سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض شیره

عوارض شیره تریاک چیست؟ شیره از جمله مشتقات تریاک است که از جوشانده‌ی آن تولید می‌شود. این ماده مخدر عوارض و پیامدهایی را برای بدن به همراه دارد که زندگی فرد مصرف کننده را مختل می‌کند. مصرف تفننی و یا افراطی آن هیچ تفاوتی ندارد و تأثیرات عمیقی را بر مغز می‌گذارد. آگاهی از عوارض شیره تریاک در پیشگیری از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. علائم و عوارض شیره تریاک از خود تریاک بیشتر است و به تناسب دشواری بیشتری در ترک آن وجود دارد. خانواده‌ها و جامعه وظیفه دارند فرزندان را از عوارض اعتیاد به شیره آگاه سازند. برای اطلاع از این عوارض با ادامه مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عوارض شیره

شیره تریاک

در تولید شیره، ماده مخدر تریاک و سوخته‌ی آن را جوشانده و صاف می‌کنند. شیره تریاک نسبت به خود آن از شدت اثرات بیشتری بر جسم و روان برخوردار است. کدئین و مورفین موجود در شیره تریاک عوارض مخربی را بدن اعمال می‌کند و از طرفی حالات خماری و سرخوشی آن کوتاه‌مدت است. این ماده به صورت تدخینی و کشیدنی مصرف می‌شود. اطلاع از عوارض این ماده خطرناک جهت پیشگیری از اعتیاد به آن اهمیت دارد.

عوارض کشیدن شیره‌ی تریاک

– تیره شدن پوست: پوست به خصوص در نواحی لب‌ها تیره می‌شود.

– ضعف سیستم ایمنی بدن: قوای جسمانی طی هر بار مصرف کاهش می‌یابد و سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف‌تر می‌شود

– کاهش انگیزه و علاقه در فرد: کشیدن شیره در ابتدا سرخوشی می‌آورد ولی با از بین رفتن اثر مورفین، افسردگی شدید بروز می‌کند.

– ناشناخته ماندن سایر بیماری‌ها: به دلیل خاصیت مسکن بودن شیره‌ی تریاک، سایر دردها ناشناخته می‌مانند و در نتیجه درمانی برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

– ناراحتی‌های تنفسی: با استنشاق دود حاصل از تریاک نایژه‌های تشکیل دهنده شش متورم می‌شوند و سلول‌ها دچار انسداد می‌شوند و ناراحتی‌های تنفسی به وجود می‌آیند.

– بی اشتهایی و کاهش وزن: مصرف شیره اشتهای فرد را شدیدا کاهش می‌دهد و فرد مصرف کننده کاهش وزن محسوسی را تجربه می‌کند.

– کم کار شدن روده‌ها: هر دو روده‌ی کوچک و بزرگ کم کار می‌شوند و امکان دارد یبوست مزمن به وجود آید.

عوارض خوردن شیره‌ی تریاک

عوارض خوردن شیره‌ی تریاک به نسبت بیشتر و شدیدتر از کشیدن آن است.

– به هم ریختن خواب فرد: خوردن شیره خواب افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

– لرزش ماهیچه‌ها و پریدن دست: امکان ایجاد ضعف در ماهیچه‌ها و تیک‌های عصبی مختلف در فرد بالا می‌رود.

– سردرد‌های شدید: سر دردهای شدید و طولانی از دیگر عوارض خوردن شیره تریاک هستند.

– درد در نواحی روده و معده: اندام‌های گوارشی به دلیل مصرف شیره شدیدا صدمه می‌بینند.

– بی اشتهایی شدید: باعث کاهش وزن زیاد می‌شود.

– خراب شدن دندان‌ها: درد در ناحیه‌ی دندان‌ها و خراب شدن آن‌ها را در پی دارد.

– تغییرات شدید خلق و خو: باعث عصبی و بی حوصله شدن فرد می‌شود.

عوارض شیره‌ی تقلبی

برای جلا دادن به رنگ شیره، از سرب استفاده می‌شود. معمولاً مسمومیت با سرب با دردهای شدید شکمی بروز پیدا می‌کند و این مهمترین علامت تقلبی بودن آن است. در واقع اگر فردی در اثر مواد مخدر از جمله تریاک و شیره‌ی آن دچار دل دردهای شدید شده‌باشد، به احتمال زیاد آن ماده مخدر آلوده به سرب بوده و فرد دچار مسمومیت شده است. مصرف شیره تقلبی احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

عوارض کوتاه مدت مصرف شیره

عوارض کوتاه مدت مصرف شیره تریاک بعد از 8 ساعت در فرد بروز پیدا می‌کنند. برخی از مهم‌ترین عوارض کوتاه مدت شامل موارد زیر می‌شود:

_خشکی دهان

_احساس گرما، گرگرفتگی و خارش بینی

_تهوع و استفراغ

_کاهش فشار خون

_سنگینی دست و پا و رخوت

_تغییرات رفتاری یا روانی

_افت عملکرد شغلی و اجتماعی

_کاهش احساس درد

_انقباض عضلات صاف حلب و مجاری

_انقباض مردمک (سوزنی شدن مردمک)

عوارض بلند مدت مصرف شیره

_ بی‌حسی و عدم تعادل بدنی

_آسیب‌های ریوی، کبدی و کلیوی

_کاهش علایق و انگیزه‌ها

 _کاهش فعالیت روده‌ها و یبوست مزمن

 _بی اشتهایی و سوء تغذیه و کاهش وزن

 _ایست تنفسی و مرگ به دنبال مصرف زیاد

 _به‌هم خوردن دوره‌های قاعدگی در زنان

 _تغییر ساعت خواب و بیداری، بی‌خوابی هنگام شب و خواب آلودگی و چرت زدن در طول روز

 _کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ در مردان

 _پایین آمدن سطح سلامت به علت بی‌توجهی به وضعیت بهداشتی و مراقبت های فردی

_تضعیف دفاع بدن در مقابل بیماری‌ها و احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی مثل ایدز، هپاتیت، عفونت‌های پوستی و آبسه

عوارض شیره تریاک بر مغز

اعتیاد به شیره منجر به کاهش جریان خون در نواحی خاصی از مغز می‌شود و فعالیت آن را مختل می‌کند. ساختار مواد افیونی بسیار شبیه به اندروفین‌هایی هستند که در مغز و برای کاهش استرس و درد تولید می‌شوند. ساختار مواد افیونی نیز به گونه‌ای است که استرس و تنش‌ها را کاهش می‌دهد و موجب حس آرامش و لذت می‌گردد.

اما در صورتی که این مواد بیش از حد و به صورت مداوم وارد مغز شوند، جای اندروفین‌های طبیعی مغز را می‌گیرند و به جای آن‌ها عمل می‌کنند. در واقع مغز انسان به مواد مخدر وابسته می‌شود و در صورت عدم دریافت بدن دچار درد می‌شود. به همین دلیل فرد معتاد مدام مجبور به مصرف می‌شود.

ترک اعتیاد به شیره

امروزه برای ترک اعتیاد به شیره تریاک روش‌های نوینی وجود دارد که جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی محسوب می‌شوند. معمولا در مرحله اول سم زدایی و کنار گذاشتن مواد مخدر در دستور کار قرار می‌گیرد. ترک شیره 12 تا 21 روز خماری دارد.

آنچه که اهمیت دارد این است که مرحله سم زدایی تنها کنار گذاشتن ماده مصرفی نیست؛ بلکه برای جلوگیری از بازگشت دوباره به مصرف باید اقدامات روان درمانی نیز صورت بگیرد. اهمیت حضور خانواده و حمایت آن‌ها از فرد معتاد نیز نقش بسزایی در درمان این معضل دارد. توجه داشته‌باشید که اعتیاد به شیره به دلیل وابستگی شدید روانی قابل ترک به تنهایی نیست و باید تحت نظر مشاوره ترک اعتیاد قرار بگیرد. انواع روش‌های ترک به صورت حرفه‌ای در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عوارض شیره