سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک حشیش

بهترین روش برای ترک حشیش چیست؟ حشیش از جمله مواد اعتیادآوری است که فرد را دچار وابستگی جسمانی و روانی شدید می‌کند. مصرف کنندگان حشیش در ترک این ماده با علائم روانی بسیار ناخوشایندی روبه‌رو می‌شوند که درمان را برای آن‌ها بسیار سخت می‌کند. خوشبختانه امروزه روش‌های نوینی در ترک اعتیاد به حشیش به کار گرفته می‌شود که به شما کمک می‌کند با سهولت بیشتری حشیش را کنار بگذارید و علائم ناشی از ترک را تحت کنترل خود در بیاورید. توجه داشته‌باشید که در ترک خودسرانه و غیر اصولی همواره احتمال شکست و بازگشت به مصرف مواد وجود دارد؛ بنابراین اولین اقدام کسب آگاهی در مورد روش‌های ترک اصولی و صحبت با مشاوره ترک اعتیاد است.

برای دریافت مشاوره در زمینه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: ترک حشیش

ترک حشیش | مرحله اول سم زدایی

ماده مؤثر موجود در حشیش THC است. برای آنکه بتوانید حشیش را ترک کنید اول از همه باید بدن خود را از THC پاک کنید. حدود یک تا دو روز پس از سم زدایی معمولا احساسات ناخوشایندی نظیر اضطراب و بی‌قراری به سراغ شما خواهد آمد که همگی ناشی از ترک این ماده مخدر هستند. خوشبختانه علائم ترک این ماده مخدر حداکثر 10 روز پس از توقف مصرف فروکش می‌کنند و از بین می‌روند. پس کافی است صبور باشید و اجازه دهید که این دوران سپری شود.

کمک گرفتن از یک روان درمانگر

از آنجایی که اعتیاد به حشیش بیشتر منجر به وابستگی روانی می‌شود و عوارض ناشی از آن نیز بیشتر بر سطح روان اثر می‌گذارد، مراجعه به روانشناس در ترک آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین خاطر نباید تنها به کنار گذاشتن حشیش اکتفا کنید. در صورت نپرداختن به ابعاد روانی اعتیاد به حشیش به احتمال زیادی با لغزش‌های مکرر و احساس وسوسه زیاد برای از سرگیری مصرف مواجه خواهید شد. در ادامه به چند نمونه از درمان‌های روان شناختی که در ترک حشیش بسیار اهمیت دارند پرداخته‌ایم. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

درمان شناختی رفتاری

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در درمان شناختی رفتاری به شما آموزش داده می‌شود این است که بتوانید موقعیت‌هایی که باعث افزایش مصرف می‌شود را بشناسید، بدانید هنگام قرار گرفتن در این موقعیت‌ها چه واکنشی نشان دهید و چگونه از این موقعیت‌ها اجتناب کنید. این موضوع در کاهش وسوسه مصرف و پیشگیری از عود تأثیر بسزایی خواهد داشت.

درمان‌های انگیزشی ترک حشیش

ممکن است یکی از عزیزان شما به مصرف حشیش مبتلا باشد و در برابر ترک، مقاومت داشته باشند. درمان‌های انگیزشی که توسط روانشناسان ارائه می‌شود به فرد کمک خواهد کرد تا بتواند به انگیزه و آمادگی روانی لازم برای ترک دست پیدا کند.

خانواده درمانی 

نوع برخورد خانواده با اعتیاد فرد در روند درمان و ترک حشیش، از اهمیت بسزایی برخوردار است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از حمایت خانوادگی کم‌تری برخوردارند در مقایسه با دیگران لغزش‌های بیشتری را تجربه می‌کنند و در مسیر ترک با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند. خانواده درمانگران با برگزاری جلساتی برای کل خانواده تلاش می‌کنند که روابط بین آن‌ها را بهبود ببخشند و به این ترتیب حمایت خانوادگی قوی‌تری را برای فرد فراهم کنند. برای آگاهی بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

سؤالات متداول درباره ترک حشیش

– مصرف حشیش چه عوارض روانی برای فرد دارد؟ 

افزایش احساسات آزاردهنده‌ای نظیر اضطراب و پارانویا، دچار شدن به حملات عصبی، از دست دادن حافظه، تغییرات خلق و تجربه مشکلاتی در حل مسئله از جمله عوارض روانی رایج در مصرف حشیش می‌باشند.

– آیا حشیش توهم‌زا می‌باشد؟

بله. درست است که این ماده در دسته مواد توهم‌زا طبقه‌بندی نمی‌شود اما خاصیت توهم‌زایی دارد و بسیاری از افراد در پی مصرف آن دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارد را گزارش می‌کنند. در این مورد ترک این ماده کمک بسیار زیادی به این ‌افراد خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: ترک حشیش