سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام یکی از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان اضطراب، بی‌خوابی، اختلال هراس و افسردگی است که با نام تجاری زاناکس شناخته می‌شود و از خانواده‌ بنزودیازپین‌ها به شمار می‌آِید. برای مصرف این قرص باید دقت زیادی به خرج داد چرا که مصرف طولانی مدت آن باعث بروز اعتیاد می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که میزان مصرف این دارو حتما باید زیر نظر پزشک انجام گیرد. در کنار مصرف داروهای ضد اضطراب، بهره‌مندی از روش‌های روان درمانی و مشاوره‌ای می‌تواند به میزان زیادی نتیجه بخش باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آلپرازولام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام چیست و چه موقع مصرف می‌شود؟

قرص آلپرازولام برای کنترل اختلالات اضطرابی و تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب تجویز می‌شود. همچنین آلپرازولام به عنوان داروی کمکی برای درمان اضطراب همراه با افسردگی روانی و در درمان اختلالات پانیک نیز کاربرد دارد. این دارو معمولا برای درمان افسردگی غالبا به همراه قرص فلوکستین تجویز می‌شود که باعث می‌گردد غلظت پلاسمایی آلپرازولام افزایش یافته و نیمه عمر آن طولانی‌تر شود.

برای شناخت بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

مهم‌ترین تاثیرات قرص آلپرازولام پس از مصرف

احساس خواب آلودگی

مصرف این قرص در مدت زمان کوتاهی باعث ایجاد حس خواب آلودگی در فرد می‌شود. بنابراین موقع مصرف این قرص دقت نمایید که بلافاصله به تخت خواب بروید و کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند را انجام ندهید.

کاهش اضطراب

بنزودیازپین‌ها جزء معروف‌ترین خانواده‌های دارویی هستند که باعث کاهش اضطراب می‌شوند. مصرف این دارو در دوز پایین باعث افزایش انتقال گابا و در نتیجه مهار مدارهای عصبی در سیستم لیمبیک مغز می‌شود.

اختلال حافظه و فراموشی

تقریبا تمام بنزودیازپین‌ها باعث اختلال موقت در حافظه می‌شوند. البته جای نگرانی نیست زیرا در اکثر مواقع پس از قطع مصرف دارو وضعیت حافظه به حالت نرمال باز می‌گردد.

شل شدن عضلات 

استفاده از این قرص در دوزهای بالاتر باعث می‌شود اسپاسم‌های ماهیچه‌ای شل شوند. به نظر می‌رسد این فرایند احتمالا با افزایش مهار پیش سیناپس در طناب نخاعی رخ می‌دهد.

اثرات ضد تشنجی

اکثر بنزودیازپین‌ها اثر ضد تشنجی دارند برای همین در درمان صرع یا سایر اختلالات تشنجی تجویز می‌شوند.


اشکال و دوزهای متفاوت قرص آلپرازولام 

آلپرازولام در دوزهای متفاوت 0/25 میلی گرم، 0/5 میلی گرم، 1 میلی گرم و 2 میلی گرم عرضه می‌گردد. این قرص بسته به دور تجویزی، شکل‌ها و رنگ‌های متفاوتی دارد. قرص‌های 2 میلی گرمی سه رنگ سفید، سبز و زرد را دارند و شکل آن‌ها مستطیلی است. بقیه انواع قرص آلپرازولام بیضی شکل هستند و رنگ آن‌ها سفید (0/25 میلی گرم)، نارنجی (0/5 میلی گرم) و آبی (1 میلی گرم) است.

طریقه صحیح مصرف قرص آلپرازولام

– این دارو چه از نظر دوز چه از نظر مدت زمان استفاده باید دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف شود لذا برای مصرف این دارو به دستور مصرف پزشک دقت کنید.

– این دارو را با میزان آب کافی ببلعید. نباید این دارو را جوید یا خرد کرد زیرا قرص آلپرازولام باید جذب دستگاه گوارش شود و با بلعیدن یکباره آن این عمل به بهترین شکل ممکن رخ می‌دهد.

– اگر از شکل مایع آن استفاده می‌کنید، میزان دارو را با قاشق مخصوص آن اندازه بگیرید نه با قاشق معمولی.

– اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید بلافاصله آن را مصرف کنید. اما اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است بهتر است دوز فراموش شده را حذف کنید.

شایع ترین عوارض مصرف قرص آلپرازولام

  • احساس خواب آلودگی
  • احساس سرگیجه
  • تاری دید
  • ناهماهنگی شناختی
  • افزایش میزان پرخاشگری
  • حالت تهوع
  • خشکی دهان
  • یبوست
  • افزایش بزاق دهان
  • کم شدن اشتها
  • افزایش ابتلا به افسردگی
  • اختلال در توانایی‌های جنسی 

تداخلات دارویی قرص آلپرازولام

مصرف همزمان آلپرازولام با دیگر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی مانند ضد افسردگی‌ها، آنتی هیستامین‌ها و نارکوتیک‌ها اثر تضعیف کنندگی دارو بر سیستم اعصاب مرکزی و دپرسیون تنفسی و کاردیو وسکولار را شدیدتر می‌کند. همچنین مصرف این دارو با فلووکسامین، باعث افزایش غلظت پلاسمایی قرص آلپرازولام می‌شود و باید دوز دارو را کاهش داد.

اعتیاد به آلپرازولام 

مدت کوتاهی پس از مصرف قرص آلپرازولام، مقاومت بدن نسبت به این قرص افزایش می‌یابد و فرد برای اینکه همان احساسات اولیه را تجریه کند نیاز دارد دوز مصرفی را بالاتر ببرد. در مواردی گزارش شده که افراد بین 20-30 عدد قرص در روز را مصرف می‌کردند.
شخصی که تصمیم به کنار گذاشتن این قرص دارد نباید آن را به طور ناگهانی قطع کند. زمانی که تصمیم به قطع مصرف گرفته شود ممکن است نشانه‌های ترک کردن فیزیکی مانند اضطراب، بی‌خوابی، کلافگی، بی‌حسی و یا رعشه مشاهده شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیگر روش‌های کاهش استرس کلیک کنید.

سوالات متداول

– مصرف این دارو در زمان بارداری یا شیردهی مجاز است؟

آلپرازولام می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. اگر باردار هستید قبل از مصرف آلپرازولام با پزشک خود مشورت کنید. آلپرازولام می‌تواند باعث نقص‌های مادرزادی شود به خصوص اگر در طول سه‌ ماهه اول بارداری مصرف شود. استفاده از این دارو در زمان شیردهی هم خطرناک است. اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، قبل از مصرف قرص آلپرازولام به پزشک‌تان اطلاع دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آلپرازولام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص آلپرازولام