سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترس از آمپول زدن

ترس از آمپول زدن یکی از فوبیاهای رایج در بین افراد است که در طبقه بندی اختلالات روانی در دسته اختلالات اضطرابی قرار دارد. ترس از آمپول زدن ممکن است خیلی جدی گرفته نشود اما این ترس می‌تواند عواقب و پیامدهایی زیادی داشته باشد چرا که منجر به ایجاد ترس و اضطراب کلی از محیط‌های پزشکی می‌شود و از تشخیص به موقع مشکلات جسمانی جلوگیری می‌کند. اگر دچار ترس از آمپول زدن هستید ما در این مقاله به توضیحاتی در مورد علائم، علل و درمان آن پرداخته‌ایم که می‌تواند برای شما مفید باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع فوبیا و ترس‌ها می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از آمپول زدن

ترس از آمپول زدن و علائم آن

ترس از آمپول زدن می‌تواند باعث شود که شما از هر موقعیت پزشکی که در آن امکان تزریق وجود دارد پرهیز کنید. هرچقدر اجتناب و پرهیزهای شما بیشتر می‌شود هنگام مواجهه با این موقعیت‌ها ترس و اضطراب بیشتری را تجربه خواهید کرد. اکثر افراد مبتلا به ترس از آمپول زدن یا همان تریپانوفوبیا وقتی به این موقعیت فکر می‌کنند دچار افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند. اما هنگامی که واقعاً در آن موقعیت قرار می‌گیرند افت فشار خون ناگهانی را تجربه می‌کنند، دچار سرگیجه می‌شوند و حتی ممکن است حالاتی نظیر ضعف شدید و غش را تجربه کنند. برای آگاهی بیشتر در زمینه فوبیا و ترس کلیک کنید.

علل دچار شدن به ترس از آمپول زدن

متخصصان هنوز نتوانسته‌اند علت دقیقی برای ترس از آمپول زدن پیدا کنند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکل می‌تواند تا حد زیادی ارثی باشد. در واقع 80 درصد کسانی که ترس از آمپول را گزارش می‌کنند اغلب در اقوام درجه یک خود افرادی مبتلا به فوبیاهای مشابه دارند. البته تأثیر وراثت همواره در تعامل با عوامل محیطی عمل می‌کند. از جمله عوامل خطر محیطی می‌توان به داشتن تجربه ناخوشایند از آمپول زدن در دوران کودکی اشاره کرد.

برخی روانشناسان تکاملی معتقدند که این ترس ریشه در تکامل انسان دارد. به این صورت که جراحت برای اجداد ما امری بسیار خطرناک تلقی می‌شده چرا که خونریزی و عفونت‌های ناشی از آن اغلب به مرگ می‌انجامید. اما با گذشت زمان و ساخت آنتی بیوتیک‌ها توسط بشر این خطر از بین رفته است. به این ترتیب ترس از جراحت امروزه کارکرد خود را از دست داده و به یک ترس غیر منطقی و افراطی تبدیل شده است.

ضرورت درمان ترس از آمپول

ترس از آمپول زدن نوعی از انواع ترس‌های خاص و فوبیا است که منجر به تغییراتی در رفتار فرد می‌شود که می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. برای مثال اگر شما دچار این ترس باشید احتمالاً از مراجعه به پزشکان و دندان پزشکان خودداری می‌کنید. این امر زمانی که شما جدا به خدمات پزشکی نیاز دارید، می‌تواند منجر به تشدید و وخامت اوضاع شود. برای اطلاع بیشتر از اختلال فوبیای خاص کلیک کنید.

درست است که ترس از آمپول زدن موضوعی خاص و جزئی محسوب می‌شود اما اضطراب ناشی از آن می‌تواند به هرگونه موقعیت مربوط سرایت کرده و باعث شود که فرد حتی از انجام معاینات روزمره نیز خودداری کند. در نتیجه اگر ترس از آمپول در شما شدت زیادی پیدا کرده و منجر به اجتناب‌های رفتاری گوناگونی می‌شود لازم است که هرچه زودتر برای درمان آن به یک روانشناس مراجعه کنید.

درمان‌های روان شناختی و پزشکی برای ترس از آمپول زدن

ترس از آمپول یا تریپانوفوبیا از جمله اختلالات اضطرابی است که به درمان‌های روان شناختی خوب جواب می‌دهد. از جمله مؤثرترین روش‌های روان درمانی برای این مشکل می‌توان به رویکرد شناختی-رفتاری اشاره کرد. در این درمان با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر حساسیت‌زدایی تدریجی به مرور می‌آموزید که چگونه تحمل خود را در موقعیت‌های اضطراب‌آور افزایش دهید.

در حساسیت‌زدایی تدریجی درمانگر متناسب با میزان ترس شما موقعیت‌هایی را طراحی می‌کند تا بتوانید با سوزن و آمپول مواجه شوید. اگر ترس شما بسیار شدید باشد ممکن است که در جلسات اول تنها با تصاویری از سوزن و آمپول مواجه شوید و در کنار آن روش‌های آرام‌سازی خود را نیز یاد بگیرید. حساسیت‌زدایی تا جایی پیش می‌رود که بتوانید بدون تجربه اضطراب تزریق داشته باشید و دیگر از موقعیت‌های مربوط به آن اجتناب نکنید.

اگر ترس از آمپول زدن برای مدت زیادی درمان نشده باقی بماند و منجر به بروز اضطراب‌های جانبی دیگری بشود، می‌تواند عملکرد روزانه شما را تحت تأثیر قرار دهد. در این شرایط اگر کنترل ترس و اضطراب برایتان بسیار دشوار باشد ممکن است روانشناس شما را به یک روان پزشک ارجاع دهد تا بتوانید از داروهای ضد اضطراب به عنوان مکمل درمان استفاده کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

سؤالات متداول

– آیا برای درمان ترس از آمپول لازم است دارو مصرف کنیم؟

معمولاً ترس از آمپول به درمان‌های روان شناختی خوب جواب می‌دهد و نیازی به دارو درمانی وجود ندارد. مگر اینکه این ترس بسیار گسترش پیدا کرده باشد و منجر به تجربه اضطراب‌های شدید در موقعیت‌های دیگر نیز بشود. در این زمان مصرف داروهای روان پزشکی نظیر آرام بخش‌ها می‌توانند مفید باشند و روند درمان را تسریع ببخشند.

– برای درمان ترس از آمپول به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

روان شناسان بالینی با استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید از این مشکل عبور کنید. در صورتی که نیاز به مداخلات پزشکی وجود داشته باشد روان شناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع فوبیا و ترس‌ها می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از آمپول زدن