سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آثار طلاق بر مردان

آیا آسیب طلاق بر زنان بیش‌تر از آثار طلاق بر مردان است؟ همان‌طور که می‌دانید به طور معمول آثار طلاق بر زنان و فرزندان طلاق بیشتر از مردان مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که زنان بیشترین آسیب را از طلاق می‌بینند و بیشترین حمایت و همدلی نسبت به آن‌ها انجام می‌شود. طلاق در یک روز تمام می‌شود و دو طرف از یک‌دیگر جدا می‌شوند، اما پیامدهای آن تا مدت‌ها با زن و مرد و فرزندان همراه خواهد بود. معمولا زنان برای دریافت حمایت و کمک‌های روانشناسی داوطلب می‌شوند و با اثرات آن بهتر مقابله می‌کنند. اما مردان احساسات خود را به راحتی بروز نمی‌دهند و برای فرار از پیامدها و مشکلات طلاق به راهکارهای نامتعارفی روی می‌آورند که مشکلات بیشتری به وجود می‌آورد. ما در این مقاله به پیامدها و آثار طلاق بر مردان پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آثار طلاق بر مردان

پیامدهای اجتماعی آثار طلاق بر مردان

قضاوت منفی جامعه

بسیاری از افراد در جامعه، مردان را مقصر طلاق می‌دانند و نگاه منفی نسبت به آن‌ها پیدا می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده، نگرش برخی از افراد این است که مردان به دلیل قدرتی که در خانواده دارند، می‌توانند از طلاق جلوگیری کرده و زندگی زناشویی خود را حفظ کنند. همچنین مردان معمولا احساس ناامیدی و شکست خود را بروز نمی‌دهند و ممکن است نسبت به طلاق بی‌تفاوت به نظر برسند. در نتیجه جامعه نسبت به آن‌ها دیدگاه منفی پیدا می‌کند و آن‌ها را مقصر می‌داند. این موضوع می‌تواند آسیب‌های روحی روانی زیادی را بر آن‌ها وارد نماید. برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه آسیب های طلاق کلیک کنید.

مراقبت از فرزندان

به طور معمول، مردان به دلیل شاغل بودن بیش‌تر زمان خود را در خارج از خانه می‌گذرانند و وقت کافی برای مراقبت از فرزندان را ندارند. در نتیجه ممکن است در تربیت فرزندان خود چندان موفق نباشند و علاوه بر درگیری فکری و روحی که خودشان پیدا می‌کنند، فرزندان نیز دچار معضلات و مشکلاتی در جامعه خواهند شد.

بدبینی نسبت به ازدواج

یکی از مهم‌ترین پیامدهای آثار طلاق بر مردان بدبینی و بی‌اعتمادی آن‌ها نسبت به ازدواج مجدد است چرا که به سختی می‌توانند دوباره به کسی اعتماد کرده و ازدواج کنند. این پیامد تمام زندگی آن‌ها را در بر می‌گیرد و علاوه بر روابط عاطفی، بر روابط شغلی و اجتماعی‌ آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

حمایت عاطفی ناکافی

در اکثر جوامع، این نگرش وجود دارد که مردان قوی هستند و نیازی به حمایت و محبت‌های عاطفی ندارند. همانطور که گفته شد مردان نیز معمولا ناراحتی و احساس ناامیدی خود را نشان نمی‌دهند، به همین دلیل دیگران لزومی برای حمایت از آن‌ها احساس نمی‌کنند. حمایت عاطفی ناکافی منجر به مشکلات روحی و روانی زیادی برای مردان می‌شود.

پیامد اقتصادی و مالی از جمله آثار طلاق بر مردان

پس از طلاق، مردان موظف به پرداخت مهریه و نفقه می‌شوند و این مسئله می‌تواند از نظر اقتصادی بار سنگینی بر روی دوش آن‌ها بگذارد. حتی بسیاری ازمردان به دلیل سنگین بودن هزینه‌های پرداختی، ورشکست شده و زندانی می‌شوند. زندانی شدن نیز پیامدهای جدی با خود به همراه دارد. به طور مثال اگر فرد سابقه قضایی داشته باشد، برای پذیرش در مشاغل جدید با مشکل مواجه می‌شود و در نتیجه مشکلات روحی، روانی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برایش به وجود می‌آید.

پیامدهای روحی و روانی از آثار طلاق بر مردان

مردان پس از طلاق با مشکلات روحی و روانی متعددی درگیر می‌شوند که در ادامه به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

افسردگی

مردان پس از طلاق با خلاء عمیقی در زندگی خود روبه‌رو می‌شوند و همچنین به دلیل حمایت‌های عاطفی بسیار کمی که از اطرافیان خود دریافت می‌کنند دچار یاس و ناامیدی زیادی می‌شوند. در نتیجه به آرامی انگیزه‌ آن‌ها کاهش پیدا کرده و دچار افسردگی می‌شوند.

خشم

یکی از مهم‌ترین احساساتی که می‌توان از آثار طلاق بر مردان نام برد، خشم شدید نسبت به خود و دیگران است. آن‌ها نسبت به کسانی که این حس ناراحتی و شکست را برایشان به وجود آورده‌اند خشمگین می‌شوند و حتی نسبت به خود نیز خشم بسیار زیادی پیدا می‌کنند چراکه فکر می‌کنند انتخاب اشتباهی داشته‌اند و یا آنکه نتوانسته‌اند زندگی خود را حفظ کنند.

درمان‌های نامتعارف

بسیاری از مردان برای آنکه احساسات منفی خود را کاهش دهند یا به عبارتی از آن‌ها فرار کنند به راه حل‌های نامتعارفی روی می‌آورند. از جمله راه‌های نامتعارف می‌توان به مصرف الکل، سیگار، مواد مخدر، انحرافات جنسی و… اشاره کرد. هرچه مردان بیش‌تر به سمت این راه حل‌های نامتعارف پیش بروند، برگرداندن آن‌ها به راه‌های واقعی و صحیح سخت‌تر خواهد شد.

کاهش آثار طلاق بر مردان

با توجه به اینکه مردان در بروز احساسات خود نسبت به زنان تعلل بیشتری می‌کنند، آثار و پیامدهای بیشتری را نیز احساس خواهند کرد. برای کاهش این آثار منفی، راهکارهایی وجود دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم داشت. علاوه بر این مشاوره طلاق به شما کمک می‌کند تا چنین آسیب‌هایی را در مورد خود و یا فرزندانتان کاهش دهید و راهکارهای زیر را به صورت مؤثرتری به کار ببرید.

فکر کردن درمورد طلاق

افکار خود را در رابطه با تجربه طلاق، سرکوب نکنید و به تحلیل آن بپردازید. برای آنکه بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید لازم است که رفتارها و اشتباهات خود را تحلیل کنید و آن‌ها را بپذیرید. این کار سبب می‌شود که با سرعت بیشتری تجدید قوا کرده و راحت‌تر وارد زندگی جدیدی بشوید.

کاهش آثار طلاق بر مردان با حفظ ارتباط با دیگران 

بسیاری از مردان نگران پرس و جو، قضاوت و سرزنش اطرافیان خود می‌باشند. به همین دلیل ارتباط خود را با دوستان و نزدیکان به حداقل می‌رسانند. قطع ارتباط با دیگران باعث می‌شود که احساس غم و طردشدگی ناشی از طلاق افزایش یابد. فعالیت‌های اجتماعی و تعامل‌ خود را با دیگران دوباره شروع کنید تا احساسات منفی از بین برود. در مقابل سوالات دیگران، با قاطعیت و محترمانه بگویید که نمی‌خواهید در این مورد صحبت کنید، در نتیجه نگرانی شما از قضاوت و سرزنش دیگران کاهش پیدا خواهد کرد.

صبر کردن برای ازدواج مجدد

وقتی که بحران طلاق را پشت سر می‌گذارید، لازم است مدتی صبر کنید تا قوای عاطفی برای شروع یک رابطه جدید، تجدید شود. طبق تحقیقات انجام شده، احتمال شکست ازدواج مجدد بلافاصله پس از یک رابطه شکست خورده بسیار بالا می‌باشد. شکست دوباره در ازدواج باعث بروز مشکلات جدی‌تری می‌شود که با پیامدهای مخرب‌تر همراه است.

کمک گرفتن از روانشناس 

روانشناس به شما کمک می‌کند تا طلاق را بهتر بپذیرید و نسبت به آن واکنش صحیح‌تری داشته باشید. در نتیجه آثار و پیامدهای طلاق تا حد زیادی کاهش می‌یابد. همچنین اگر نگران تربیت فرزند خود می‌باشید و یا قصد ازدواج مجدد دارید، مشاور می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند و مرکز مشاوره روانشناسی می‌تواند در این زمینه به شما اطلاعات بیشتری بدهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آثار طلاق بر مردان