سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طلاق در سال اول زندگی

احتمال بروز اختلاف و طلاق همواره برای زوجین وجود دارد. با این حال آمارها نشان می‌دهند احتمال طلاق در سال اول زندگی نسبتاً بیشتر از سال‌های دیگر است. در واقع اگر زوجین بتوانند در سال‌های اولیه زندگی خود مشکلات را به خوبی حل و فصل کنند به احتمال بیشتری در آینده می‌توانند در کنار هم زندگی خوبی داشته باشند. آگاهی از راه‌های جلوگیری از طلاق به شما کمک می‌کند بحران‌های اوایل زندگی مشترک را پشت سر گذاشته و از جدایی پیشگیری کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله جلوگیری از طلاق را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سال اول زندگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق در سال اول زندگی

طلاق در سال اول زندگی | علل و عوامل مؤثر در طلاق

طلاق در سال اول زندگی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که بخش اعظم آن به شناخت پیش از ازدواج و کمبود مهارت‌های ارتباط مؤثر برمی‌گردد. ما در ادامه به مهم‌ترین دلایل بروز طلاق در سال‌های اول زندگی پرداخته‌ایم.

1- شفاف نبودن انتظارات و خواسته‌ها از علل طلاق در سال اول زندگی

بسیاری از افراد پیش از ازدواج خواسته‌ها و انتظاراتی که از یکدیگر دارند را تنها به صورت کلی بیان می‌کنند و به طور شفاف و دقیق به آن‌ها نمی‌پردازند. برای مثال ممکن است بگویید به دنبال فردی وظیفه شناس در زندگی مشترک هستید. اما باید بدانید که مفهوم وظیفه شناسی ممکن است از دید شما و فرد مقابلتان با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در نتیجه لازم است که با مثال‌های عینی برای فرد مقابلتان روشن کنید که دقیقا منظورتان از وظیفه شناسی چیست و انتظار دارید که او در زندگی مشترک چه کارهایی برای شما انجام دهد.

شفاف نشدن انتظارت پیش از آغاز زندگی باعث می‌شود که افراد تصورات اشتباهی از یکدیگر داشته باشند و مثلاً فکر کنند که تفاهم بسیاری با هم دارند. در حالی که وقتی زیر یک سقف قرار می‌گیرند به این نتیجه می‌رسند که فرد مقابل آن‌ها فاصله زیادی با آنچه که فکر می‌کردند دارد.

2- نداشتن آمادگی و مهارت کافی برای ازدواج

هرچقدر که جوامع پیچیده‌تر می‌شود، روابط بین فردی نیز با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو شده و به مهارت‌های بیشتری نیاز دارد. به همین خاطر است که انسان‌های امروزی در روابطی مثل زندگی مشترک کمتر دوام می‌آورند و به میزان بالاتری با آسیب‌هایی نظیر طلاق مواجه می‌شوند.

به همین خاطر اگر تصمیم به ازدواج گرفته‌اید لازم است که از قبل توانایی‌ها و مهارت‌های خود را ارتقا بدهید و بتوانید میزان سازگاری خود را افزایش دهید. از جمله مهارت‌هایی که در زندگی مشترک تا حد زیادی به آن‌ها نیاز دارید می‌توان به مهارت ارتباط مؤثر، توانایی حل مسئله، مدیریت استرس و کنترل هیجان اشاره کرد. مراجعه به روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان این مهارت‌ها را در خود محک بزنید و جهت بهبود آن‌ها اقدام کنید.

3- اختلافات و مشکلات مالی از علل طلاق در سال اول زندگی

مسائل اقتصادی همواره نقش بسزایی در اختلافات زوجین ایفا می‌کنند. به همین خاطر در بسیاری از موارد، طلاق در سال اول زندگی از مشکلات و اختلافات مالی نشات می‌گیرد. بسیاری از زوجین پیش از ازدواج در مورد شرایط و انتظارات خود در زمینه اقتصادی به وضوح با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و یا تصویر واقع بینانه‌ای از مشکلات احتمالی در زندگی مشترک ندارند. این امر باعث می‌شود که مواجه شدن با مشکلات مالی متعدد آن‌ها را غافل‌گیر کرده و توان مقابله‌ای آن‌ها را تخریب کند.

4- تفاوت تصویرهای ایده آل با تصویرهای واقعی

هنگامی که افراد عاشق می‌شوند و در یک رابطه عاطفی قرار می‌گیرند بر اساس شناختی که از فرد مقابل خود دارند تصویری ذهنی را شکل می‌دهند که در اصطلاح روانشناسی به آن تصویر ایده آلی گفته می‌شود. درگیر بودن در هیجانات شدید و اشتیاق برای هرچه زودتر شروع کردن زندگی با ایجاد نواقصی در نوع شناخت زوجین از یکدیگر باعث می‌شود که تصاویر ایده آلی در ذهن خود بسازند که با واقعیت موجود متفاوت باشد.

این افراد هنگامی که ازدواج می‌کنند و هیجان‌های ابتدایی‌شان کاهش می‌یابد، شناخت بیشتری از یکدیگر به دست می‌آورند. اگر این شناخت که همان تصویر واقعی فرد مقابل است با تصویر ایده آل او تفاوت بسیاری داشته باشد باعث می‌شود که افراد احساس شکست کنند و تعلق عاطفی‌شان را به سرعت از دست دهند. در این موارد احتمال طلاق در سال اول زندگی بالاتر خواهد بود.

راه‌های پیشگیری از طلاق در سال اول زندگی

برای آنکه بتوانید زندگی موفقی را شروع کنید و از احتمال اختلاف و طلاق در سال اول زندگی و پس از آن پیشگیری کنید لازم است که به یکسری نکات توجه کنید. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- به دست آوردن شناخت کافی پیش از ازدواج

اساسی‌ترین قدمی که شما باید در این زمینه بردارید به دوران پیش از ازدواج مربوط می‌شود. در این زمان لازم است که بتوانید تصویری درست و واقعی از یکدیگر به دست آورید و در کنار نقاط قوت با نقاط ضعف و ناتوانی‌های یکدیگر نیز آشنا بشوید. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید اختلافات احتمالی خود را در آینده پیش بینی کرده و به این ترتیب میزان توانایی خود را برای سازگاری با آن‌ها محک بزنید. مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج و کمک گرفتن از روانشناسان می‌تواند در این زمینه کمک بسزایی به شما بکند.

2- اقدام برای ارتقای مهارت‌های زندگی 

همان طور که پیشتر گفته شد امروزه موفقیت در زندگی به مهارت‌های بیشتری نیاز دارد و به همین خاطر لازم است که از دوران پیش از ازدواج و پس از آن دائماً میزان مهارت‌های خود را بررسی کرده و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کنید. برای مثال مهارت گفت‌وگوی مؤثر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شیوه درستی با یکدیگر صحبت کنید و میزان تأثیرگذاری بالاتری نیز داشته باشید.

همچنین مهارتی نظیر کنترل هیجان به شما می‌آموزد که چگونه هنگام بروز اختلافات خشم خود را مدیریت کرده و در نهایت بتوانید به شیوه مسئله مداری با مشکلات برخورد کنید. برای ارتقای مهارت‌های زندگی در خود مراجعه به روانشناس، شرکت در کارگاه‌های آموزش مهارت‌ها و مطالعه کتاب‌هایی که در این زمینه وجود دارد می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

3- شفاف‌سازی انتظارات و خواسته‌ها از راه‌های پیشگیری از طلاق در سال اول زندگی

مبهم بودن انتظارات زوجین از زندگی مشترک و از یکدیگر از جمله علل مؤثر در طلاق زودهنگام زوجین محسوب می‌شود. به همین خاطر لازم است که با داشتن خودآگاهی بالاتر از خود بپرسید که دقیقا از زندگی چه انتظاری دارید و سپس این انتظارات را به طور واضحی با فرد مقابل خود در میان بگذارید. هرچقدر که شما خود را بهتر بشناسید بیشتر می‌توانید در این زمینه موفق عمل کنید.

4- مراجعه به زوج درمانگر برای حل مسائل

امروزه علم روانشناسی در زمینه خانواده و زوج به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است و روش‌های نوینی در زمینه بهبود روابط زوجین ابداع شده است که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند فرصت جدیدی در اختیار زندگی مشترک خود قرار دهند و برای نجات آن تلاش کنند. درمانگران حیطه زوج درمانی با ارزیابی دقیق سبک‌های ارتباطی شما با یکدیگر، میزان مهارت‌های شما در زندگی و منابع حمایتی که در زندگی دارید به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعاملات مثبت خود را افزایش داده و هرچه زودتر از جدی شدن اختلافات پیشگیری کنید. لازم به ذکر است که مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران نیز در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. 

سؤالات متداول

– شوهرم در سال اول زندگی به من خیانت کرده. آیا طلاق گرفتن در این شرایط حق زن نیست؟

مسلما خیانت می‌تواند موجب آزردگی روانی بسیاری در شما شود و در این شرایط فکر کردن به گزینه طلاق امری طبیعی محسوب می‌شود و جایی برای سرزنش آن وجود ندارد. با این حال باید این نکته را در نظر بگیرید که در اکثر مواقع خیانت در نتیجه سبک‌های ارتباطی نادرست زوجین رخ می‌دهد. به همین خاطر در صورتی که این سبک‌ها اصلاح شود و آسیب‌های مرتبط با خیانت نیز تحت درمان قرار بگیرند زن و شوهر می‌توانند زندگی خود را از نو بسازند. مراجعه به یک روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید در مورد طلاق بهتر تصمیم بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سال اول زندگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق در سال اول زندگی