سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنون آنی

جنون آنی بیش از اینکه اصطلاحی علمی باشد نوعی مفهوم عامیانه است و در مواردی به کار می‌رود که فرد ناگهان دست به اقدامی غیرمنطقی و به دور از عقلانیت می‌زند که اغلب با صدمات جدی برای خود او یا دیگران همراه است. بسیاری از افراد حتی از شنیدن واژه جنون آنی نیز می‌هراسند و بسیار کنجکاو هستند تا بدانند چه چیزی باعث ایجاد چنین مشکلی می‌شود. خوشبختانه روش‌های گوناگونی برای درمان این مشکل وجود دارد و جای نگرانی نیست. جنون آنی پیامدهای سوءی را به دنبال دارد و گاها منجر به بروز رفتارهای پر خطر در افراد مبتلا می‌شود. به همین دلیل آگاهی از علائم و علل بروز این بیماری اهمیت زیادی دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: جنون آنی

جنون آنی چیست؟

جنون آنی اصطلاحی علمی در روانشناسی نیست. با این حال این مفهوم در بین عوام شناخته شده است و به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن فرد به طور ناگهانی تعادل روانی خود را از دست داده و دست به اقدامات غیر منطقی می‌زند که برای خود یا اطرافیانش پیامدهای جدی به همراه دارد. جنون آنی در دسته‌ی اختلالات روانی دسته‌بندی می‌شود و در موارد شدید زندگی فرد مبتلا و اطرافیانش را مختل می‌کند. برای کسب اطلاعات در زمینه دیگر اختلالات روانی کلیک کنید.

علائم جنون آنی

جنون آنی اغلب با بروز اقدامات پرخاشگرانه علیه خود یا دیگران همراه است. در بسیاری از موارد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند یا هنگام عصبانیت صدماتی به دیگران وارد می‌کنند به عنوان مصداق‌هایی از جنون آنی شناخته می‌شوند. جدا از پرخاشگری علائمی نظیر هذیان، کلام آشفته، بروز اشکالاتی در ادراک و تجربه علائمی نظیر توهم و هذیان ازجمله علائم مرتبط با جنون آنی هستند.

علل بروز جنون آنی

جنون آنی می‌تواند ناشی از شرایط و عوامل گوناگونی باشد که ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

شخصیت تکانشگر

تکانشگری نوعی ویژگی شخصیتی است که ریشه‌های زیستی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که افراد اغلب تصمیم‌های ناگهانی بگیرند و توان کمتری برای تأمل کردن و اندیشیدن داشته باشند. همین مسئله باعث می‌شود در شرایطی که تحت فشار قرار دارند به احتمال بیشتری دست به اقدامات ناگهانی و به دور از منطق دست بزنند که بعدها از آن پشیمان شده و احساس کنند که در آن لحظه‌ای که تصمیم گرفته‌اند هیچ گونه کنترلی روی خود نداشته‌اند.

مصرف الکل و مواد توهم‌زا

مصرف الکل با تأثیر بر ناحیه پیشانی مغز میزان بازداری رفتاری را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود که فرد کمتر بتواند جلوی رفتارهای مخرب خود را بگیرد و در زمان مستی کارهایی انجام دهد که در شرایط دیگر از آن خودداری می‌کند. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث شود که فرد ناگهان دست به اقداماتی غیر عقلانی بزند و کنترلی روی خود نداشته باشد. علاوه بر الکل، مصرف مواد روانگردان و توهم‌زا نظیر شیشه و حشیش نیز می‌تواند با ایجاد توهم‌های بینایی و شنوایی شرایطی غیر واقعی برای فرد ایجاد کند و او را وادار سازد تا به رفتارهای جنون‌آمیز دست بزند.

اختلال روان پریشی حاد

اختلال روان پریشی حاد یا گذرا اختلالی کوتاه مدت است که ممکن است بین یک روز تا یک ماه به طول بیانجامد. اختلال روانپریشی حاد اغلب زمینه‌ای برای بروز بیماری‌های مزمنی نظیر اسکیزوفرنیا است. در این شرایط ممکن است شاهد باشید که فرد مبتلا برای مدت کوتاهی علائم جنون آنی نظیر هذیان، توهم، گفتار و رفتار آشفته را از خود نشان دهد و با گذشت زمان مجدداً به حالت عادی بازگردد.

اختلال دو قطبی

اختلالات دو قطبی به دلیل همراه بودن با نوسانات خلقی شدید و تکانشگری بالا باعث می‌شود که اقدامات غیر منتظره و ناگهانی در آن‌ها به مقدار زیادی اتفاق بیافتد. اغلب مردم به دلیل ناآشنایی با اختلال دو قطبی اقدامات مبتلایان به این بیماری را به عنوان جنون می‌شناسند. اختلال دو قطبی در حالت بسیار شدید می‌تواند با هذیان و توهم نیز همراه باشد که در این شرایط کنترل اوضاع با دشواری چندانی روبه‌رو خواهد بود و نیاز به دارو درمانی در اولویت قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال دو قطبی کلیک کنید.

مشکلات و آسیب‌های مغزی

رفتارهای مخرب و جنون‌آمیز می‌تواند در پی انواع آسیب‌های مغزی نیز اتفاق بیافتند. برای مثال بسیاری از تومورهای مغزی با ایجاد ضایعه در قشر مخ می‌توانند منجر به بروز علائم روانی خاص شوند. به همین دلیل در مراجعه به پزشک و روانشناس ابتلا بررسی‌های زیستی مد نظر قرار می‌گیرد تا در صورت بروز تومور یا هرگونه اختلال زیستی دیگر هرچه زودتر تشخیص و درمان آغاز گردد.

درمان جنون آنی

اگر فردی یک یا چند بار با علائم جنون آنی روبه‌رو شود برای درمان مشکل حتماً باید به یکی از متخصصین سلامت روان مراجعه کند. درمان این بیماری متناسب با علت زیربنایی آن متفاوت خواهد بود. برای مثال در صورت تشخیص بیماری‌های روانپزشکی نظیر روان پریشی حاد مصرف داروهای آنتی سایکوتیک در اولویت درمان قرار می‌گیرد. در کنار دارو استفاده از خدمات روان درمانی که توسط روان شناسان بالینی ارائه می‌شود می‌تواند به پیشگیری از بروز مجدد دوره‌های جنون کمک کند.

جنون آنی بعد از به دنیا آمدن فرزند

مادران پس از زایمان تا حد زیادی در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار دارد. یکی از افکار بسیار آزاردهنده‌ای که در این شرایط به سراغ مادران می‌آید فکر آسیب رساندن به خود و نوزاد است. افرادی که سابقه دوره‌های افسردگی دارند و یا نزدیکان درجه یکشان به این اختلال مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان قرار دارند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که هرچه زودتر برای بهبود سلامت روان خود به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

سایر عللی که در این مقاله در مورد جنون آنی گفته شد اگر برای مادران اتفاق بیافتد می‌تواند خطر آسیب به جنین را در پی داشته باشد. به همین خاطر لازم است که در صورت بروز هریک از این شرایط هرچه زودتر برای دریافت درمان مناسب اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: جنون آنی