پیش می‌آید که چگونه دارویی که در جامعه پزشکی پذیرفته شده و تجویز می‌شود می‌تواند به اعتیاد بیانجامد. در جواب باید گفت که همه چیز به میزان دوز و مدت زمان مصرف این دارو بستگی دارد.

وقتی شما مورفین را با هر شیوه‌ای از قبیل خوردن یا تزریق مصرف می‌کنید این ماده سفر خود را به مغز شما آغاز می‌کند و در آنجا گیرنده‌های افیونی را فعال می‌سازد که این امر سرعت برخی انتقال دهنده‌های عصبی را کاهش داده و همچنین منجر به انسداد یا کند شدن رسیدن پیام‌های مرتبط با درد به مغز می‌شود.

مکانیزم ایجاد اعتیاد توسط مورفین 

اندورفین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که مسئولیت ایجاد احساس لذت در انسان را بر عهده دارد. همچنین این ماده در تسکین درد نیز مشارکت می‌کند. پژوهشگران معتقدند که مورفین با افزایش تولید اندورفین در مغز به واسطه تحریک هرچه بیشتر تولید دوپامین گیرنده‌های لذت را نیز فعال می‌سازد و این دقیقاً همان چیزی است که اعتیاد را شکل می‌دهد.

در واقع مراکز لذت در مغز طبیعتاً به افزایش سطح دوپامین پاسخ می‌دهند. با گذشت زمان مغز بیش از اندازه توسط مورفین و دوپامین وابسته به آن تحریک شده و برای کسب لذت به آن‌ها تکیه می‌کند. به عبارت دیگر مغز برای اینکه بتواند لذت را تجربه کند نیاز به این مواد دارد و اینجاست که می‌گوییم وابستگی جسمانی شکل گرفته است. اگر این وابستگی به درستی مدیریت نشود اعتیاد شکل می‌گیرد و هر روز شدیدتر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

علائم اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین همانند سایر مخدرها با علائم جسمانی و روانشناختی خاصی خود را نشان می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– کاهش انرژی و احساس خستگی مفرط

– خواب آلودگی و بی‌حالی

– ایجاد تغییراتی در اشتها و بروز مشکلات گوارشی

– بی‌ثباتی خلقی و هیجانی 

– احساس بی‌قراری یا اضطراب

– تیره شدن رنگ پوست

– افزایش بدبینی و پارانویا

عوارض اعتیاد به مورفین در کوتاه مدت و بلند مدت

مورفین همانند هر ماده اعتیادآور دیگری می‌تواند عوارض جسمانی و روانشناختی بسیاری داشته باشد که حتی در مواردی می‌تواند باعث مرگ شود. از جمله عوارض اعتیاد به مورفین در کوتاه مدت می‌توان به کند شدن سرعت تنفس، غیر نرمال شدن ریتم قلبی، سرگیجه، بی‌قراری، احساس گیجی و تشنج اشاره کرد.

افرادی که برای مدت طولانی به این ماده اعتیاد دارند پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی مختلفی را تجربه می‌کنند. آن‌ها اغلب تمایلی به مراقبت از خود ندارند و هر چیزی که مرتبط با سلامت و بهداشت شخصی است را نادیده می‌گیرند. برای مثال آن‌ها معمولاً رژیم غذایی بسیار ناسالمی را در پیش می‌گیرند و به وضعیت بیماری‌های خود رسیدگی نمی‌کنند.

آن‌ها همچنین به مرور زمان علاقه خود به روابط خانوادگی و دوستان‌شان را نیز از دست می‌دهند و در محیط کار یا تحصیل با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند. همچنین از آنجایی که اعتیاد به مورفین باعث می‌شود که مصرف این ماده ضرورت و اولویت بالایی برای فرد پیدا کند بعید نیست که برای به دست آوردن آن مرتکب جرائمی نظیر دزدی نیز شود.

اوردوز با مورفین

مصرف بیش از حد مورفین می‌تواند به اوردوز بیانجامد که مهم‌ترین خطر مرتبط با آن ایجاد آسیب‌های مغزی است چرا که مصرف بیش از اندازه مورفین باعث بروز مشکلات تنفسی و ریوی می‌شود که این امر مغز را از دریافت اکسیژن کافی برای عملکرد مناسب محروم می‌سازد. این محرومیت از اکسیژن می‌تواند به آسیب موقتی یا دائمی مغز منجر شود. به همین خاطر در صورتی که شاهد اوردوز یک فرد با مورفین بودید باید سریعاً او را به اورژانس منتقل کنید تا دائماً علائم حیاتی او مورد بررسی قرار بگیرد.

علاوه بر این‌ها مصرف بیش از اندازه مورفین باعث کاهش یافتن ضربان قلب و فشار خون نیز می‌شود. همچنین با کاهش سطح هوشیاری فرد در نهایت در صورت عدم رسیدگی می‌تواند خطر رفتن به کما و مرگ را نیز در پی داشته باشد.

درمان اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین به معنای پایان راه نیست. امروزه خدمات پزشکی و روانشناختی متعددی در اختیار افراد قرار دارد که به آن‌ها کمک می‌کند تا با سهولت بیشتری نسبت به گذشته از شر اعتیاد خلاص شوند و بتوانند دنیای خود را از نو بسازند. از جمله درمان‌هایی که برای این نوع اعتیاد استفاده می‌شود می‌توان به سم‌زدایی به کمک داروهای جایگزین، استفاده از خدمات روانشناختی نظیر درمان شناختی-رفتاری و استفاده از درمان‌های کمکی نظیر گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد.

از آنجایی که اعتیاد اغلب ریشه‌های روانشناختی دارد و همچنین پیامدهای روانی بسیاری را نیز در بر دارد، لازم است که در کنار مراجعه به پزشک مراجعه به مشاوره ترک اعتیاد را نیز حتماً در دستور کار خود قرار دهید. در غیر این صورت و تنها با رفع علائم جسمانی احتمال بازگشت، مجدداً تا حد زیادی بالا خواهد بود.

سؤالات متداول

– چگونه می‌توانم تشخیص دهم که دچار اعتیاد به مورفین شده‌ام؟

همان طور که در طول متن گفته شد اعتیاد به مورفین وابستگی جسمانی و روانی ایجاد می‌کند. به همین خاطر در صورتی که دچار اعتیاد به این ماده باشید برای مصرف آن نوعی احساس اجبار را درون خود حس خواهید کرد. همچنین وجود علائمی نظیر بروز تغییرات خلقی، احساس بی‌علاقگی نسبت به مراقبت شخصی، عدم تمایل به ارتباطات اجتماعی، افت عملکرد ذهنی و تغییراتی در تمایلات جنسی می‌تواند از جمله علائمی باشد که به شما در مورد اعتیاد به مورفین هشدار دهند.

اگر مورفین را بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید و در مورد اعتیاد به آن دچار شک و تردید هستید حتماً این مسئله را با یک متخصص در حیطه اعتیاد در میان بگذارید تا بتوانید تشخیص دقیق و درستی را دریافت کنید.

– چگونه می‌توان از اعتیاد به مورفین پیشگیری کرد؟

اگر شما مورفین را تحت نظارت و با تجویز پزشک مصرف کنید احتمال درگیر شدن با اعتیاد بسیار کم خواهد بود چرا که پزشک دوز مصرف را در حد کنترل شده نگه می‌دارد و بازه زمانی مشخصی را برای مصرف آن تعیین می‌کند. همچنین برنامه‌ مناسبی را نیز برای قطع مصرف در نظر می‌گیرد. به همین خاطر تنها راه پیشگیری از اعتیاد به مورفین این است که خودسرانه این ماده را مصرف نکنید و در صورتی که به دردهای شدیدی مبتلا هستید برای کاهش مشکل خود حتماً به یک پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد به مورفین