سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک اعتیاد شیشه

ترک اعتیاد شیشه چگونه امکان پذیر است؟ آیا امروزه روشی وجود دارد که به کمک آن بتوان برای همیشه از شر شیشه خلاص شد؟ شیشه یکی از انواع مواد صنعتی جدید است که بسیاری از افراد به خصوص جوانان جامعه را درگیر خود کرده است. علت اینکه بیشتر جوانان به سمت این ماده می‌روند آن است که شیشه محرک سیستم عصبی مرکزی است و منجر به ایجاد حالاتی نظیر سرخوشی و شادی بیش از حد می‌شود. اما رفته رفته وابستگی شدید روانی و بروز علائم روانی خطرناکی نظیر توهم و هذیان دردسرهای زیادی برای فرد و خانواده‌اش ایجاد می‌کند. امروزه روش‌های نوینی در ترک اعتیاد شیشه استفاده می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توانید با سهولت بیشتری دوران ترک را بگذرانید. اقدام هر چه سریع‌تر برای ترک اعتیاد از آسیب‌های جدی و عمیق جلوگیری می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد شیشه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:ترک اعتیاد شیشه

شیشه چیست؟

شیشه نوعی متامفتامین بسیار قوی است و در دسته مواد محرک قرار می‌گیرد. این ماده می‌تواند به سرعت روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد و منجر به احساس سرخوشی شدید و داشتن انرژی خیلی زیاد شود. این ماده همچنین عوارض روانی بسیاری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بروز انواع توهم‌ها و هذیان‌ها اشاره کرد. شیشه اعتیاد آوری بسیار بالایی دارد و مصرف آن در برخی افراد می‌تواند به بیماری‌های روانی مزمن نظیر اسکیزوفرنی منجر شود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اعتیاد به شیشه را مطالعه کنید.

ترک اعتیاد شیشه | قدم اول سم زدایی

درمان و ترک اعتیاد شیشه در ابتدا با سم زدایی آغاز می‌شود. هدف در سم زدایی این است که بدن از ماده مخدر پاک شود و در عین حال علائم ترک نیز مورد بررسی قرار گرفته و تحت کنترل در بیایند. دریافت داروهای مناسب در این دوره می‌تواند به کنترل علائم ناخوشایندی که ناشی از ترک مواد است کمک کند. به همین دلیل لازم است که در جریان سم زدایی زیر نظر یک پزشک باشید.

در برخی شرایط ممکن است که فرد نیاز به بستری در مراکز درمانی داشته باشد. برای مثال برخی از بیماران هنگام سم زدایی دچار افسردگی بسیار شدید می‌شوند و افکار خودکشی تکرار شونده‌ای را تجربه می‌کنند. این امر زمانی که فرد شیشه را به طور ناگهانی کنار می‌گذارد بیشتر دیده می‌شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

انواع برنامه‌های روان‌درمانی در ترک اعتیاد شیشه

شیشه از جمله موادی است که برای ترک آن روش دارویی و پزشکی خاصی وجود ندارد بلکه اکثر مراکز مرتبط با ترک اعتیاد شیشه از روان‌درمانی به شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در ادامه به انواع این روش‌های روان‌درمانی اشاره کرده‌ایم.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری در زمینه اعتیاد ابتدا در مورد الکل به کار بسته شد. با این حال امروزه از آن در درمان شیشه و سایر مواد مخدر نیز استفاده می‌شود. نتایج مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که این روش یکی از روش‌های بسیار مؤثر در ترک اعتیاد شیشه است.

افرادی که درگیر مصرف شیشه هستند الگوهای فکری غلطی دارند که آن‌ها را دائماً به سمت مصرف مواد می‌کشاند. رویکرد شناختی رفتاری با هدف قرار دادن این افکار تلاش می‌کند تا بتواند افراد را به سمت ترک پایدار شیشه سوق دهد. در واقع درمان شناختی رفتاری به مصرف کنندگان مواد می‌آموزد که چگونه افکار و رفتارهای تحریک کننده مصرف را در ذهن خود شناسایی و اصلاح کنند. همچنین این درمان راهبردهای عملی در اختیار افراد می‌گذارد تا بتوانند بر وسوسه‌های خود غلبه کنند و دوره‌های پرهیز پایدارتری داشته باشند. این راهبردها اکثراً با تقویت مهارت خودکنترلی ارتباط دارد.

خانواده درمانی

حمایت خانوادگی و واکنش مناسب اعضای خانواده در دست یابی به ترک پایدار بسیار مؤثر است. بسیاری از خانواده‌ها با رفتارهای غلط خود فرد را چنان منزوی و طرد می‌کنند که این امر خود اعتیاد او را تقویت کرده و باعث می‌شود که دوباره به سمت شیشه کشیده شود. در خانواده درمانی اعتیاد به عنوان آسیب کل سیستم خانواده در نظر گرفته می‌شود. درمانگر تلاش می‌کند با دادن آموزش‌های لازم در مورد نحوه برخورد با فرد معتاد و بهبود روابط بین فردی، روند ترک اعتیاد را تسریع کند.

استفاده از روش ماتریکس در ترک اعتیاد شیشه

روش ماتریکس، برنامه درمانی سرپایی فشرده‌ای است که در 16 هفته اجرا می‌شود. این روش در حقیقت ترکیبی از انواع روش‌های رفتار درمانی در ترک اعتیاد است. مطالعات صورت گرفته در زمینه مدل ماتریکس نشان می‌دهد که این روش یکی از مؤثرترین روش‌های ترک اعتیاد شیشه محسوب می‌شود. عناصر اصلی تشکیل دهنده مدل ماتریکس شامل موارد زیر است.

– روان‌درمانی فردی

– خانواده درمانی

– گروه درمانی

– برنامه‌های آموزش به خانواده

– تمرین‌های پیشگیری از خود

همچنین مرکز مشاوره روانشنانسی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

برنامه‌های 12 قدمی

برنامه‌های 12 قدمی همانند گروه‌های شیشه‌ای‌های گمنام، شامل گروه‌هایی از افراد است که همگی تجربه مصرف شیشه را داشته‌اند. در این گروه افرادی که توانسته‌اند موفق به ترک شوند به سایر اعضای گروه کمک می‌کنند تا آن‌ها هم بتوانند به این امر دست پیدا کنند. این گروه‌های خودیاری در ایجاد انگیزه افراد بسیار مؤثرند. هرچقدر که پیوند بین اعضای گروه عمیق‌تر باشد میزان تأثیرگذاری نیز بیشتر خواهد شد. در آخر توجه داشته‌باشید که ترک اعتیاد خودسرانه احتمال بازگشت به مصرف را افزایش می‌دهد؛ مشاوره ترک اعتیاد بعد از ترک نیز همراه شما خواهد بود و با روش‌های روان درمانی به شما کمک می‌کند تا در مقابل وسوسه‌ی مصرف مواد مقاومت کنید.

سؤالات متداول

– آیا مصرف شیشه به طور تفریحی نیز اعتیاد آور است؟

شیشه به عنوان یک متامفتامین ماده‌ای بسیار قوی و به شدت اعتیاد آور است. در نتیجه حتی به طور تفریحی نیز باید از مصرف آن پرهیز شود. علائم اعتیاد به این ماده در کوتاه مدت معمولاً شامل انرژی و انگیزه زیاد برای انجام فعالیت‌ها، کاهش نیاز به خواب، حرف زدن با سرعت زیاد، از شاخه‌ای به شاخه دیگر پریدن در هنگام صحبت، غذا نخوردن برای مدت طولانی و بی‌قراری به صورتی که ممکن است حتی فرد تاب نشستن در جایی را نداشته باشد، می‌باشد.

– آیا مصرف شیشه می‌تواند عوارض روانی برگشت ناپذیری را ایجاد کند؟

بله. در افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به بیماری‌های روانی وجود دارد، مصرف شیشه می‌تواند منجر به دوره‌های روان پریشی و در نهایت بروز بیماری‌هایی نظیر اسکیزوفرنی شود. در این شرایط حتی با ترک اعتیاد شیشه بازهم علائم روانی پایدار باقی می‌مانند.

آیا دارو درمانی تاثیری بر روند بهبودی ترک اعتیاد به شیشه دارد؟

در حقیقت داروی مورد تاییدی برای جایگزینی ماده محرک شیشه وجود ندارد. معولا داروهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بیشتر شامل مکمل‌های ویتامینی و پروتئینی به جهت کمک به بهبودی مغز و بدن بیمار و داروهای آرام‌بخش و ضدتشنج برای جلوگیری از علائم حاد ترک اعتیاد شیشه است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد شیشه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:ترک اعتیاد شیشه