سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترس از آب

ترس از آب یا آکوافوبیا چیست؟ همه ما در اولین تجربیات مواجهه با آب مثل رفتن به دریا یا استخر مقداری ترس یا اضطراب را تجربه می‌کنیم. اما افرادی که دچار آکوافوبیا هستند ترس و اضطراب پایدار و افراطی نسبت به آب دارند که باعث می‌شود از مواجه شدن با موقعیت‌های مربوط به آن خودداری کند. آکوافوبیا یکی از انواع فوبیای خاص است و در دسته اختلالات اضطرابی قرار دارد. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علائم، علل و روش‌های درمان آن توضیحاتی را ارائه کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان آکوافوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از آب

ترس از آب یا آکوافوبیا چیست؟

ترس از آب یا آکوافوبیا یکی از انواع فوبیای خاص است که در طبقه اختلالات اضطرابی قرار دارد. در این اختلال فرد ترس بسیار شدیدی نسبت به قرار گرفتن در آب دارد و به همین خاطر از رفتن به استخر، دریا و هرگونه موقعیت مشابه خودداری می‌کند. در نوع بسیار شدید این اختلال فرد ممکن است حتی از رفتن به حمام نیز واهمه داشته باشد و در آن موقعیت اضطراب زیادی را تجربه کند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه فوبیای خاص کلیک کنید.

 

علائم ترس از آب

افراد مبتلا به اختلال آکوافوبیا با دیدن آب ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند. این ترس می‌تواند نسبت به مقدار کم یا زیادی از آب باشد. برای مثال همان طور که گفته شد برخی افراد حتی از میزان آبی که در حمام وجود دارد نیز می‌ترسند و برخی دیگر تنها نسبت به مقادیر بیشتر آب نظیر استخر، دریا و اقیانوس واکنش نشان می‌دهند. در حقیقت این فوبیا و ترس به مقدار آب ارتباط ندارد بلکه ذاتاً ماهیت خود آب برای فرد ترسناک تلقی می‌شود. از جمله علائم رایج در آکوافوبیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– احساس ترس، وحشت و اضطراب شدید هنگام فکر کردن به آب

– ترس افراطی، پایدار و غیر قابل توجیه هنگام مواجه شدن با آب

– داشتن بینش نسبت به اینکه ترس از آب غیر قابل توجیه است و تناسبی با تهدید موجود در واقعیت ندارد

– اجتناب از مواجه شدن با آب

– افزایش ضربان قلب و تعریق هنگام فکر کردن به آب یا مواجه شدن با آن

– احساس سرگیجه و حالت تهوع هنگام فکر کردن به آب یا مواجه شدن با آن

علل دچار شدن به آکوافوبیا

به طور کلی هنوز علت دقیقی برای دچار شدن به فوبیاهای خاص تعیین نشده است. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند این ترس‌ها می‌توانند از طریق ژنتیکی به ارث برسند. به همین خاطر اگر یکی از بستگان نزدیکانتان به اختلالات اضطرابی و یا نوعی از فوبیا دچار باشد شما بیش از دیگران احتمال دارد که به انواع فوبیا دچار شوید. البته این نوع ترس علاوه بر اینکه ریشه‌های ارثی دارد می‌تواند ناشی از تجارب منفی و ناخوشایند نیز باشد. معمولاً این تجربیات در کودکی اتفاق می‌افتند و تا بزرگسالی فرد را درگیر خود می‌کنند. برخی متخصصان معتقدند که برخی تغییرات کارکردی در مغز نیز می‌توانند مسئول ابتلا به این فوبیا باشند. با این حال تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده و ادامه دارد.

درمان ترس از آب یا آکوافوبیا

همانند سایر فوبیاهای خاص درمان این نوع ترس نیز معمولاً به دو روش مواجهه درمانی و یا درمان شناختی-رفتاری انجام می‌شود. اما درمان ارجح معمولاً مواجهه درمانی است. در ادامه به هریک از این روش‌ها به طور جداگانه‌ای پرداخته‌ایم.

مواجهه درمانی

در این روش شما به طور مکرر در موقعیت‌های مرتبط با موضوع ترس خود که در اینجا همان آب است قرار می‌گیرید. در این موقعیت‌ها درمانگر واکنش‌ها، احساسات و افکارتان را تحت نظر قرار می‌دهد و با آموزش روش‌های مختلف آرام سازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید واکنش‌های سالم‌تری را جایگزین ترس و اضطراب مفرط کنید.

درمان شناختی-رفتاری

در درمان شناختی رفتاری شما به کمک درمانگر خود می‌آموزید که افکار مرتبط با ترس را شناسایی کرده و آن‌ها را به چالش بکشید. همزمان با این کار روانشناس به شما یاد می‌دهد که چگونه مهارت‌های مقابله‌ای خود را ارتقا دهید و در موقعیت‌هایی که منجر به ترس شما می‌شوند واکنش مناسب‌تری را نشان دهید.

راهکارهای خانگی برای مقابله با ترس از آب

در کنار درمان‌های تخصصی که برای آکوافوبیا وجود دارد متخصصین برخی راهکارهای خانگی را نیز توصیه می‌کنند که می‌توانند به شما در کنار آمدن آسان‌تر با این مشکل کمک کنند. ازجمله آن‌ها می‌توان به انجام تمرین‌های ذهن آگاهی در طول روز، گنجاندن فعالیت‌های ورزشی در برنامه روزانه، انجام مراقبه، تکنیک‌های تنفسی و یوگا اشاره کرد. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

سؤالات متداول

– آیا برای درمان ترس از آب نیازی به مصرف داروهای ضد اضطراب وجود دارد؟

در درمان اغلب فوبیاها از درمان‌های روان شناختی نظیر رویکرد شناختی-رفتاری و مواجهه درمانی استفاده می‌شود. با این حال در شرایطی که علائم اضطرابی فرد بسیار شدید باشند و او نتواند با استفاده از تکنیک‌های روان شناختی این علائم را تحت کنترل خود در بیاورد از داروهای ضد اضطرابی جهت تسهیل روند درمان استفاده می‌شود.

– برای درمان ترس از آب باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

از آنجایی که درمان این نوع ترس، روان درمانی به کمک روش‌های رفتاری و شناختی است برای بهبود این مشکل باید به روانشناسان بالینی مراجعه کنید. در صورتی که اضطراب شما شدید باشد و نیاز به درمان دارویی نیز وجود داشته باشد درمانگر شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان آکوافوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از آب