سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آثار طلاق بر زنان

همان‌طور که می‌دانید آثار طلاق بر زنان در جوامعی که بافت سنتی‌تری دارند بیشتر است و همین مسئله باعث شده است که زنان بعد از طلاق با فشارهای روانی گوناگونی روبه‌رو شوند. زنان معمولا با موضوعاتی نظیر حضانت فرزند، نداشتن امنیت مالی و یا فشارهای خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به انواع پیامدهای مرتبط با طلاق در زنان اشاره کنیم. آگاهی از این موارد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بینش بیشتری در زمینه مشکلات خود به دست بیاورید و برای پیشگیری از مواجه شدن با آن‌ها، اقدامات لازم را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آثار طلاق بر زنان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آثار طلاق بر زنان

آثار و پیامدهای طلاق بر زنان

بسیاری از افراد انتظار دارند که با پایان یافتن زندگی مشترک به طور رسمی تمام مشکلاتشان برطرف شود. اما قبل از آنکه اقدام به طلاق کنید باید در مورد آینده پیش روی خود تصویر دقیقی داشته باشید و تمام چالش‌ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده به سراغ شما بیایند را به درستی ارزیابی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که از هرگونه تصمیم هیجان زده خودداری کرده و بتوانید با آمادگی کامل و به‌طور معقولانه‌تری برای طلاق اقدام کنید.

این مسئله را در نظر داشته باشید که جدایی برای هردو زن و مرد می‌تواند پیامدهای منفی مختلفی داشته باشد و در واقع تنها زنان نیستند که از این امر آسیب می‌بینند. با این حال عواملی نظیر نابرابری در حقوق اجتماعی، مشکلات فرهنگی وعدم امنیت مالی باعث می‌شود که زنان آسیب‌پذیرتر و بیشتر تحت تأثیر آثار روانی طلاق قرار بگیرند. به همین خاطر است که زنان پس از جدایی به میزان بیشتری دچار درگیری‌های روانی و ابتلا به اختلالاتی نظیر افسردگی می‌شوند. ما در ادامه به مهم‌ترین آثار و پیامدهای طلاق بر زنان اشاره کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آسیب های طلاق را بخوانید.

نگرانی‌های مالی از آثار طلاق بر زنان

مشکلات مالی یکی از رایج‌ترین مسائلی است که زنان بعد از طلاق با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عدم اشتغال در بسیاری از زنان ایرانی باعث می‌شود که از نظر مالی به همسر خود وابسته شوند، به همین خاطر پس از طلاق از نظر اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. البته دریافت مهریه برای خیلی از بانوان می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد اما مشکل اینجاست که اغلب زنان برای آنکه بتوانند همسرشان را راضی به طلاق کنند و یا برای دریافت حضانت فرزند مهریه خود را می‌بخشند و در نتیجه هیچ گونه حمایت مالی دریافت نمی‌کنند. به همین خاطر اگر مطمئن هستید که زندگی مشترک شما به پایان رسیده و راهی برای ادامه آن وجود ندارد بهتر است که عجولانه تصمیم نگیرید و تمام جوانب زندگی پس از طلاق را بسنجید و پیش از هرگونه اقدام رسمی آمادگی کامل برای آن را به دست آورید.

مشکلات هیجانی زنان بعد از طلاق

بسیاری از افراد توقع دارند با پایان یافتن زندگی مشترک تاوان تمام مشکلات و هیجانات منفی پایان یابد و آن‌ها به یک زندگی عادی برگردند. این در حالی است که اغلب سازگار شدن با طلاق فرایندی زمان بر است و پس از آن هم مردان و هم زنان به طور معمول دستخوش ناراحتی‌های روانی گوناگون می‌شوند و بحران‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. به همین خاطر لازم است که صبور باشید و در این مورد به خود فرصت دهید.

این مسئله را در نظر بگیرید که زنان به دلایل مختلف نظیر فشارهای فرهنگی و اجتماعی و اهمیت دادن بیشتر به روابط بین فردی در برابر طلاق آسیب‌پذیرتر هستند و حتی زمانی که خودشان پیشنهاد طلاق را مطرح می‌کنند تا مدت‌ها پس از جدایی فشارهای مختلف روحی و مشکلات نظیر افسردگی را تجربه می‌کنند. پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهند زنان مطلقه نسبت به زنان متأهل در سال‌های پس از طلاق میزان اضطراب بالاتری را تجربه می‌کنند و درگیر نگرانی‌های مختلفی می‌شوند. از جمله این نگرانی‌ها می‌توان به ترس از طرد شدن، نگرانی در مورد تنها ماندن در آینده و عدم توانایی اعتماد مجدد به مردی دیگر برای تشکیل زندگی اشاره کرد.

مشکلات اجتماعی و فرهنگی

با وجود اینکه امروزه فرهنگ کشور دچار تحولات و تغییرات بسیاری نسبت به گذشته شده است و زنان در مقایسه با گذشته فشارهای کمتری را تجربه می‌کنند با این حال هنوز بسیاری از افراد طلاق را برای زنان بد می‌دانند و به آن عنوان یک انگ اجتماعی می‌نگرند. این امر می‌تواند در بین برخی خرده فرهنگ‌ها شیوع بیشتری داشته باشد. برای مثال زنانی که در شهرها و روستاهای کوچک زندگی می‌کنند معمولا بعد از طلاق فشارهای بیشتری را متحمل می‌شوند.

کاهش آثار طلاق بر زنان

بسیار مهم است که بتوانید پیامدهای طلاق را به عنوان مسئله‌ای گذرا در نظر بگیرید و به خودتان برای سازگار شدن با شرایط جدید فرصت بدهید. در این زمان شما بیش از هر زمان دیگر نیاز به مهارت حل مسئله دارید تا بتوانید بر مشکلات متمرکز شده و با وجود همه ناراحتی‌ها بهترین راه‌حل‌ها را برگزینید. همچنین لازم است به خودتان اجازه برون ریزی بدهید و با احساسات منفی خود رو‌به‌رو شوید.

در نظر داشته باشید که طلاق می‌تواند اندوه شدیدی را در شما ایجاد کند که رفع آن به زمان نیاز دارد. شما همانند فردی که عزیزی را به واسطه مرگ از دست می‌دهد نیاز به سوگواری دارید. تجربه سوگواری و اندوه به شما اجازه خواهد داد که به شیوه سالم‌تری با احساسات ناخوشایند خود نظیر افسردگی و خشم روبه‌رو شوید و در نهایت به طور آسان‌تری به پذیرش موقعیت جدید دست یابید.

در نظر داشته باشید که شما مجبور نیستید همه مشکلات این دوران را به تنهایی به دوش بکشید. اگر از حمایت اجتماعی کافی از جانب خانواده و اطرافیان برخوردار نیستید بهتر است، مراجعه به یک روانشناس را در دستور کار خود قرار دهید تا به کمک او بتوانید آسان‌تر از این مرحله از زندگی خود عبور کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

سؤالات متداول

– آیا آثار طلاق بر زنان می‌تواند پیامدهای مثبتی نیز داشته باشد؟

بله. ما در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد آسیب‌هایی که طلاق به زنان وارد می‌کند صحبت کنیم تا با ایجاد آگاهی در مورد آن‌ها بتوانیم به پیشگیری از آن‌ها کمک کنیم. اما این مسئله حائز اهمیت است که بدانید طلاق به معنای شکست نیست و بسیاری از زنان می‌توانند با گذر کردن از دوران آشفتگی‌های روانی، زندگی پربارتری را پس از طلاق تجربه کنند.

در واقع موارد بسیاری وجود دارند که ماندن در زندگی مشترک به نفع زن نیست و در نتیجه طلاق گرفتن با وجود همه آثار منفی که دارد به زندگی مشترک ارجح دانسته می‌شود و حتی پیامدهای بسیار مثبتی نیز برای او به همراه می‌آورد. خیلی از زنان پس از طلاق می‌آموزند که چگونه زندگی مستقلی داشته باشند، در مورد نحوه برقراری روابط سالم اطلاعات و تجربه بیشتری به دست می‌آورند و با کاهش فشارهای زیادی که در زندگی مشترک تجربه می‌کردند می‌توانند رشد و شکوفایی بیشتری را به دست بیاورند. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند در این زمینه به شما اطلاعات بیشتری بدهد.

– برای آنکه بتوانیم پس از طلاق زودتر با شرایط سازگار شویم چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای اینکه بتوانید هرچه زودتر دوران بحران را پشت سر بگذارید و با شرایط جدید خود سازگار شوید انجام یکسری فعالیت‌ها کمک کننده هستند. برای مثال تلاش کنید بیش از پیش ورزش کنید. این کار در مدیریت استرس‌ها و افزایش خلق بسیار مؤثر خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا بتوانید روحیه خود را علی‌رغم تمام مشکلات پیش رو حفظ کنید.

همچنین برای آنکه بتوانید به پذیرش موقعیت جدید برسید انجام فعالیت‌هایی که منجر به رشد فردی می‌شوند بسیار اهمیت دارند. به این منظور بهتر است بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی درگیر شوید، به فعالیت‌های مورد علاقه خود اهمیت دهید و در جهت رسیدن به استقلال مالی تلاش کنید. این فعالیت‌ها کمک می‌کند تا به بازآفرینی شخصیت خود برسید و تعریف جدید و زیبایی از زندگی خود به دست بیاورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آثار طلاق بر زنان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آثار طلاق بر زنان