سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن یا مراقبه روشی ساده برای رسیدن به آرامش می‌باشد که در دسترس همگان قرار دارد و هرکسی می‌تواند برای بهبود سلامت روحی خود آن را انجام دهد. مراقبه باعث کاهش استرس و اضطراب و همچنین افزایش آرامش و شادمانی می‌گردد. یادگیری نحوه مدیتیشن ساده است و فواید آن می‌تواند به سرعت حاصل شود. مدیتیشین انواع مختلفی دارد که هر فردی بر اساس ویژگی‌های خود شیوه خاصی را انتخاب می‌کند. انجام مدیتیشن برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر، نیاز به آموزش، تمرین و تکرار دارد. شما با یادگیری این تمرین می‌توانید آن را به صورت روزانه انجام دهید و از فواید بسیار آن بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش مدیتیشن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن

انجام مراقبه همانند انجام دیگر مهارت‌ها نیاز به آموزش و تمرین دارد. به طور مثال عضله‌ها با ورزش کردن قوی و بزرگ می‌شوند، مراقبه نیز چنین خاصیتی به همراه دارد و باعث می‌شود آرامشی را تجربه کنید که سال‌ها از آن دور بوده‌اید و به کنترل اضطراب و استرس شما کمک می‌کند. برای آنکه مدیتیشن شما با کیفیت و دوام بهتری صورت بگیرد نیاز به تمرین و تکرار دارید. می‌توانید با کمک یک مربی به صورت کامل و صحیح‌تری مراقبه را انجام دهید اما اگر دسترسی به مربی نداشتید ما در این مقاله سعی بر آموزش مراقبه و دادن اطلاعاتی در رابطه با آن داریم پس تا انتها همراه ما باشید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه کنترل اضطراب کلیک کنید.

انواع مدیتیشن

1. مراقبه ذهنی

مراقبه ذهنی ناشی از آموزه‌های بودایی است و محبوب‌ترین تکنیک مراقبه در غرب می‌باشد. در این نوع از مراقبه، شما به همه افکار موجود در ذهن خود متمرکز می‌شوید اما هیچ قضاوتی در رابطه با افکار خود صورت نمی‌دهید. در واقع به سادگی با هر نوع فکری روبه‌رو می‌شوید بدون آنکه بخواهید با آن بجنگید. این نوع از مراقبه، تمرکز با آگاهی است به این معنی که از انکار به تمرکز می‌رسید.

مراقبه ذهنی برای افرادی که مربی یا راهنمایی برای آموزش ندارند مناسب می‌باشد چراکه این مراقبه تنها نیاز به تمرین دارد و هر فرد به تنهایی می‌تواند آن را انجام دهد.

2. مراقبه یا مدیتیشین معنوی

مراقبه معنوی در ادیان شرقی مانند هندوئیسم و ??دائوئیسم و ??در ایمان مسیحیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع برای آن‌ها همانند نماز است. در این نوع از مراقبه شما با سکوتی که در اطراف خود ایجاد می‌کنید، به دنبال ارتباط عمیق با خدای خود هستید.

مراقبه معنوی را می‌توان در خانه یا در یک مکان مشخص تمرین کرد. این عمل برای افرادی که در سکوت شکوفا می‌شوند و به دنبال رشد معنوی هستند بسیار مفید است.

3. مراقبه متمرکز

مراقبه متمرکز با استفاده از هر یک از حواس پنجگانه امکان پذیر است و با تمرکز بر روی نوای درونی خود، ضربان قلب و تنفس صورت می‌گیرد. می‌توان از موسیقی‌های بی‌کلام یا به اصطلاح گنگ و یا سنگ نمک، شمع و عود برای ساخت فضای عرفانی و رسیدن به آرامش درونی بهره برد.

این عمل ممکن است از نظر تئوری ساده باشد، اما برای مبتدیان دشوار است که در ابتدا بیشتر از چند دقیقه تمرکز خود را حفظ کنند. اگر ذهن شما سرگردان است، باید در روز چندین بار به تمرین و تمرکز بپردازید.

4. مراقبه یا مدیتیشن حرکتی

اگرچه بیشتر افراد هنگام شنیدن مراقبه به یوگا فکر می‌کنند اما این عمل ممکن است شامل پیاده روی در جنگل، باغبانی و سایر شکل‌های حرکات آرام باشد. این یک شکل فعال مراقبه است که از طریق فعالیت شما را راهنمایی می‌کند.

مراقبه حرکت برای افرادی که در عمل آرامش پیدا می‌کنند و ترجیح می‌دهند ذهنشان سرگردان باشد، مناسب است.

5. مراقبه یا مدیتیشن مانترا

مراقبه مانترا در بسیاری از آموزه‌ها از جمله آیین‌های هندو و بودایی برجسته است. این نوع مراقبه برای پاک کردن ذهن، از صدای تکراری استفاده می‌کند. این صدا می‌تواند یک کلمه، عبارت یا صدا باشد. این مراقبه به شما امکان می‌دهد که سطح عمیق‌تری از آگاهی را تجربه کنید.

برخی از افراد از مراقبه مانترا لذت می‌برند زیرا تمرکز روی یک کلمه آسان‌تر از نفس کشیدن است. مانترا همچنین یک روش خوب برای افرادی است که سکوت را دوست ندارند و از تکرار لذت می‌برند.

6. مراقبه متعالیه

مراقبه متعالیه نوعی از مراقبه معنوی است که در آن تمرین کنندگان در حالت نشسته و آرام تنفس می‌کنند. هدف فراتر رفتن یا بالا رفتن از وضعیت فعلی فرد است. در طی یک جلسه مراقبه، تمرین کنندگان روی یک مانترا یا یک کلمه تکرار شده، تمرکز می‌کنند. افرادی که مراقبه متعالی را تجربه می‌کنند، هم تجربیات معنوی و هم آگاهی ذهنی بالایی را به دست می‌آورند.

فواید مدیتیشن

مدیتیشن مزیت‌های بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد که به چند نمونه از شاخص‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. کاهش استرس، کنترل اضطراب، ارتقا سلامت عاطفی، افزایش خودآگاهی، افزایش سطح توجه، کمک به مبارزه با اعتیاد، بهبود عملکرد خواب، کنترل درد، کاهش فشار خون و… از جمله این مزیت‌ها به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران با داشتن مشاورانی در زمینه کنترل استرس و اضطراب می‌توانند به شما کمک کنند.

تمرین‌ مدیتیشن

مرحله اول مدیتیشن

مکانی آرام و راحت پیدا کنید. روی یک صندلی یا روی زمین بنشینید و سر، گردن و کمرتان را به صورت صاف قرار دهید اما خودتان را سفت و خشک نگه ندارید. همچنین پوشیدن لباس راحت بسیار مفید است.

مرحله دوم

در این مرحله باید در زمان حال متمرکز شوید. سعی کنید به گذشته و آینده فکر نکنید و همه حواستان را به زمانی که هم اکنون در آن هستید قرار بدهید.

مرحله سوم

به تنفس خود دقت کنید و همزمان با نفس کشیدن از هوای حبس شده در داخل و خارج از بدن خود آگاه شوید. احساس کنید شکم شما بالا و پایین می‌رود و هوا وارد بینی شما می‌شود و از دهانتان خارج می‌گردد. به نحوه تغییر و تنوع هر نفسی که می‌کشید توجه کنید.

مرحله چهارم

هر فکری را که به ذهنتان می‌رسد خوب نگاه کنید. خواه نگرانی، ترس، اضطراب یا امید باشد. وقتی افکار به ذهن شما خطور می‌کند، آن‌ها را نادیده گرفته یا سرکوب نکنید. آرام باشید و بر تنفس خود تمرکز کنید.

مرحله پنجم

اگر می‌بینید که در افکار خود دچار خستگی می‌شوید، بدون قضاوت مشاهده کنید که ذهن شما به کدام مسیر حرکت می‌کند. سعی کنید دوباره به تنفس خود بازگردید. به یاد داشته باشید اگر این اتفاق افتاد و ذهنتان منحرف شد به خودتان سخت نگیرید.

مرحله ششم

با نزدیک شدن زمان پایان مدیتیشن، یک یا دو دقیقه بنشینید، چشمان خود را باز کنید و از مکان خود اطلاع پیدا کنید. بعد از آن به تدریج و آهسته از جای خود بلند شوید.

سخن آخر

مدیتیشن فعالیتی است که هرکسی می‌تواند برای بهبود سلامت روحی خود انجام دهد. همچنین شما می‌توانید این کار را در هر کجا و بدون تجهیزات ویژه یا عضویت‌های خاصی انجام دهید. از طرف دیگر، دوره‌های مراقبه و گروه‌های حمایتی به طور گسترده‌ای در دسترس هستند. سبک‌های متنوعی نیز وجود دارد که هر کدام از نقاط قوت و مزایای مختلفی برخوردار می‌باشند. امتحان کردن یک سبک مراقبه متناسب با اهداف خود، یک روش عالی برای بهبود کیفیت زندگی شماست حتی اگر فقط چند دقیقه برای انجام این کار وقت داشته باشید.

سؤالات متداول

زمانی که وقت کافی برای مدیتیشن ندارم چه کاری باید انجام دهم؟

اگر مدیتیشن را در اولویت کارهای خود قرار دهید حتما آن را انجام خواهید داد چرا که بسیاری از افراد شاغل و مدیران پرمشغله‌ای وجود دارند که سال‌های طولانی‌ است که مدیتیشن می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش مدیتیشن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مدیتیشن چیست؟