سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق در نوجوانی

عشق در نوجوانی مسئله‌ای است که اغلب افراد آن را تجربه می‌کنند. نوجوانی دوره بسیار حساسی است که طی آن تغییرات عاطفی، شناختی، جسمی و روانی بسیار زیادی در افراد به وجود می‌آید و فرد از دوره کودکی وارد دوره بزرگسالی می‌شود و با جامعه ارتباط برقرار می‌کند. نوجوانان از تنهایی گریزان هستند و علاقه بسیار زیادی به تعلق داشتن و دیده شدن دارند. از طرف دیگر تغییرات فیزیکی و هورمونی باعث می‌شود که نوجوان به رابطه با جنس مخالف و تجربه احساس عشق گرایش پیدا کند. احساس عشق در نوجوانی بسیار طبیعی است اما نحوه برخورد والدین با این احساس و رفتار نوجوانان اهمیت زیادی دارد چرا که در غیر این صورت مشکل جدی برای آن ها به وجود می‌آید. در ادامه مقاله به بررسی کامل این مسئله می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق در نوجوانی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عشق در نوجوانی

عشق در نوجوانی | ارتباط دوره نوجوانی و عشق

دوره نوجوانی با تغییرات فیزیکی و روانی زیادی همراه است و به دلیل تغییرات روانی و هورمونی نیاز به جنس مخالف در نوجوانان افزایش پیدا می‌کند. نوجوانان در این دوره تمایل بسیار زیادی به برقراری رابطه با جنس مخالف دارند. در این دوره هم عشق شهوانی و هم عشق عاطفی تجربه می‌شود. عشق عاطفی به معنی دوست داشتن همراه با تعریف و تحسین است. عشق شهوانی نیز عشقی است که با رابطه و تمایلات جنسی همراه می‌شود.

در این دوره نیاز به تعلق داشتن در نواجوانان تقویت می‌شود و به همین دلیل گرایش زیادی به رابطه عاطفی با جنس مخالف و تجربه عشق در نوجوانی را دارند و تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی نیز میل به برقراری رابطه جنسی را در آن‌ها به شدت تقویت می‌کند. فشار همسالان برای برقراری رابطه با جنس مخالف نیز بسیار افزایش می‌یابد.

علائم عشق در نوجوانی

تغییرات خلقی در دوره نوجوانی بسیار شایع است و نمی‌توان از همه این تغییرات منظور خاصی را برداشت کرد. اما به طور کلی عاشق شدن و ارتباط با جنس مخالف در نوجوانان با نشانه‌هایی همراه است که عبارتند از:

_اضطراب

 _استرس

_استفاده افراطی از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی

_تغییرات چشمگیر در نحوه پوشش و ظاهر ممکن است بر اثر عشق در نوجوانی باشد

_افت تحصیلی

_تغییر در ساعات رفت و آمد و بی‌نظمی

_پنهانکاری مالی

_تغییر چشمگیر در خلق و رفتار

_تغییر دوستان

آیا عشق در نوجوانی درست است؟

بسیاری از خانواده‌ها عاشق شدن در سنین نوجوانی و برقراری رابطه را خط قرمز برای خود می‌دانند و با اینگونه روابط به شدت برخورد می‌کنند. اما باید بدانید که عاشق شدن در نوجوانی اتفاق عجیبی نیست و به دلیل تغییرات جسمی و روانی، تمایل نوجوان به برقراری رابطه به شدت افزایش پیدا می‌کند.

به عبارت دیگر اینکه نوجوانی به عاشق شدن و برقراری رابطه فکر نکند چیز عجیبی است. اما ممکن است که به دلیل بی تجربگی و رفتارهای اشتباه، عشق در نوجوانی با پیامدهایی همراه شود. به همین دلیل لازم است که والدین نحوه برخورد صحیح با نوجوان خود را بدانند تا به او آموزش دهند که بتواند احساسات و نیازهای خود را کنترل کند.

برخورد صحیح با عاشق شدن نوجوانان

نحوه برخورد با احساسات نوجوان، بسیار اهمیت دارد چرا که اگر نتوان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد، اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند و با مشکل مواجه می‌شوند. برخی از برخورد های صحیح با عاشق شدن نوجوانان عبارت است از:

1. عشق در نوجوانی | جدی گرفتن احساسات نوجوان

در مرحله اول لازم است که والدین به احساسات نوجوان خود و عشق در نوجوانی احترام بگذارند و آن ها را جدی بگیرند. حتی اگر متوجه اشتباه او هستید نیز، هرگز احساسات او را تحقیر نکنید و با روشی مناسب تجربیات و نظرات خود را بگویید. اینکه با دعوا و به طور مستقیم بگویید که او هنوز بچه است و متوجه نمی‌شود، نتیجه عکس دارد و مشکلات جدی در رابطه شما با نوجوان تان ایجاد می‌کند.

2. عشق در نوجوانی | تنها نگذاشتن نوجوان

بروز احساسات در نوجوانان بسیار قوی است و به همین دلیل ممکن است که تغییرات خلقی شدیدی داشته باشند. زمانی که نوجوانی عاشق می‌شود، احساسات بیشتر تحریک می‌شوند و فوران می‌کنند. معمولا در این شرایط نوجوان از محیط خانواده فاصله می‌گیرد و خلوت خود را ترجیح می‌دهند. اما لازم است که والدین آن ها را تنها نگذارند و به سوالات ذهنی شان پاسخ های منطقی بدهند و با آرامش خود آن ها را آرام کنند.

 3. صحبت با نوجوان در مورد تجربه‌های خود

یکی از دلایل این که نوجوانان عشق در نوجوانی را تجربه می‌کنند و به سمت رابطه با جنس مخالف جذب می‌شوند، کنجکاوی و کسب تجربه است چرا که رابطه با جنس مخالف برایشان یک اتفاق جدید است. بهتر است که والدین با نوجوان خود رابطه صمیمی ایجاد کنند و از تجربیات خود برای آن‌ها بگویند تا متوجه شوند که با چه چیزی مواجه هستند و برای تجربه آن، بیش از حد مشتاق نباشند.  

4. عشق در نوجوانی | مشغول کردن نوجوان به فعالیت‌های مثبت

نوجوانان انرژی و احساسات زیادی دارند که باید آن‌ها را تخلیه کنند. اجازه دهید که نوجوانان در  کلاس های ورزشی و هنری مختلف شرکت کنند و از این طریق خود را تخلیه کنند. در صورتی که با جمع دوستان او مشکلی ندارید اجازه دهید که با آن ها رفت و آمد کند تا برای بروز احساسات نیازی به رابطه با جنس مخالف نداشته باشند. برای ارتباط مؤثر با فرزند نوجوان خود و حل تعارضات و بحران‌های این دوران می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق در نوجوانی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عشق در نوجوانی