سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک ترامادول

در مورد روش‌های ترک ترامادول چه اطلاعاتی دارید. ترامادول  از جمله داروهای مخدر و ضد درد است که در درمان درهای جسمانی متوسط تا خفیف تجویز می‌شود. این دارو به دلیل اثرات آرام بخشی که برای جسم و روان فرد توسط برخی از افراد مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد. در واقع این افراد بدون تجویز پزشک و یا طولانی‌تر از زمانی که او مشخص کرده این دارو را مصرف می‌کنند. مانند هر مخدر دیگری مصرف سرخود این دارو افراد را درگیر اعتیاد می‌کند. ترک ترامادول چالش‌های زیادی را برای خود فرد و خانواده او به وجود می‌آورد. اگر به دنبال افزایش آگاهی خود درباره روش‌های ترک ترامادول هستید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک ترامادول

چرا ترامادول مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد؟

مصرف ترامادول در دوران ابتدایی مصرف می‌تواند علائم خوشایندی برای فرد ایجاد کند. تسکین دردهای جسمانی و احساس آرامش روانی از جمله مهم‌ترین علائم خوشایند هستند. علاوه بر این مصرف دوزهای بالای این دارو منجر به احساس سرخوشی می‌شود و به نوعی برای فرد شادی‌آور محسوب می‌شود.

موارد گفته شده بسیاری از جوانان را  نسبت به مصرف ترامادول مشتاق می‌کند. این در حالی است که همه ویژگی‌های مثبت ترامادول تنها در اوایل مصرف پدیدار می‌شوند و با گذشت زمان و بیشتر شدن میزان ماده مصرفی عوارض جسمی و روانی منفی بر علائم مثبت غلبه کرده و فرد را به شدت درگیر می‌کند. برای اطلاع از روش‌های ترک ترامادول همراه باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

علائم ترک ترامادول

هنگامی که مصرف خودسرانه صورت می‌گیرد وابستگی‌های شدید جسمی و روانی اتفاق می‌افتند. این وابستگی‌ها منجر به این می‌شوند که فرد در صورت عدم مصرف علائم بسیار ناخوشایندی را تجربه کند که به آن‌ها علائم ترک گفته می‌شود.

از آن جایی که ترامادول اثرات شادی‌بخش دارد و گیرنده‌های سروتونین در مغز را نیز تحریک می‌کند، علائم ترک آن مقداری با علائم ترک سایر مخدرها متفاوت است. اگر ترک ترامادول به طور اصولی انجام نشود می‌تواند عوارض جسمی و روانی بسیاری برای فرد به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از این علائم اشاره کرده‌ایم:

  • احساس سرما و لرزیدن
  •  تحریک‌پذیری و حساس شدن بیش از حد
  • اضطراب و در برخی موارد دچار شدن به حملات پانیک
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال و دردهای شکمی
  • از دست دادن اشتها
  • درهای عضلانی و درد در مفاصل
  • تجربه مشکلات خواب
  • آبریزش بینی، عطسه و سرفه
  • دچار شدن به سندروم پاهای بی‌قرار
  • دلیریوم و احساس گیجی
  • دچار شدن به انواع توهم‌ها مانند توهمات بینایی یا شنوایی
  • دچار شدن به روان‌پریشی یا سایکوز
  • افزایش فشار خون و سرعت تنفس

مدت زمان مصرف و میزان دوز مصرف و نحوه کنار گذاشتن و ترک ترامادول همگی در نوع و شدت علائم ترک تجربه شده در فرد تأثیرگذار هستند.

روش‌های ترک ترامادول

امروزه روش‌های گوناگونی برای ترک مواد مخدر از جمله ترامادول وجود دارد. اما بسیار اهمیت دارد که شما بتوانید روشی را در پی بگیرید که بتواند پاسخگوی نیازهای فردی شما باشد. چرا که ممکن است هر فرد اعتیاد را به شیوه گوناگونی تجربه کند.

مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر اساس نیازهای جسمانی و روانی منحصر به فرد خود، مناسب‌ترین روش درمانی را برگزینید. در ادامه به برخی از روش‌های درمانی رایج در ترک ترامادول اشاره خواهیم کرد:

درمان دارویی با متادون

متادون دارویی شبه افیونی است که در ترک ترامادول و درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو دارویی نگهدارنده است که اثرات آن به مدت طولانی در بدن فرد باقی می‌ماند. درواقع نیمه عمر این دارو بالای 59 ساعت است.

به همین خاطر متادون می‌تواند جایگزین مناسبی برای ترک اعتیاد به ترامادول باشد. زیرا اثرات مشابهی با ترامادول دارد که مصرف آن باعث می‌شود علائم ترک در فرد کاهش بیابد. پزشک به تدریج مصرف متادون را کاهش می‌دهد تا نهایتاً بتوانید به طور کامل این دارو را نیز کنار بگذارید.

توجه داشته باشید که این دارو خود نوعی از مواد مخدر محسوب می‌شود. جایگزینی این دارو با ترامادول حتماً باید تحت نظر پزشک انجام شود. میزان دوز دارو بر اساس نیازهای جسمی و میزان دوز ترک ترامادول متفاوت است. مصرف سرخود این دارو نه تنها به ترک شما کمک نخواهد کرد بلکه منجر به اعتیاد جدیدی در شما خواهد شد.

درمان دارویی با بوپرنورفین یا ب2

ب2 نیز مانند ترامادول درمان نگهدارنده ای محسوب می‌شود. این دارو نیز اثرات شبه افیونی دارد و با تأثیرگذاری طولانی مدت برگیرنده‌های مغزی که در اعتیاد به ترامادول درگیر شده‌اند، علائم ترک ترامادول را کاهش می‌دهد. با این حال ب2 مانند ترامادول برگیرنده‌های سروتونین تأثیر نمی‌گذارد و در نتیجه نمی‌تواند احساس شادی و سرخوشی به فرد بدهد.

توجه داشته باشید که مصرف ب 2 را حتماً زیر نظر پزشک شروع کنید و حتماً در مسیر ترک دستورات پزشک را مد نظر خود قرار دهید. بی‌توجهی به این دستورات می‌تواند داروی بوپرنورفین را نیز موادی مخدر و اعتیادآور تبدیل کند.

روان‌درمانی و مشاوره فردی در ترک ترامادول

اعتیاد بیماری است که ریشه‌های اصلی آن را عوامل روحی و روانی تشکیل می‌دهد. بسیاری از افراد به دلیل مشکلاتی که در زندگی خود دارند و احساسات ناخوشایندی نظیر افسردگی به مصرف ترامادول روی می‌آورند تا بتوانند شادی نداشته در زندگی خود را به این شیوه جبران کنند.

افسردگی و مشکلات خانوادگی نه تنها می‌توانند در شروع اعتیاد فرد مؤثر باشند بلکه موقعیتی هستند که فرد برای فرار از آن‌ها به موارد پناه می‌آورد و مصرفش تداوم می‌یابد.

در جلسات مشاوره ترک اعتیاد و روان‌درمانی با پرداختن به علل اعتیاد بیماری فرد به طور ریشه‌ای مورد درمان قرار می‌گیرد. با درمان افسردگی، مشکلات روحی روانی و افزایش مهارت‌های اجتماعی فرد به احتمال بیشتری در ترک ترامادول موفق خواهد شد.

خانواده درمانی در ترک ترامادول

بسیاری از خانواده‌ها اطلاعات دقیقی از موادی نظیر ترامادول ندارند. هم چنین هنگام آگاهی از اعتیاد یکی از اعضای خود بسیار دستپاچه و نگران می‌شوند و نمی‌دانند که باید چه رفتاری انجام دهند. خانواده‌درمانی کل اعضای خانواده را گرد هم می‌آورد تا اطلاعات آن‌ها را در مورد ماده مصرفی، علائم و عوارض آن افزایش دهد. هم‌چنین درمانگر در خانواده درمانی به افراد می‌آموزد که چگونه با فرد معتاد برخورد کنند تا او بتواند به بهترین نحو مراحل دشوار ترک را پشت سر بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک ترامادول