سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افسردگی بعد از طلاق

طلاق یک تجربه تلخ در زندگی است که می‌تواند باعث آسیب‌های روحی و روانی زیادی از جمله افسردگی شود. افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان شایع است و در صورتی که درمان نشود، باعث بدتر شدن شرایط می‌گردد. این احساسات منفی می‌تواند زندگی اجتماعی و عاطفی فرد را نیز با مشکل مواجه کند. البته توجه داشته باشید که غم و ناراحتی با افسردگی تفاوت دارد. همچنین اغلب مردان نشانه‌های افسردگی را نادیده می‌گیرند و اغلب اندوه و فشارهای روانی را پنهان می‌کنند. این امر خود موجب بروز مشکلات بیشتر در آینده می‌شود. آگاهی از نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق و راه‌های درمان آن به شما کمک می‌کند تا کیفیت زندگی و سلامت روان خود بعد از جدایی از همسر را بهبود ببخشید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله پشیمانی بعد از طلاق را نیز مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات بعد از طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: افسردگی بعد از طلاق

دلایل افسردگی بعد از طلاق

احساس غم و اندوه شدید بعد از طلاق به دلایل متعددی به وجود می‌آید که برخی از شایع‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است.

_ از بین رفتن تجربه‌های مشترک گذشته و همدلی با یکدیگر

_ ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی

_ از بین رفتن حمایت عاطفی و مالی

_ از بین رفتن رویاها و آرزوها

علائم افسردگی بعد از طلاق

پس از طلاق افراد دچار حس غم و اندوه می‌شوند که کاملا طبیعی است. این غم و ناراحتی نباید با افسردگی اشتباه گرفته شود. برخی از نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق به شرح زیر می‌باشد.

1. بی‌اشتهایی یا پرخوری

بی‌اشتهایی یکی از شایع‌ترین علائم افسردگی است. بعضی افراد دچار بی‌اشتهایی می‌شوند و حتی به خوردن غذاهایی که قبلا آن‌ها را بسیار دوست داشتند نیز تمایلی نشان نمی‌دهند. لازم به ذکر است که برخی به نحو دیگری واکنش نشان می‌دهند و شروع به پرخوری افراطی می‌کنند.

2. اختلال در خواب از علائم افسردگی بعد از طلاق

یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق بی‌خوابی یا خواب زیاد می‌باشد. عده‌ای به دلیل ناراحتی و فکرهای مداوم و آزارنده نمی‌توانند به خواب بروند و برخی دیگر برای فرار از احساسات منفی و ناراحتی‌های خود به قرص‌های خواب روی می‌‌آورند و ساعت‌های زیادی از روز را در تخت خواب می‌گذرانند.

3. حساس شدن و کج خلقی

پس از طلاق ممکن است افراد نسبت به حرف‌های دیگران حساس بشوند و هرگونه حرف بی‌منظوری را سوءبرداشت کنند و آن را به طلاق خود ربط دهند. مردان معمولا بسیارتحریک پذیر می‌شوند و با هر حرف کوچکی خشمگین و برافروخته می‌گردند. زنان کج خلقی‌شان را بیشتر از طریق گریه کردن‌های بی‌دلیل نشان می‌دهند.

4. بی‌علاقگی به تفریح و فعالیت

فردی که بعد از طلاق دچار افسردگی می‌شود، معمولا علاقه‌ای به تفریح کردن ندارد و فعالیت‌هایی که قبلا برایش لذت بخش بوده است، اکنون در نظرش بی‌ارزش و کسل کننده جلوه می‌کند.

5. عدم تمرکز از علائم افسردگی بعد از طلاق

فرد نمی‌تواند حواس خود را جمع کند و تمرکز کافی ندارد. زمانی که می‌خواهد بر یک کار مشخص تمرکز کند، حواسش مرتب پرت می‌شود و به طلاق و ناراحتی‌های ناشی از آن فکر می‌کند.

6. ناامیدی نسبت به آینده

افراد پس از طلاق نسبت به آینده بدبین و ناامید می‌شوند و ترس از آینده باعث افسردگی آن‌ها می‌گردد. احساس ناامیدی بیشتر در میان زنان مشاهده می‌شود چرا که با خود فکر می‌کنند که آن‌ها تمام زندگی خود را از دست داده‌اند ولی همسر سابق‌شان هیچ چیزی را از دست نداده است. البته این تفکر اشتباه است چرا که زن و مرد هر دو آسیب زیادی از طلاق می‌بینند.

7. افکار خودکشی از علائم افسردگی بعد از طلاق

افکارخودکشی زمانی شدید می‌شود که فرد به همسر سابق خود علاقه داشته باشد و احساس کند که زندگی بدون او دیگر فایده ای ندارد. در این زمینه برخورد اطرفیان و نزدیکان اهمیت بسیار زیادی دارد. برخورد صحیح باعث می‌شود که فرد راحت‌تر بتواند این دوره را پشت سر بگذارد.

زمان مراجعه به پزشک

احساس غم و ناراحتی بعد از طلاق یکی احساس و تجربه کاملا طبیعی است و به مرور زمان فرد بهبود می‌یابد و با زندگی جدید خود سازگار می‌شود. اما برخی مواقع علائم افسردگی برای مدتی طولانی با فرد همراه می‌شوند و کارکرد روزانه او را مختل می‌کنند. در این شرایط لازم است که چاره‌ای اندیشید. همچنین اگر فردی افکار خودکشی دارد باید هرچه سریع‌تر از مختصص کمک بگیرد. اگر افسردگی شدید باشد پزشک دارو تجویز خواهد کرد و یا با استفاده از ورزش‌هایی همچون یوگا و تکنیک‌های روانشناسی به بهبود فرد کمک می‌کند.

راهکارهایی برای بهبود افسردگی بعد از طلاق

احساس غم، بعد از طلاق در افراد به وجود می‌آید و این حس تا حدی طبیعی است. برای اینکه راحت‌تر غم و اندوه را کاهش دهید می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

1. برقراری روابط اجتماعی

افسردگی پس از طلاق، میل به فعالیت‌های اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران را کاهش می‌دهد اما برای اینکه روحیه خود را حفظ کنید لازم است که در اجتماع حضور داشته باشید. با حفظ روابط اجتماعی‌تان متوجه می‌شوید که دیگران به شما اهمیت می‌دهند و زندگی همچنان ادامه دارد.

2. خواب کافی

بی‌خوابی یکی از عوارض شایع افسردگی است و در صورت کنترل نشدن افسردگی را تشدید می‌کند. برای این منظور توصیه می‌شود که یک برنامه منظم برای فعالیت‌های روزانه و به خواب رفتن خود داشته باشید. مثلا در طول روز فعالیت مداوم داشته تا هنگام شب احساس خستگی کنید. قبل از خواب نیز حمام کنید یا کتاب بخوانید تا راحت‌تر به خواب بروید.

3. ورزش و تغذیه سالم

افسردگی و ناراحتی‌های ناشی از طلاق باعث می‌شود که تمایل به فعالیت و ورزش کم شود و افراد میل بیشتری به خوردن غذاهای ناسالم داشته باشند. حتی در شرایطی که بی‌حوصله هستید نیز برای مدت کوتاهی حتی 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش کردن باعث افزایش هورمون‌های شادی بخش در بدن می‌شود. غذاهای ناسالم را کنار بگذارید و رژیم غذایی خود را حفظ کنید.

4. نوشتن احساسات

نوشتن احساسات منفی و خاطرات گذشته باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید یک نامه خداحافظی برای همسر سابق خود بنویسید و از این طریق با او خداحافظی کنید. نوشتن این نامه به این معنی نیست که حتما باید به دست او برسد. این کار تنها وسیله‌ای برای تخلیه غم و ناراحتی می‌باشد.

5. کمک گرفتن از روانشناس

شما می‌توانید احساس غم و افسردگی بعد از طلاق خود را با یک روانشناس در میان بگذارید. مشاوره طلاق حرف‌های شما را گوش می‌دهد و راهکارهای بسیار موثری برای رهایی از افسردگی به شما ارائه می‌دهد. اگر احساس می‌کنید که افسردگی بعد از طلاق بسیار شدید است و شما را اذیت می‌کند حتما به روانشناس مراجعه کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات بعد از طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: افسردگی بعد از طلاق