سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص اکس یا اکستازی

اکستازی یا همان قرص اکس یکی از داروهای توهم‌زا می‌باشد که بیشتر توسط جوانان مورد مصرف قرار می‌گیرد. این دارو با ایجاد تغییراتی در خلق و ادراک فرد، احساس سرخوشی و لذت زیادی را به همراه می‌آورد. قرص اکس به دلیل ویژگی‌های شادی‌آور بیشتر در مهمانی‌های شبانه مصرف می‌شود. این دارو با ایجاد عوارضی نظیر توهم‌های بینایی و ایجاد کم آبی بسیار در بدن می‌تواند منجر به مرگ بسیاری از افراد شود. آگاهی از علائم و عوارض این ماده اعتیاد آور به شما کمک می‌کند تا با دید بازتری نسبت به ترک آن اقدام کرده و بهترین روش‌های درمان را اتخاذ کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص اکس یا اکستازی

قرص اکس چیست؟

اکستازی یا همان قرص اکس داروی روانگردان و توهم‌زایی است که به دلیل ایجاد حالات سرخوشی مفرط، اکثراً توسط قشر جوان مصرف می‌شود. نام علمی این دارو متیل دی اکسی مت آمفتامین است که به اختصار با عنوان MDMA نیز شناخته می‌شود. این دارو از نظر شیمیایی شباهت بسیاری به مواد محرک و توهم‌زا نظیر شیشه دارد و همانند آن‌ها می‌تواند منجر به توهم، هذیان، احساس لذت و گرمی هیجانی شود. همچنین این دارو می‌تواند ادراک فرد را از زمان تغییر داده و به این ترتیب در اصطلاح روانپزشکی جهت‌یابی او را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

انواع قرص اکس

اکستازی یا به صورت قرص و یا به صورت پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل‌های پودری این دارو معمولاً به نام تجاری آن یعنی MDMA شناخته می‌شود. اما از نظر عملکرد دارویی بین پودر و قرص این دارو تفاوتی وجود ندارد. قرص اکس ممکن است سفید یا رنگی باشد. این قرص در شکل‌ها و طراحی‌های مختلفی تولید می‌شود. شکل پودری این دارو معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری است.

نحوه مصرف قرص اکس

افراد معمولاً قرص اکس را مانند قرص‌های دیگر از طریق بلعیدن مصرف می‌کنند. با این حال ممکن است برخی دیگر این دارو را به صورت جویدنی مورد استفاده قرار دهند. افراد معمولاً شکل پودری این ماده را روی لثه می‌چسبانند و در واقع از جذب پوستی استفاده می‌کنند. همچنین پیچیدن این ماده در ورق‌های سیگار و استفاده از روش تدخینی نیز توسط برخی مصرف کنندگان دیده می‌شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید.

حالات ناشی از مصرف قرص اکس

قرص اکس با تأثیرگذاری برگیرنده‌های عصبی مغز نظیر گیرنده‌های سروتونین و دوپامین منجر به تجربه حالات زیر می‌شود.

– احساس شادی بیش از حد

– احساس عشق و علاقه نسبت به اطرافیان. همچنین افراد ممکن است در هنگام مصرف این ماده نسبت به افراد غریبه نیز احساس عشق و علاقه کنند.

– افزایش انرژی و احساس هوشیاری بیشتر

همچنین افراد با مصرف این ماده حس می‌کنند که هماهنگی بیشتری با محیط خود دارند و بیشتر از موسیقی لذت می‌برند. به همین خاطر است که این ماده بیشتر در مهمانی‌های شبانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض روانی مصرف قرص اکس

احساسات فرد در جریان مصرف قرص اکس تنها احساسات خوشایند را شامل نمی‌شود بلکه افراد در کنار این احساسات موارد زیر را نیز تجربه می‌کنند که بسیار آزار دهنده هستند.

– احساس اضطراب

– دچار شدن به حملات پانیک

– احساس گیجی و سردرگمی

– بدبینی شدید و تجربه علائم روانپریشی

البته این موارد تنها عوارض کوتاه مدت مصرف قرص اکس هستند. این ماده می‌تواند در بلند مدت نیز مشکلات روانی مختلفی را برای فرد به همراه بیاورند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– بی‌قراری

– از دست دادن اشتها

– دچار شدن به مشکلات خواب

– دچار شدن به مشکلات حافظه و تمرکز

– افزایش تحریک پذیری و پرخاشگری

– دچار شدن به بیماری روانی مزمن نظیر اسکیزوفرنی

عوارض جسمانی

افراد در پی مصرف قرص اکس ممکن است مشکلات جسمانی مختلفی را تجربه کنند از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حالت تهوع، تاری دید، درد عضلانی، افزایش دمای بدن، تعریق زیاد، سردی بدن و قفل شدن غیرارادی دندان‌ها اشاره کرد.

درمان اعتیاد به قرص اکس

قرص اکس همانند هر ماده اعتیاد آور دیگری به مرور زمان منجر به علائم وابستگی و تحمل دارویی می‌شود. به این معنی که به تدریج مصرف همان دوزهای قبلی نمی‌تواند حالات خوشایندی که در گذشته تجربه می‌شده را به همراه بیاورد. درنتیجه فرد مجبور خواهد شد که دائماً میزان مصرف را افزایش دهد که این مسئله نیز شدت یافتن اعتیاد و خطر اوردوز را به همراه دارد. به همین خاطر بهتر است که هرچه زودتر برای ترک آن اقدام کنید.

از آنجایی که این ماده بیشتر عوارض روانی را به دنبال دارد، مراجعه به یک روانشناس متخصص  در حیطه اعتیاد تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. مشاوره ترک اعتیاد با انجام ارزیابی‌های دقیق ابتدا آسیب‌های ناشی از مصرف اکس را ارزیابی کرده و در ادامه با پرداختن به ریشه‌های روانی اعتیاد جلسات درمانی را شکل می‌دهد. در صورتی که عوارض مصرف بسیار حاد باشد، روان شناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد تا در کنار جلسات روان درمانی داروهای مورد نیاز را نیز دریافت کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

سؤالات متداول

– چه زمانی طول می‌کشد تا اثرات ناشی از مصرف اکس نمایان شود؟

قرص اکس حداکثر بین 3 تا 6 ساعت اثرات خود را نشان می‌دهد. با این حال ممکن است برخی افراد از همان زمانی که قرص را مصرف کردند سریعاً علائم ناشی از آن را تجربه کنند.

– اوردوز با قرص اکس چه علائمی دارد؟

قرص اکس یکی از داروهای روانگردان قوی است که خطر اوردوز با آن بسیار زیاد است. پیش از اوردوز معمولاً فرد دچار افزایش دمای بدن، فشارخون، تشنج و از دست دادن هوشیاری می‌شود که در نهایت می‌تواند به مرگ بیانجامد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص اکس یا اکستازی