سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زوج درمانی

زوج درمانی چیست و چه کمکی به افراد می‌کند؟ تقریبا همه‌ زن و شوهرها در زندگی مشترک خود اختلافات گوناگونی را تجربه می‌کنند. اگر این اختلافات و تعارض‌ها به شیوه درستی مدیریت نشود می‌تواند به آسیب‌های جدی منجر شود و در نهایت پیوند عاطفی بین زن و مرد را از بین ببرد. زوج درمانی یکی از انواع رواندرمانی می‌باشد که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد و به افراد کمک می‌کند تا به مهارت‌های بیشتری در زمینه حل تعارض‌ها دست یابند و بتوانند ارتباطی سالم را با یکدیگر تجربه کنند. برای آشنایی بیشتر با زوج درمانی و خدمات مربوط به آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زوج درمانی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: زوج درمانی

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی نوعی از خدمات روان درمانی است که توسط روانشناسان متخصص در حیطه خانواده و زوج ارائه می‌شود. در این درمان روانشناس با بررسی سابقه تعاملات زوجین، نحوه برخورد آن‌ها با مشکلات و منابع حمایتی موجود در زندگی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند آسیب‌های ارتباطی میان خود و شریک زندگی‌شان را شناسایی کنند و با تمرین مهارت‌های رفتاری مختلف در جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی گام بردارند.

کاربرد زوج درمانی

زوج درمانی تنها به زوجینی که ازدواج کرده‌اند اختصاص ندارد. بلکه این جلسات به افراد در هر نوعی از رابطه عاطفی کمک رسانی می‌کند. همچنین برای آنکه به زوج درمانی مراجعه کنید حتما نباید دچار مشکل خاصی باشید. در واقع بسیاری از افراد برای تقویت ارتباط بین خود و به دست آوردن درک بهتر از یکدیگر به زوج درمانگران مراجعه می‌کنند.

از دیگر کاربردهای زوج درمانی، دادن مشاوره پیش از ازدواج است. مشاوران در این موقعیت به افراد کمک می‌کنند تا با به دست آوردن فهم بیشتر از ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر میزان سازگاری خود را با هم محک بزنند. در موارد دیگر این است که زوجین پس از ازدواج و برای نجات دادن روابط آشفته خود با همسر نیز به زوج درمانگر مراجعه می‌کنند. شما می‌توانید در مواجهه با هریک از مشکلات زیر از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

– دچار بودن به مشکلات ارتباطی با همسر

– وجود مشکلاتی در برقراری رابطه جنسی

– داشتن تعارضاتی در رابطه با تربیت بچه‌ها

– مواجه شدن با خیانت زناشویی

– وجود خشونت در رابطه

– درگیر بودن یکی از زوجین با اعتیاد

آنچه باید از جلسات زوج درمانی انتظار داشته باشید

شما در طول جلسات زوج درمانی مهارت‌هایی را در زمینه تحکیم روابط خود خواهید آموخت. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به نحوه منطقی بحث کردن در مورد اختلافات، مهارت حل مسئله و بهبود مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. درمانگر در این جلسات باید موضعی بی‌طرف داشته باشد و بدون قضاوت یا سرزنش افراد به آن‌ها کمک کند تا بتوانند ایرادات موجود در رابطه خود را شناسایی کنند و با بهبود مهارت‌های زندگی به مشکلات پایان بخشند.

در حقیقت شما در زوج درمانی می‌آموزید که چگونه بدون ایجاد تنش با شریک خود گفت‌وگو کنید و در طی این گفت‌وگوها منابع درگیری خود را بهتر بشناسید و راهکارهای حل مشکل را با یکدیگر تمرین کنید. توجه داشته باشید که درمانگر وظیفه تصمیم‌گیری در مورد مشکلات شما را ندارد بلکه او تنها آینه می‌باشد که مشکلات شما را بازنمایی می‌کند و این خود شما هستید که باید از بین راه‌های موجود بهترین راه را انتخاب کنید.

تعداد جلسات زوج درمانی

این که تعداد جلسات زوج درمانی باید چقدر باشد کاملا به علت مراجعه شما بستگی دارد. هرچقدر که مشکل شما ریشه‌دارتر و عمیق‌تر باشند تعداد جلسات بیشتر خواهد شد. برای مثال افرادی که برای مشاوره ازدواج مراجعه می‌کنند ممکن است پس از 2 یا 3 جلسه مراجعه به زوج درمانگر به نتیجه نهایی برسند. اما افرادی که به دلیل بروز مشکلاتی نظیر خیانت در زندگی زناشویی به درمانگر مراجعه می‌کنند ممکن است بیش از 10 جلسه روان درمانی نیاز داشته باشند.

اهمیت مراجعه به زوج درمانگر

مشکلات میان زوجین همیشه ناشی از یک مشکل بحرانی و حاد نیست. در بسیاری از موارد مشکلات بسیار کوچک در طول زمان روی هم انباشته می‌شوند. ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی مؤثر و بدون تنش و عدم برخورداری از مهارت‌هایی نظیر مهارت حل مسئله باعث می‌شود که افراد به مرور زمان از یکدیگر فاصله بگیرند و آنچه به اصطلاح طلاق عاطفی نامیده می‌شود اتفاق بیفتد.

مراجعه به زوج درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا از پیش روی مشکلاتتان پیشگیری کنید و بتوانید زندگی خود را در مسیر سالمی قرار دهید. در واقع اهمیت مراجعه به زوج درمانگر در این است که اگر به موقع برای حل مشکلات خود اقدام کنید گسست‌های عاطفی کم‌تری در زندگی شما به وجود خواهد آمد و مشکلات کوچک به موضوعات بحرانی و جدی تبدیل نخواهد شد.

زوج درمانی پیش از طلاق

طلاق به طور کلی برای همه افراد پدیده ناخوشایندی است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله در نظر گرفتن فرزندان، همه تلاش خود را در جهت حفظ خانواده انجام می‌دهند تا طلاق آخرین گزینه آن‌ها باشد. در این شرایط ممکن است راهکارهای مختلفی را امتحان کنید. از جمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه مراجعه به یک زوج درمانگرمی‌باشد.

در بسیاری از مواقع زوجین احساس می‌کنند که زندگی مشترکشان برای همیشه به پایان رسیده است و هرگز اختلافات میان آن‌ها بهبود نخواهد یافت. این در حالی است که بسیاری از این مشکلات از کمبود مهارت‌های بین زوجین و نبود درک مشترک از قضایا نشات می‌گیرد. روانشناس زوج درمانگر با کار کردن روی این موضوعات به شما این شانس را خواهد داد که بتوانید با به کارگیری راهکارهای علمی و سالم فرصت دوباره‌ای به زندگی خود بدهید. با این‌حال معنای زوج درمانی این نیست که درمانگر شما را برای طلاق نگرفتن قانع خواهد کرد بلکه او تنها چشم انداز آینده را به روشنی برای شما ترسیم می‌کند و در نهایت با توجه به این چشم انداز می‌توانید به تصمیم عاقلانه برای زندگی خود دست یابید.

سؤالات متداول

– زوج درمانگران در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اند؟

زوج درمانگران فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی و یا روانشناسان بالینی با گرایش خانواده هستند که با آموزش دیدن تخصصی در حیطه زوج و خانواده اختصاصا به درمان مشکلات ارتباطی بین زوجین می‌پردازند.

– آیا می‌توان بدون حضور همسر نیز به زوج درمانگر مراجعه کرد؟

اینکه جلسات زوج درمانی به صورت انفرادی یا با حضور همسر اداره شود بستگی به مشکل شما دارد. برای مثال ممکن است اختلافات زوجین ناشی از مشکلات شخصی یکی از طرفین باشد در این صورت درمانگر می‌تواند فرد را به تنهایی ببیند. اما در اکثر موارد مشکلات ارتباطی امری دو طرفه می‌باشد و بهترین کار این است که جلسات با حضور هر دو زوج برگزار شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه زوج درمانی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: زوج درمانی