سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مصرف الکل

مصرف الکل و اعتیاد به آن یکی از شایع‌ترین انواع اعتیاد است که در دنیا وجود دارد. این ماده مخدر که باعث کند شدن عملکرد مغز می‌شود، سرعت پردازش اطلاعات را در ذهن کم می‌کند. همچنین باعث کند شدن عکس العمل‌های فرد می‌شود. الکل هم روی عملکرد بدن اثر می‌گذارد و هم به مرور زمان باعث می‌شود جهان‌بینی و قضاوت فرد تغییر کند و به مرور وابستگی در فرد به وجود بیاید. در نتیجه ضرورت درمان افراد مبتلا و شناخت عوارض و نشانه‌های آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از اعتیاد به الکل یا همان الکلیسم به دست بیاورید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به الکل می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: مصرف الکل

الکل چیست

ماده اصلی الکل، اتانول است. اتانول ماده الکلی مخدر شبیه به نیکوتین یا هروئین می‌باشد. اتانول برخلاف غذا که جذب می‌شود، به طور مستقیم وارد جریان خون می‌گردد. به آن دسته از افرادی که به اتانول وابسته می‌شوند و به وجود آن در خونشان احتیاج پیدا می‌کنند الکلی می‌گویند‌.

نشانه‌های افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند

برخی از نشانه‌های آدم‌های الکلی شامل لکنت زبان، اسهال، ناراحتی معده، استفراغ، سر درد، مشکلات تنفسی، مشکلات جنسی، دوبینی و آسیب شنوایی، گرفتن تصمیمات غیرمنطقی، کاهش ادراک و هماهنگی و عدم هوشیاری در اکثر مواقع است. با این حال برای تشخیص نهایی حتما باید با یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد مشورت نمایید.

عوارض مصرف الکل

عوارض جسمانی

اعتیاد به الکل باعث می‌شود فشار خون فرد کاهش بیابد. احساس گرمای بیش از حد، عدم تعادل حین راه رفتن و کاهش کنترل روی حرکات نیز از دیگر عوارض اعتیاد به الکل به شمار می‌آیند. اعتیاد به الکل باعث بیماری کبد چرب می‌شود، کارکردهای دستگاه گوارش و قلب و عروق کاهش می‌یابند و شخص دچار کم خونی و کاهش ویتامین‌ در بدنش می‌شود.

عوارض روانی مصرف الکل

اعتیاد به الکل باعث بروز رفتارهای نامناسب و عدم کنترل روی رفتار، کم حرف شدن فرد یا برعکس پرحرفی، تغیبر خلق و گوشه‌گیر شدن فرد یا برعکس زیادی معاشرتی شدن و اختلال در توجه و کاهش قدرت حافظه می‌شود.

چگونه متوجه شویم مصرف الکل به اعتیاد به الکل تبدیل شده است؟

علاقه شدید به مصرف الکل

احساس نیاز شدید و اجبارگونه برای مصرف الکل نشان دهنده اعتیاد در فرد است. برخی اوقات در افراد مبتلا به الکلیسم این نیاز به قوت نیاز فرد به غذا و آب است و فرد باید همان موقع به الکل برسد.

نداشتن کنترل روی خود برای مصرف الکل

ممکن است در بعضی از موقعیت‌ها اعتیاد به الکل کار بسیار اشتباهی باشد اما فرد مبتلا در برابر مصرف خود در موقعیت‌های مختلف کنترل ندارد.

وابستگی جسمانی به الکل

کسی که به الکلیسم دچار باشد زمانی که تصمیم به ترک بگیرد دچار علائم ترک می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تهوع، لرز و اضطراب پس از قطع مصرف الکل بعد از یک دوره مصرف زیاد اشاره کرد.

تحمل فرد

شکل اعتیاد در افراد مختلف، متفاوت است. این موضوع به وراثت و نوع ژنتیک آدم‌ها مربوط می‌شود که استعداد فرد برای ابتلا به اعتیاد در ترکیب با سایر عوامل محیطی افزایش می‌یابد. برخی از این عوامل شامل مکان و نوع زندگی فرد، خانواده، دوستان، فرهنگ، فشار هم‌سالان می‌باشد.


چه عواملی باعث اعتیاد به الکل در افراد می‌شود؟

خود درمانی از علل اعتیاد به الکل

گاهی اوقات افرادی که خلق نوسانی دارند برای درمان موقت خود از الکل استفاده می‌کنند. آن‌ها برای از بین بردن افسردگی یا اضطراب یا مشکلات جنسی خود به جای اینکه به سراغ پزشک بروند ترجیح می‌دهد خود درمانی کرده و الکل مصرف کنند که این اتفاق باعث می‌شود افراد در دراز مدت به این ماده اعتیاد پیدا کنند. یکی از عمده دلایلی که افراد مصرف الکل را شروع می‌کنند این است که احتمالا به یکی از اختلالات دچار هستند و می‌خواهند آنها را نادیده بگیرند.

آسیپ پذیری روان‌شناختی بالا

افراد می‌توانند به مواد مختلفی اعتیاد داشته باشند. گاهی اوقات این اعتیاد در آن‌ها از بین نمی‌رود بلکه به ماده دیگری منتقل می‌شود. مثلا ممکن است فردی به مصرف تریاک اعتیاد داشته باشد و الان الکل را جایگزین آن کند. در مسئله اعتیاد علاوه بر مسائل ژنتیکی، مسائل محیطی هم بسیار مهم هستند.

مصرف الکل برای فراموش کردن مشکلات

آدم‌هایی که الکل مصرف می‌کنند به الکل به چشم راه حلی برای فراموش کردن مشکلاتشان نگاه می‌کنند. این افراد در مواجهه با انواع مشکلات سعی می‌کنند با نوشیدن الکل دچار سرخوشی بشوند. این افراد حتی هنگامی که با هیجانات خوب هم مواجه می‌شوند بازهم میل به مصرف دارند. اعتیاد به الکل از جایی شروع می‌شود که فرد با هر هیجان یا مشکلی، آن ماده را مصرف می‌کند.

ترک مصرف الکل

سم زدائی

اولین گام برای ترک الکل، سم زدایی است. این دوره می‌تواند بدون هیچ دارویی گذرانده شود یا زیر نظر متخصص از داروهایی برای کاهش علائم جسمانی ترک الکل مثل توهم و لرز استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

درمان روان‌شناختی

در درمان‌های روان‌شناختی به بیمار آموزش می‌دهند که چگونه با ولع خود در برابر مصرف مقابله کند. این درمان‌ها روی عملکرد روانشناختی یا به عبارت دیگر روی راهکارهای مقابله‌ای و حل مسئله که بیمار در آن‌ها ضعف دارد کار می‌کند. روش‌های روانشناختی به عبارتی تعهد در ماندگاری در درمان را برای فرد ایجاد می‌کند.
در بسیاری از موارد افراد به درمان‌های طولانی مدت نیاز دارند. بازه زمانی درمان بستگی به خود فرد دارد. ترک خودسرانه الکل به دلیل بروز علائم ترک، همواره با شکست و خطر بازگشت به مصرف همراه است. به همین دلیل توصیه می‌شود از مشاوره ترک اعتیاد بهره‌مند شوید. مشاوره ترک اعتیاد با روش‌های شناختی به شما کمک می‌کند تا در مقابل وسوسه‌ی مصرف الکل مبارزه کنید.

سوالات متداول

– الکل تا چه مدت توی ادرار باقی می‌ماند؟

مدت ماندگاری الکل در ادرار تا 48 ساعت بعد از مصرف الکل است. یک تست آزمایشگاهی با اندازه گیری اتیل گلوکورونید (تست سنجش الکل ادرار) می‌تواند تشخیص دهد که آیا در 4 روز گشته الکل مصرف کرده‌اید یا خیر.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به الکل می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: مصرف الکل