سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل ماری جوانا چیست؟

گل ماری جوانا که نام دیگر آن ماده مخدر گل است برخلاف تصور بسیاری از جوانان بسیار اعتیادآور و دارای اثرات مخربی بر جسم و روان است. این ماده‌ مخدر سبب سرخوشی بسیار زیاد و توهم‌های دیداری و شنیداری پس از مصرف می‌شود و حتی قوی‌تر از حشیش و عوارض آن نیز بیشتر است. بسیاری از افرادی که تحت تاثیر این ماده قرار دارند به شکل دیوانه‌واری رانندگی  می‌کنند و یا پرخاشگر می‌شوند، ضررهای جبران ناپذیری را بر خود و خانواده‌هایشان وارد می‌کنند و حتی ممکن است دست به قتل بزنند. بنابراین لازم است تا ترک اعتیاد به گل در دستور کار قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه این ماده مخدر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: گل ماری جوانا چیست؟

ماده مخدر گل یا گل ماری جوانا

گل ماری جوانا که در اصطلاح عامه به آن علف نیز می‌گویند، یکی از انواع کانابیس‌ها و از مشتقات گیاه شاهدانه است. فردی که یک‌بار آن را مصرف کند احتمال مصرف دوباره و اعتیاد بسیار زیاد است و در صورت مصرف نکردن دچار مشکلات روانی متعددی از جمله بی‌قراری‌، تپش قلب، وحشت زدگی و اضطراب می‌شود. مصرف گل باعث ایجاد حس سرخوشی در فرد شده و بیشتر جوانان برای فرار از تنش‌های زندگی و فراموشی آن‌ها به سمت مصرف آن می‌روند. این ماده به دو صورت خوراکی و تزریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی افراد آن را در کیک و شیرینی به‌کار می‌برند که در این صورت عوارض آن بسیار زیادتر می‌شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه شناخت مواد و انواع آن کلیک کنید.

کارکرد گل ماری جوانا بر مغز چگونه است؟

این ماده‌ مخدر تاثیر مستقیمی بر روی سیستم اعصاب مرکزی دارد. بسیاری از جوانان عقیده دارند که یک بار مصرف گل ماری جوانا هیچ ضرری ندارد و اعتیادآور نیست در صورتی که مصرف این ماده به قدی خطرناک است که با یک بار مصرف نیز اثرات مخربی را بر ذهن و روان فرد مصرف کننده می‌گذارد. کارکرد این ماده‌ مخدر به گونه‌ای است که آسیب‌های پایداری را بر فرد وارد می‌کنند چرا که گل به‌طور مستقیم بخش‌هایی از مغز را که مسئول آرامش بخشی در مغز هستند را فلج می‌کند و کارایی آن‌ها را از بین می‌برد. اثرات گل ماری جوانا بر مغز تا 30 دقیقه به اوج خود می‌رسد و تا دو الی سه ساعت ادامه دارد و باعث سرخوشی بسیار می‌شود.

نشانه‌های فرد معتاد به گل

فردی که علائمی مانند افزایش ضربان قلب، افزایش اشتها، بی‌خوابی، رفتار‌های عصبی و پارانویا، سرگیجه، اختلال در حافظه، خنده‌های بی‌مورد، احساس سرخوشی بیش از حد، اختلال در عملکرد حرکتی و حملات وحشت‌زدگی را به‌طور همزمان و مداوم تجربه می‌کند به احتمال زیادی مصرف‌کننده گل ماری جوانا است. والدین در این مورد باید بسیار مراقب فرزندان خود و به ویژه پسران‌شان باشند. اگر فرزندتان دچار خواب زیاد یا کم خوابی است، بیشتر اوقات بداخلاقی می‌کند، افت تحصیلی و غیبت مکرر از کلاس‌های درس دارد، انگیزه برای درس خواندن ندارد و چشمانش قرمز یا گاهی شفاف می‌شود حواس خود را جمع کنید و نشانه‌ها را جدی بگیرید. بوی بد دهان، افزایش میل به تنهایی و انزوا و… نیز می‌تواند از نشانه‌های اعتیاد به گل باشد.

دلایل مصرف گل ماری جوانا در جوانان

بسیاری از جوانان به دلیل کسب لذت کاذب، مصرف گروه‌های همسال مانند دوستان و دسترسی آسان به ماریجوانا نسبت به این ماده گرایش زیادی پیدا می‌کنند. علاوه بر‌این تبلیغات شبکه‌های مجازی و دیدن تصاویر و فیلم‌هایی که در رابطه با تبلیغ مصرف گل انتشار می‌یابند باعث کنجکاوی جوانان و زمینه ساز مصرف و اعتیاد در آن‌ها می‌شود. ممکن است شما نیز عکس این ماده‌ مخدر را بر روی لیوان، کلاه و لباس زیاد ببینید که در فضاهای مجازی منتشر می‌شوند.

عوارض مصرف گل یا علف

از عوارض شایع مصرف گل توهمات شنیداری و دیداری و هذیان گویی بلافاصله بعد از مصرف است. افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان و گلو، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته، پرخاشگری و خشم، افسردگی و انزوا نتایج مصرف ماریجوانا و اعتیاد به آن است. گل بیشترین تاثیر را بر روی حافظه و تمرکز فرد مصرف کننده می‌گذارد به گونه‌ای که فرد مرتبا وسیله‌ای را جا می‌گذارد و شماره تلفن‌ها و اسامی را فراموش می‌کند. حرص و ولع مصرف، کاهش اشتها، مشکلات خواب، از دست دادن وزن، تحریک پذیری، بی‌قراری، کابوس‌های شبانه، تغییر در درک رنگ و صدا، سرخی چشم ها، گیجی و بی‌توجهی به اطراف و افزایش اضطراب از دیگر عوارض مخرب اعتیاد به گل است.

چیزهایی که والدین باید بدانند

اگر نگران احتمال ابتلای فرزندانتان به گل هستید ابتدا اطلاعات خود را در خصوص شناخت گل ماری جوانا بیشتر کرده و علائم مصرف آن را از نظر فیزیکی، روانی و رفتاری بشناسید. رفتار فرزندان و رفت‌وآمدهای آنان را بررسی کنید. تغییرات خلقی شدید را جدی بگیرید و با آن‌ها در مورد مواد مخدر و عوارض آن‌ها صحبت کنید. همچنین در مورد تبلیغات فریبنده‌ای که در فضاهای مجازی در مورد گل وجود دارد به آن‌ها هشدار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

ترک اعتیاد به گل ماری جوانا

ترک ماریجوانا یا گل برای افرادی که مصرف روزانه دارند به سادگی صورت نمی‌گیرد و ممکن است فرد بارها برگشت داشته‌ باشد. برای درمان و ترک مصرف گل باید علاوه بر کمپ، کمک مشاوره ترک اعتیاد را نیز داشته‌ باشید چراکه این ماده‌ مخدر مستقیما بر روی مغز اثر می‌گذارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته‌ باشید این است که گل ماری جوانا راه را برای اعتیاد به انواع دیگر مواد مخدر به‌ویژه کراک و شیشه باز می‌کند. فرآیند ترک این ماده باید بر مبنای روش‌های ذهنی صورت بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک گل کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: گل ماری جوانا چیست؟