سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پشیمانی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق معمولا در بسیاری از زوج‌ها دیده می‌شود. اکثر ازدواج‌ها با عشق و آرزوی خوشبختی شروع می‌شوند اما متاسفانه برخی از آن‌ها چندان دوام پیدا نمی‌کنند و با شکست مواجه می‌شوند. بسیاری از زوجین پس از طلاق گرفتن از تصمیم خود پشیمان می‌شوند و از اینکه برای حفظ رابطه خود تلاش کافی نکرده‌اند احساس عذاب وجدان پیدا می‌کنند. همچنین تاثیراتی که طلاق بر روی زندگی افراد می‌گذارد نیز باعث احساس پشیمانی در آن‌ها می‌شود. برای اینکه بتوان احساس پشیمانی بعد از طلاق را کاهش داد، راهکارهای وجود دارد که در ادامه به بررسی کامل آن‌ها پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشیمانی بعد از طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: پشیمانی بعد از طلاق

طلاق و پشیمانی بعد از آن

مسلم است که هدف همه افراد از ازدواج، تشکیل زندگی موفق و سرشار از آرامش است و هیچکس در ابتدای ازدواج به طلاق فکر نمی‌کند. اما متاسفانه همه چیز آن طور که افراد انتظار دارند پیش نخواهد رفت و برخی مواقع مشکلات زندگی و عدم تفاهم باعث بروز اختلاف و تصمیم به طلاق در میان زوجین می‌شود. البته ممکن است با طلاق گرفتن نیز مشکلات از بین نرود و پشیمانی بعد از طلاق به سراغ زوجین بیاید. افراد به دلایل مختلفی از طلاق خود پشیمان می‌شوند و احساس می‌کنند که به اندازه کافی برای حفظ زندگی‌شان تلاش نکرده‌اند. ممکن است که پشیمانی باعث عذاب وجدان در فرد شود و حتی تصمیمات او را در زندگی تحت تاثیر قرار دهد. پس لازم است که برای کاهش آسیب‌های بعد از طلاق و پشیمانی ناشی از آن چاره‌ای اندیشید.

برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه آسیب های طلاق کلیک کنید.

دلایل پشیمانی بعد از طلاق

طلاق تاثیرات زیادی بر زندگی افراد می‌گذارد و هرکدام از این تاثیرات منفی می‌توانند باعث پشیمانی بعد از طلاق بشوند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌باشد.

نگاه منفی جامعه از دلایل پشیمانی بعد از طلاق

در بسیاری از جوامع، دیدگاه منفی نسبت به افراد مطلقه وجود دارد. کلمه مطلقه برای زنان سنگین است و افراد جامعه نگاه مثبتی نسبت به آن‌ها ندارند. از طرف دیگر، مردان نیز مورد سرزنش و شماتت اطرافیان قرار می‌گیرند چرا که معمولا آن‌ها را مقصر طلاق می‌دانند. این نگاه منفی می‌تواند باعث پشیمانی افراد از طلاق بشود و فرد احساس  کند که مشکلات او با وجود طلاق گرفتن بیش از گذشته شده است.

طلاق و فرزندان

کودکان در برابر بحرانی همچون طلاق بسیار آسیب پذیر هستند و تمام ابعاد زندگی شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آن‌ها نمی‌توانند همچون بزرگسالان با طلاق کنار بیایند و در صورتی که والدین کمی از آن‌ها غافل شوند، مشکلات و آسیب‌های ناشی از طلاق چندین برابر می‌شود. به طور معمول، فرزندان از یکی از والدین خود جدا می‌شوند و خلاء عمیقی در زندگی‌شان به وجود می‌آید. والد دیگر نیز تحت تاثیر فشارها و پیامدهای طلاق قرار دارد و نمی‌تواند به خوبی فرزندانش را تربیت کند. به تدریج والدین متوجه می‌شوند که طلاق چه تاثیر مهمی بر فرزندان‌شان گذاشته است و از طلاق گرفتن پشیمان می‌شوند.

پشیمانی بعد از طلاق | تاثیر طلاق بر روابط عاطفی بعدی

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد برای فرار از احساس تنهایی و فشارهای ناشی از طلاق، به سرعت تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرند و سعی می‌کنند که از این طریق مشکلات و ناراحتی‌های خود را کاهش دهند. اما برای ازدواج مجدد لازم است مدتی صبر کنید و مشکلات و تقصیرات خود را در رابطه قبلی بررسی کنید. در صورتی که این مسائل حل نشوند، رابطه بعدی نیز با مشکل مواجه می‌شود و حتی ممکن است به طلاق مجدد ختم شود. از طرف دیگر، بسیاری از افراد به دلیل طلاق گرفتن مورد قضاوت افراد جامعه قرار می‌گیرند و شانس ازدواج مجدد را از دست می‌دهند. همه این موارد می‌تواند باعث پشیمانی بعد از طلاق بشود.  

مشکلات اقتصادی از علل پشیمانی بعد از طلاق

علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی، آسیب‌ها و مشکلات اقتصادی زیادی پس از طلاق به وجود می‌آید. زن باید به فکر درآمدی برای خود باشد و مرد موظف است که مهریه و نفقه پرداخت کند. در واقع هزینه‌های زندگی دوبرابر گذشته می‌شود. مشکلات اقتصادی نیز با مشکلات دیگری در زندگی همراه می‌باشد و در نتیجه ممکن است باعث احساس پشیمانی از طلاق بشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

راهکارهایی برای رفع پشیمانی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق تا حدی طبیعی است چرا که طلاق یک بحران در زندگی است و فشارهای روحی و روانی و مشکلات دیگری را برای فرد به همراه دارد. پس طبیعی است که فرد تحت این شرایط احساس پشیمانی داشته باشد. این را بدانید که برای ترمیم رابطه هیچوقت دیر نیست. اگر احساس می‌کنید که به قدر کافی برای زندگی‌تان تلاش نکرده‌اید و به این علت احساس عذاب وجدان دارید، همین حالا برای بازگشت به ازدواج‌تان قدم بردارید. این تلاش شما ممکن است نتیجه‌ای نداشته باشد ولی شما تلاش خود را می‌کنید و عذاب وجدان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. راهکارهای دیگر شامل موارد زیر می‌باشند.

به خودتان فرصت دهید

به این نکته توجه داشته باشید که هر تصمیمی در زندگی عواقب و پیامدهایی دارد و حتی تصمیمات درست نیز ممکن است که فشارهای منفی زیادی را به شما تحمیل کند. به خودتان فرصت دهید تا خشم و اندوه ناشی از زندگی گذشته و طلاق از بین برود. اگر تصمیم شما برای طلاق درست بوده باشد، به مرور با پیامدهای آن سازگار می‌شوید و احساس غم و پشیمانی‌تان کاهش پیدا می‌کند.

بخشیدن خود راهکاری برای پشیمانی بعد از طلاق

انسان‌ها در طول زندگی خود اشتباهات زیادی می‌کنند و طلاق نیز می‌تواند یکی از این اشتباهات باشد. اگر شما توانایی این را داشته‌اید که زندگی مشترکتان را حفظ کنید ولی برای آن تلاش کافی نکرده‌اید، اکنون عذاب وجدان و پیشمانی بیشتری را احساس خواهید کرد. اما سعی کنید که خودتان را ببخشید و از آن درس بگیرید. حتی در صورت امکان سعی کنید که پس از بخشیدن خود، در جهت ترمیم رابطه تلاش کنید.

ارتباط صمیمانه با همسر سابق

طلاق فرآیندی است که طی آن زوجین ویژگی‌های منفی یکدیگر را می‌شناسند و پس از آن با یکدیگر غریبه می‌شوند. پس در این صورت ممکن است که برقراری رابطه صمیمانه کمی سخت باشد اما اگر بتوانید رابطه دوستانه‌ای باهم برقرار کنید، بسیاری از مشکلات و پیامدهای ناشی از طلاق کاهش پیدا می‌کنند. مثلا این که اگر رابطه خوب و دوستانه‌ای میان شما و همسر سابق‌تان برقرار شود، فرزندان‌تان آسیب کمتری می‌بینند. همچنین شما می‌توانید در زمینه مسائل مالی نیز باهم به توافق برسید تا هردو فشار کمتری را تجربه کنید. در نتیجه پشیمانی و عذاب وجدان ناشی از طلاق تا حد زیادی از بین می‌رود.

کمک گرفتن از روانشناس

برخی مواقع احساس پشیمانی و عذاب وجدان بر افراد غلبه می‌کند و زندگی و تصمیمات آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط توصیه می‌شود که از یک روانشناس کمک بگیرید و احساسات منفی خود را با او در میان بگذارید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید و راهکارهایی در جهت کاهش این احساسات به شما ارائه می‌دهد. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشیمانی بعد از طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: پشیمانی بعد از طلاق