سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استرس سخنرانی

استرس سخنرانی یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که می‌تواند در زندگی اجتماعی افراد تاثیر منفی بگذارد. سخنرانی یک مهارت است که ارتباط مستقیمی با پیشرفت در شغل و تحصیلات دارد. سخنرانی و صحبت در جمع برای بسیاری از افراد اجتناب ناپذیر است و آن‌ها برای زندگی اجتماعی خود به این مهارت نیاز دارند. پس لازم است که برای غلبه بر آن چاره‌ای اندیشید. شناخت علائم و دلایل استرس سخنرانی به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر با آن مقابله کنند. در ادامه مقاله به بررسی کامل این نوع از استرس و راهکارهایی برای درمان آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش استرس سخنرانی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: استرس سخنرانی

استرس سخنرانی

ترس از سخنرانی یکی از ترس‌های بسیار شایع در میان مردم است. طبق آمارها تقریبا 75 درصد مردم درگیر این ترس هستند. اما با این حال بسیاری از افراد مجبور هستند که برای کار و زندگی روزمره خود در میان مردم صحبت و سخنرانی کنند و در غیر این صورت زندگی اجتماعی آن ها با مشکل مواجه می‌شود. آگاهی از این استرس و روش‌های مقابله با آن به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند آن را به راحتی درمان کنند.

برای شناخت بیشتر در زمینه اضطراب و استرس کلیک کنید.

دلایل بروز استرس سخنرانی

استرس و اضطراب دلایل زیادی دارد و تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی بروز می‌کند. از شایع‌ترین دلایل این نوع استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عوامل ژنتیکی

ممکن است که استرس و اضطراب زمینه ژنتیکی و ارثی داشته باشد. احتمال داشتن استرس هنگام که شما در حال سخنرانی هستید در افرادی که سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی داشته‌اند بیشتر از سایر افراد است.

عوامل محیطی

محیط و ارتباطات اجتماعی افراد در ایجاد این نوع استرس موثر است. افرادی که در خانواده‌هایی آرام و منزوی بزرگ شده‌اند و ارتباط زیادی با افراد دیگر نداشته‌اند بیش از سایرین دچار این استرس می‌شوند.

تجربه‌های ناخوشایند

برخی از افراد خاطره ناخوشایندی از سخنرانی کردن دارند. مثلا در هنگام یک سخنرانی مورد تمسخر و سرزنش دیگران قرار گرفته‌اند یا نتوانستند نمره خوبی از آن سخنرانی دریافت کنند. ممکن است که این افراد در هنگام سخنرانی‌های دیگر به این استرس دچار شوند.

علائم استرس سخنرانی

افرادی که دچار این استرس هستند با نشانه‌ها و علائم آن آشنایی دارند. آگاهی کامل از نشانه‌ها می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. شایع‌ترین علائم استرس در هنگام سخنرانی شامل موارد زیر است.

_ دلشوره و نگرانی از خراب شدن سخنرانی

_ تپش قلب شدید

_ لرزش بدن

_ سرگیجه و حالت تهوع

_ خشک شدن دهان

_ لرزش صدا یا لکنت زبان

_ سرخ شدن صورت

راهکارهایی برای غلبه بر استرس سخنرانی

برای اینکه بتوانید بر استرس و اضطراب خود در هنگام سخنرانی غلبه کنید راهکارهایی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله کاهش استرس را نیز مطالعه کنید.

1. طرح ریزی و تمرین کافی از راهکارهای غلبه بر استرس سخنرانی

عدم طرح ریزی مناسب و تمرین کافی قبل از سخنرانی یکی از دلایل مهم استرس هنگام سخنرانی است چرا که در این صورت بر روی متن خود تسلط کافی ندارید و استرس‌تان چند برابر می‌شود. تمرین و تسلط بر محتوای سخنرانی باعث می‌شود که استرس کاهش بیابد و اگر در هنگام صحبت کردن دچار استرس شدید، محتوای سخنرانی را فراموش نکنید. در هنگام تمرین کردن، خود را در برابر یک جمعیت تصور کنید. در صورت امکان مقابل دوستان نزدیک خود به تمرین بپردازید و از آن‌ها بخواهید که در حین سخنرانی با شما تعامل داشته باشند.

2. وجود مقداری اضطراب طبیعی است

کمی استرس یا لرزش صدا در هنگام شروع سخنرانی یک امر کاملا طبیعی است و مطمئن باشید که حاضرین به این اضطراب اندک شما واکنش عجیبی نشان نمی‌دهند و تعجب زده نخواهند شد. برای اندکی استرس آماده باشید و سعی کنید که آن را کنترل کنید. اگر در حین سخنرانی متوجه لرزش صدا شدید، سرعت صحبت کردن خود را کاهش دهید و نفس‌های عمیق بکشید. حتی می‌توانید لحظه‌ای سکوت کنید تا آرام شوید.

3. مثبت فکر کردن از راهکارهای غلبه بر استرس سخنرانی

توجه داشته باشید که افکار مثبت و منفی می‌توانند بر روند سخنرانی تاثیرگذار باشند. قبل از سخنرانی به خود اعتماد به نفس دهید و تاکید کنید که از عهده این کار برمی‌آیید. قبل از انجام کار، واکنش‌های افراد را قضاوت نکنید. مطمئین باشید که احتمال مسخره کردن و سرزنش شدن بسیار کم است. ممکن است برخی از افراد در حین صحبت کردن شما بی‌تفاوت یا بی‌علاقه به نظر برسند اما بسیاری از آن‌ها بر روی گفته‌های شما تمرکز کرده‌اند و از سخنرانی‌تان استفاده می‌کنند.

4. تغذیه و تمرینات فیزیکی

قبل از سخنرانی به نوشیدنی‌ها و غذاهای مورد مصرف خود توجه کنید. نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا شکر زیاد استرس و اضطراب را افزایش می‌دهند. نوشیدنی‌های سرد هم باعث انقباض تارهای صوتی می‌شوند و لرزش صدا را بیشتر خواهند کرد. همچنین می‌توانید از تمرینات و تکنیک‌هایی برای آرام سازی عضلات خود استفاده کنید تا در حین سخنرانی بدن‌تان آرام باشد. به طور مثال صبح روزی که سخنرانی دارید حتما پیاده روی کنید.

5. پیش بینی استراتژی برای مقابله با اضطراب

خودتان را برای استرس و اضطراب آماده کنید و برای آن استراتژی‌هایی در نظر داشته باشید. مثلا می‌توانید در هنگام استرس حالت ایستادن خود را تغییر دهید و یا در صورت امکان بر روی صندلی بنشینید. همچنین می‌توانید تماس چشمی خود را با مخاطبان قطع کنید. اگر فکر می‌کنید که استرس‌تان بسیار شدید است یه استراحت کوتاه بدهید و از حاضرین بخواهید که کمی به شما زمان دهند. در این شرایط افراد حاضر در جمع از شما حمایت می‌کنند و این کار باعث می‌شود که نگرش‌تان نسبت به واکنش آن‌ها مثبت شود.

6. پاداش دادن

پس از پایان کار حتما به خودتان پاداش دهید. حتی اگر اضطراب‌تان نسبت به سخنرانی قبلی اندکی کاهش یافته است نیز حتما خود را تشویق کنید. مثلا می‌توانید با انجام یک کار لذت بخش یا خوردن غذای مورد علاقه به خودتان پاداش دهید.

7. کمک گرفتن از روانشناس

همان طور که گفته شد، عواملی که باعث اضطراب سخنرانی می‌شوند معمولا روانی هستند و به همین دلیل لازم است که در صورت شدید بودن آن از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناس علت استرس شما را ریشه یابی کرده و با ارائه راهکارهای موثر به درمان آن کمک می‌کند. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش استرس سخنرانی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: استرس سخنرانی