سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مردان بعد از جدایی چه واکنشی از خود نشان می دهند؟

واکنش مردان بعد از جدایی و اتمام یک رابطه عاطفی می‌تواند متفاوت از واکنش زنان باشد. مردان کمتر از احساسات خود صحبت می‌کنند، با این حال از آسیب‌های مرتبط با طلاق و جدایی در امان نیستند. در واقع باید گفت آن‌ها تنها در شیوه ابراز هیجان و نحوه کنار آمدن با مشکلات خود با زنان تفاوت دارند و به این ترتیب پس از تجربه جدایی دست خوش بحران‌ها و مشکلات روحی متعددی خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه واکنش مردان بعد از جدایی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه واکنش مردان بعد از جدایی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مردان بعد از جدایی چه واکنشی از خود نشان می دهند؟

جدایی برای مردان دشوارتر است!

شاید برای شما باور نکردنی باشد اما جدایی اغلب برای مردان دشوارتر است. از جمله دلایل این موضوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرکوب هیجانات منفی مردان بعد از جدایی

در اکثر جوامع تابوهای جنسیتی وجود دارد، که به مردان می‌گوید نباید احساسات خود را ابراز کنند چرا که باور غلط اجتماعی معتقد است که ابراز احساسات مردانگی افراد را زیر سؤال برده و مایه سرافکندگی آن‌ها می‌باشد. به این ترتیب مردان معمولا کمتر هیجانات خود را ابراز می‌کنند و همواره حجم زیادی از هیجانات سرکوب شده را همراه خود حمل می‌کنند. این امر باعث می‌شود که به مرور زمان آسیب‌پذیری روانی آن‌ها افرایش یافته و به این ترتیب به شکل مزمن‌تری رنج‌های روانی را تجربه کنند.

برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه آثار طلاق بر مردان کلیک کنید.

کمبود حمایت اجتماعی مردان بعد از جدایی

معمولا مردان کمتر از گروه دوستان خود حمایت عاطفی دریافت می‌کنند. آن‌ها بیشتر برای گذراندن اوقات فراغت در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و توانایی کمتری برای ابراز حمایت‌های عاطفی عمیق دارند.

اتخاذ راهبردهای مقابله‌ای ناسازگارانه

مردان اصولا بیشتر مشکلات خود را برون‌ریزی کرده و به این ترتیب رنج‌های روانی خود را از طریق درگیر شدن در فعالیت‌های پرخاشگرانه یا خطرساز نظیر مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا کشیدن سیگار نشان می‌دهند. جوامع با الگوسازی غلط برای مردان و آموزش ندادن روش‌های سالم حل و فصل کردن مشکلات هیجانی در تداوم یافتن این مشکلات مسئول هستند.

عوامل تشدید کننده واکنش‌های منفی 

عوامل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند مردان بعد از جدایی مشکلات روحی و روانی بیشتری را تجربه کنند و رفتارهای مخرب و ناسازگارانه تری داشته باشند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این عوامل اشاره کرده‌ایم.

علت جدایی

اینکه رابطه چرا و به چه علتی تمام می‌شود در نوع واکنش مردان تأثیر بسزایی دارد. برای مثال مردان معمولا نسبت به خیانت دیدن واکنش‌های تندتری نشان می‌دهند و در صورتی که مجبور به خاتمه دادن ارتباط عاطفی خود شوند با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

سابقه مشکلات روحی روانی قبلی

جدایی برای افرادی که درگیر اختلالاتی نظیر افسردگی و اضطراب هستند گران‌تر تمام می‌شود. در این شرایط جدایی همچون جرقه‌ای آتش زیر خاکستر را روشن می‌کند و در حقیقت منجر به عود مشکلات قبلی فرد می‌شود. به همین خاطر این افراد هنگامی که تصمیم به قطع روابط عاطفی می‌گیرند باید بیشتر به وضعیت روانی خود اهمیت دهند و خود را برای مشکلات آینده آماده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

اجتناب از تجربه هیجانات از واکنش مردان بعد از جدایی

بسیاری از مردان تلاش می‌کنند تا با شیوه نادیده گرفتن مشکلات اوضاع را مدیریت کنند. این مسئله باعث می‌شود که زنان فکر کنند آن‌ها پس از جدایی تحت تأثیر قرار نگرفته و هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. فعالیت‌هایی نظیر معاشرت بیشتر با دوستان، افزایش دادن اوقات خوش‌گذرانی و مواردی از این دست از جمله شواهدی هستند که به این باور زنان دامن می‌زنند. در حالی که این سبک مقابله‌ای در مردان برای اجتناب آن‌ها از مواجهه با هیجانات منفی است که اغلب در دراز مدت به آسیب‌های زیادی منجر می‌شود و رنج‌های روانی متعددی را برای مردان به همراه می‌آورد.

تجربیات فرد از روابط قبلی

اینکه مردان چگونه به جدایی واکنش نشان می‌دهند می‌تواند تا حد بسیاری از تجربیات قبلی آن‌ها از روابط عاطفی ناشی شود. برای مثال مردانی که در روابط قبلی نیز توسط زنان پس‌زده شده‌اند هنگام قرار گرفتن در این موقعیت تهدید بیشتری علیه اعتماد به نفس خود احساس می‌کنند و در نتیجه با شدت و حدت بیشتری به این مسئله واکنش نشان خواهند داد.

سخن آخر

در مجموع آنچه از واکنش مردان بعد از جدایی می‌توان استنباط کرد این است که آن‌ها در روزهای اولیه پس از جدایی معمولا اوضاع بهتری دارند و مشکلات کمتری را تجربه می‌کنند، در حالی که زنان درگیر بحران‌های روحی جدی شده و تحمل اوضاع برایشان سخت‌تر خواهد بود. با این حال این شرایط در دراز مدت بالعکس شده و به دلیل سرکوب هیجانی بیشتر و اتخاذ راهبردهای مقابله‌ای غلط، احتمال آنکه مردان در دراز مدت آسیب‌های بیشتری ببینند بالاتر است.

آنچه اهمیت دارد این است که هر دو جنس برای گذر از بحران‌های بعد از جدایی نیاز به مراقبت‌های روانی دارند. اگر در این دوران به سر می‌برید و احساس می‌کنید که به تنهایی نمی‌توانید از پس مشکلات موجود بر بیایید مراجعه به یک روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی به شما کمک خواهد کرد تا به شیوه سالم‌تری از این وضعیت عبور کنید همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی با یادگیری راه‌‌ها و روش‌های مورد بحث، با وضعیت موجود خود بهتر کنار بیایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه واکنش مردان بعد از جدایی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مردان بعد از جدایی چه واکنشی از خود نشان می دهند؟