سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آگورافوبیا چیست؟

شاید در اطرافیان خود کسانی را دیده باشید که از قرار گرفتن در مکان‌های باز و عمومی هراس دارند و یا خودتان به چنین ترسی مبتلا باشید. آگورافوبیا یکی از اختلالات اضطرابی است که تقریبا از دهه‌ دوم زندگی و در حدود بیست سالگی شروع می‌شود و فرد اغلب در زمان حضور در موقعیت‌ها و مکان‌های عمومی دچار اضطراب می‌شود. عدم درمان این اختلال می‌تواند موجب تشدید بیماری و بروز دیگر اختلالات رواشناختی شود. خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی مانند روان درمانی برای این اختلال وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با علائم، علل و روش‌های درمانی آگورافوبیا با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آگورافوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آگورافوبیا چیست؟ 

آگورافوبیا چیست؟

آگورافوبیا ترس از محیط و مکان‌های باز است. افرادی که این فوبیا را دارند از قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ مثل مترو، آسانسور مراکز خرید و… به علت ازدحام جمعیت و شلوغی و همچنین عدم امکان خروج آسان و سریع، هراس دارند. کسانی که آگورافوبیا دارند زمانی که در اینگونه مکان‌ها قرار می‌گیرند هجوم هیجانات منفی مثل جنون یا احساس مرگ را تجربه می‌کنند. همچنین ممکن است احساساتی از قبیل درد قفسه سینه، تهوع، عرق کردن، سرگیجه و اختلالات تنفسی را تجربه کنند.

آن‌ها به طور معمول احساس می‌کنند در خانه امنیت بیشتری دارند و تصور می‌کنند اگر در مکان‌های عمومی مشکلی برایشان رخ بدهد از پس حل کردن آن مسئله برنمی‌آیند یا نمی‌توانند از آنجا خارج شوند. حضور فردی مطمئن و نزدیک به این اشخاص به آن‌ها احساس امنیت بیشتری برای مقابله با ترسشان می‌دهد. اختلال آگورافوبیا در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد و متوسط سن شروع آن در حدود بیست سالگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال فوبیای خاص کلیک کنید.

علل آگورافوبیا

مسائل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

عامل وراثت در این اختلال بسیار موثر است. از بین اختلالات متفاوت، آگورافوبیا تقریبا قوی‌ترین ارتباط را با وراثت دارد یعنی ابتلای یک فرد در خانواده به آگورافوبیا، موجب می‌شود احتمال بروز این بیماری در دیگر افراد خانواده بیشتر شود و این امر به دلیل عوامل ژنتیکی است. همچنین آگورافوبیا به علت مشکلات در سیستم عصبی به وجود می‌آید و از این نظر عامل بیولوژیکی در آن دخیل است.

عوامل محیطی

اتفاقاتی که در محیط اطراف می‌افتند مخصوصا خاطرات دوران کودکی با آغاز آگورافوبیا ارتباط دارند. اتفاقات ناگواری مانند مرگ والدین، تجربه جدایی، کتک خوردن و دیگر وقایع تنش زا با شروع آگورافوبی نقش دارند. علاوه بر این افراد مبتلا به آگورافوبیا غالبا در محیط خانواده احساس صمیمیت کمی می‌کنند و محافظه کاری بیش از حد در سایر اعضای خانواده را جزء خاطراتشان به همراه دارند.

نشانه‌های آگورافوبیا

برای تشخیص این اختلال، فرد باید در دست کم یک یا دو مورد از موارد زیر احساس اضطراب و ترس شدید داشته باشد. برای آگاهی بیشتر در زمینه فوبیا و ترس کلیک کنید.

– احساس اضطراب هنگامی که فرد تنها بیرون از خانه باشد

– احساس اضطراب یا ترس زمان سوار شدن وسایل حمل و نقل عمومی مثل خودرو، اتوبوس، مترو، قطار، کشتی و هواپیما

– احساس اضطراب یا ترس از مکان‌های سر بسته مثل فروشگاه، سینما و سالن تئاتر

– احساس اضطراب یا ترس از مکان‌های باز مثل پارکینگ‌های همگانی، پل‌های عابر پیاده، فروشگاه‌ها و مراکز خرید

– احساس اضطراب یا ترس از ایستادن در صف یا قرار گرفتن در جمعیت

درمان اختلال آگورافوبیا

دارو درمانی

در اکثر مواقع داروهای ضد افسردگی برای درمان آگورافوبیا تجویز می‌شوند. داروهای ضد افسردگی خاصیت مهارکنندگی بازجذب سروتونین را دارند و بدین ترتیب باعث کاهش اضطراب می‌شوند. همچنین استفاده از بنزودیازپین‌ها یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای هم رواج دارد. در مورد مصرف بنزودیازپین‌ها نکته‌ای که مهم است رعایت مدت زمان استفاده از این داروها است و باید مواظب بود بیشتر از یک ماه مصرف نشوند چراکه عوارض دارند.

روان درمانی

برای مقابله با این اختلال شیوه‌ درمانی شناختی-رفتاری غالبا نتیجه بخش بوده و استفاده می‎‌شود. در طی درمان سعی می‌شود با استفاده از مواجهه درمانی، فرد را به تدریج در موقعیت‌های استرس زا قرار دهند و هر بار شدت محرک‌های ارائه شده بیشتر می‌شود. با استفاده از این تکنیک فرد یاد می‌گیرد چگونه قدم به قدم از پایین‌ترین سطح تا شدیدترین سطح ترس و اضطراب خود را درباره‌ مکان‌های باز مدیریت کند.

ریلکس کردن و تمرین‌های آرامش بخش

از درمانگر خود برای این مسئله کمک بگیرید. انجام تکنیک‌های مراقبه و مدیتیشن، خلق تجسم مثبت، یوگا و سایر فعالیت‌هایی که به شما آرامش می‌دهند کمک مضاعفی در بهبود حال شما خواهند داشت. در ابتدا این تکنیک‌ها را زمانی که مضطرب نیستید انجام دهید و سپس تمرین کنید در موقعیت‌ها و شرایط استرس‌زا از این مهارت‌ها استفاده کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

سوالات متداول

آیا مصرف الکل باعث تشدید آگورافوبیا می‌شود؟

استفاده از الکل یا سایر مواد کافئین دار می‌تواند علائم ترس و اضطراب را در فرد تشدید کند. البته با قطع مصرف طی مدت زمان کوتاهی این اثر از بین می‌رود.

برای دریافت مشاوره در زمینه آگورافوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آگورافوبیا چیست؟