سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترس از خون

آیا دیدن خون منجر به احساس ضعف و اضطراب شدید در شما می‌شود؟ در صورتی که جوابتان به این سؤال مثبت باشد احتمال دارد که به ترس از خون یا همان هموفوبیا مبتلا باشید. هموفوبیا نوعی ترس غیر منطقی و افراطی از دیدن مستقیم یا غیر مستقیم خون و در واقع نوعی از اختلالات روانی است. در واقع افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند از دیدن خون در تلویزیون و عکس‌ها نیز دچار هراس شدید می‌شوند و معمولاً در این شرایط از نگاه کردن به این صحنات اجتناب می‌کنند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم، علل و درمان ترس از خون هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هموفوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از خون

علائم هموفوبیا

ترس از خون یا همان هموفوبیا در طبقه بندی اختلالات روانی یکی از زیر مجموعه‌های فوبی خاص محسوب می‌شود که در طبقه اختلالات اضطرابی قرار دارد. ترس از خون در کنار ترس از آمپول و جراحی با سایر انواع فوبی خاص تفاوت عمده‌ای دارد. به این صورت که در سایر انواع فوبیای خاص افراد در مواجهه با موضوعی که از آن می‌ترسند دچار افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند در حالی که در فوبی خون، ترس از آمپول و جراحی افراد افت ناگهانی فشار خون را تجربه می‌کنند که این امر منجر به غش کردن می‌شود. به همین خاطر است که غش کردن در افراد مبتلا به هموفوبیا رایج‌ترین واکنش در مواجهه با دیدن خون محسوب می‌شود.

 

البته افراد قبل از اینکه خون را ببینند و در روزها و ساعاتی که دچار اضطراب پیش بینی هستند علائم رایج در سایر اختلالات اضطرابی را تجربه می‌کنند. از جمله این علائم می‌توان به لرزش، افزایش ضربان قلب و ناراحتی‌های گوارشی اشاره کرد.

علل دچار شدن به ترس از خون

هموفوبیا اکثراً با ترس از خون و جراحی نیز همراه می‌شود. هم چنین ترس از رفتن به موقعیت‌های پزشکی و دندانپزشکی نیز به دلیل احتمال بالای مواجه شدن با خون در این افراد بسیار شایع است. متخصصین در مورد علل دچار شدن به فوبی خون دلایل مختلفی را ذکر می‌کنند. برای مثال آن‌ها معتقدند که این ترس می‌تواند از یک تجربه ناخوشایند قبلی ناشی شود. برای مثال کسانی که در اثر یک بیماری یا آسیب تجربه از دست دادن خون زیادی را دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر دچار شدن به هموفوبیا قرار دارند. با این حال یادگیری و تجارب قبلی تنها علل دچار شدن به فوبی خون نیستند و عوامل نظیر وراثت و تکامل نیز در این زمینه اثرگذار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال فوبیای خاص کلیک کنید.

ضرورت درمان شدن هموفوبیا

فوبی خون می‌تواند عواقب و پیامدهای گسترده‌ای برای افراد مبتلا به آن ایجاد کند و محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را در زندگی به وجود آورد. برای مثال اگر از خون بترسید به احتمال زیادی برای معالجه‌ی مشکلات دهان و دندان پیش قدم نخواهید شد و از رفتن به دندانپزشکی خودداری خواهید کرد. هم چنین ممکن است انواع آزمایش‌های پزشکی را نیز به تعویق بیندازید. این رفتارها تشخیص مشکلات پزشکی را به عقب می‌اندازد و گاهی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد داشته باشد.

 به خصوص زمانی که فرد مبتلا به هموفوبیا کودک باشد مشکلات بیشتری پیش خواهد آمد. چرا که هنگام پیش آمدن جراحات و صدمات بدنی کودک واکنش‌های شدیدی نشان خواهد داد و اجازه انجام کارهایی نظیر باند پیچی و مداوا را به شما نخواهد داد. نهایتاً اجتناب‌های زیاد از فعالیت‌هایی که احتمال خطر در آن‌ها وجود دارد می‌تواند منجر به انزوای زیاد شما شده و اختلالات دیگری نظیر فوبیای اجتماعی را نیز به همراه بیاورد.

درمان ترس از خون

خوشبختانه هموفوبیا به درمان‌های روان شناختی بسیار خوب پاسخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین درمان‌ها در این زمینه درمان شناختی-رفتاری است. در این درمان شما می‌آموزید که هنگام مواجهه با خون واگویه های مخربی که با خود دارید را با پاسخ‌های سالم‌تری جایگزین کنید.

اگر ترس‌های شما بسیار شدید است می‌توانید به کمک یک روانپزشک دارو درمانی را نیز آغاز کنید. البته داروهای ضد اضطرابی که پزشکان تجویز می‌کنند مکمل درمان محسوب می‌شوند و شما برای بهبودی کامل باید به یک روانشناس بالینی مراجعه کنید. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا علائم ترس از خون در کودکان متفاوت است؟

علائم هموفوبیا در کودکان می‌تواند با گریه و زاری، چسبندگی زیاد به والدین و پنهان شدن در موقعیت‌هایی که انتظار مواجهه با خون وجود دارد همراه شود.

– آیا هموفوبیا می‌تواند ژنتیکی باشد؟

متخصصان معتقدند که ژنتیک یکی از عوامل خطر مهم در دچار شدن به ژنتیک است. به همین خاطر شاهد هستیم که فوبیا در خانواده‌ها جریان دارد و کسانی که بستگان نزدیکشان به این اختلال مبتلاست بیش از دیگران در معرض خطر دچار شدن به آن قرار دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هموفوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از خون