سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض متادون

عوارض متادون تأثیرات عمیقی بر جسم و روان شما اعمال می‌کند. متادون ماده‌ی شیمیایی شبه افیونی است که معمولا برای ترک مواد مخدری مانند هروئین و … استفاده می‌شود. برخی از افراد به دلیل مصرف خود سرانه‌ی آن علاوه بر عدم ترک مواد مخدری که قبلا مصرف می‌کردند، به متادون نیز اعتیاد پیدا کرده‌اند و مشکلات آن‌ها بیشتر شده است. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که برای ترک مواد مخدر با متادون حتما باید طبق دستور پزشک عمل کنید تا بتوانید ترک موفقیت آمیزی داشته باشید. اعتیاد به متادون عوارض جسمانی و روانی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک متادون می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عوارض متادون

متادون چیست؟

متادون ماده‌‌ی شیمیایی شبه افیونی است که کاربرد اصلی آن ترک مواد مخدری مانند هروئین، کدئین، مورفین و … می‌باشد. معمولا افرادی که به متادون اعتیاد دارند، در ابتدا از این ماده برای ترک مواد مخدر دیگر استفاده می‌کردند و به  دلیل مصرف مقدار و دوز نادرست، به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.

مصرف بیش از اندازه‌ی متادون باعث بروز اختلال در عملکرد اجتماعی، تحصیلی، شغلی و … فرد می‌شود، و تاثیرات مخربی در ذهن و روان فرد می‌گذارد. زمانی که فرد متادون مصرف می‌کند نشانه‌هایی مانند سردرد، کاهش حافظه، ضعف، پرخاشگری و تحریک پذیری، اختلال در خواب و … را دارد.

پیامدهای اعتیاد به متادون

متادون باعث ایجاد تحمل و وابستگی می‌شود. مصرف بی رویه متادون تاثیرات مخربی بر جنبه‌های زندگی فرد دارد و باعث می‌شود شخص در زمینه‌ی هیجانی، اجتماعی، روان‌شناختی، تحصیلی، خانوادگی و … دچار چالش‌هایی می‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی وی می‌شود. با ترک متادون به تدریج این چالش‌ها در زندگی فرد کاهش پیدا می‌کند و او به زندگی طبیعی خود باز می گردد. در ادامه به عوارض جسمانی و روانی متادون اشاره‌ می‌کنیم.

عوارض جسمانی متادون

اعتیاد به متادون باعث بروز عوارضی در دراز مدت می‌شود. مصرف بیش از اندازه‌ی متادون باعث ایجاد خواب‌آلودگی در فرد می‌شود و در موارد حاد نیز حتی ممکن است شخص به کما برود و فوت کند. اگر متادون با دوز بالا مصرف شود ممکن است باعث ایجاد درد صفراوی در فرد شود. عوارض جسمانی مصرف متادون شامل:

_پوسیدگی دندان‌ها و خشکی دهان

_حساسیت‌، برافروختگی و خارش پوستی

_یبوست

_چرب شدن کبد

_رخوت و خستگی

_تعریق و عدم تحمل گرما

_سرگیجه

_انقباض مردمک‌ها و اختلال دید

_کاهش فشار خون و ضربان قلب

_تهوع و استفراغ

_تشنج و تشدید حملات صرع

_افزایش وزن و ورم صورت

_درد شکمی و سردی بدن

_ضعف تنفسی

عوارض متادون بر عملکرد جنسی و باروری

مصرف متادون باعث کاهش میل جنسی می‌شود. در خانم‌ها نیز باعث می‌شود در زمان مصرف، عادت ماهانه نشوند و به همین دلیل باید از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند زیرا نمی‌توان تشخیص داد که نبودن عادت ماهانه به دلیل مصرف متادون است یا حاملگی. همچنین اعتیاد به متادون باعث بروز اختلال نعوظ و انزال در مردان می‌شود.

متادون ترشح هورمون جنسی را مهار می‌کند و در نتیجه موجب آسیب به قدرت باروری و عملکرد جنسی فرد می‌شود. همچنین متادون به صورت مستقیم تاثیر منفی بر بیضه‌ها می‌گذارد و موجب کاهش فعالیت بیضه‌ها می‌شود. در دوران بارداری نیز استفاده از این ماده‌ی شبه افیونی نوزادان را در معرض خطر مرگ‌ و میر، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، تولد نوزاد زیر وزن طبیعی، تولد نوزاد نارس، زردی و افزایش بیش از حد پلاکت در خون می‌شود.

عوارض روانی متادون

مصرف متادون علاوه بر عوارض جسمانی، در روان فرد نیز تاثیر منفی می‌گذارد. برای اینکه بتوانید عوارض روانی مصرف متادون را کاهش دهید و در زمان ترک متادون آن عوارض را  کنترل کنید، توصیه می‌شود با مشاور اعتیاد صحبت کنید و از راهنمایی‌های او نهایت استفاده را داشته باشید. عوارض روانی مصرف متادون شامل:

_توهم و سرگشتگی

_اختلالات زمان خواب

_داشتن افکار خودکشی

_عدم اعتماد

_هنجار شکنی

_نداشتن ثبات شخصیت

_اختلال حافظه

_کاهش هوشیاری

_نوسانات خلقی

_بی‌قراری

_افسردگی

_اختلال حواس

_پرخاشگری

_کاهش انگیزه

_بروز هیجان و احساس نارضایتی

عوارض بعد از ترک متادون

نباید به صورت ناگهانی و بدون مشورت با پزشک مصرف متادون را قطع کنید زیرا این کار باعث بروز عوارضی در جسم و روان شما می‌شود. اما اگر طبق دستور پزشک خود عمل کنید، باعث می‌شود به تدریج و از طریق مواد جایگزین برای ترک اقدام کنید و ترک تدریجی عوارض کمتری نسبت به ترک ناگهانی دارد.

علائم ترک متادون حدودا 3 الی 4 روز بعد از قطع مصرف شروع می‌شود و در روز ششم به اوج خود می‌رسد و بعد از 2 الی 3 هفته به تدریج علائم آن کاهش پیدا می کند و فرد به زندگی نرمال خود برمی‌گردد.

اختلال در خواب، هذیان، جنون، هیجان، افسردگی، اختلال در اشتها،‌ اضطراب، بی‌قراری، پرخاشگری، توهم بینایی و شنوایی، پرورش افکار خودکشی، بیش فعالی، احساس درد در معده، احساس سردی یا داغی بیش از اندازه، درد شکمی، تعریق  و اسهال از جمله علائمی هستند که در زمان ترک بروز پیدا می‌کنند.

سخن آخر

این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز بدون تجویز پزشک از متادون استفاده نکنید زیرا به دلیل عدم مصرف صحیح به آن اعتیاد پیدا می‌کنید. توصیه می‌شود با روان‌شناس متخصص در این زمینه صحبت کنید تا بتوانید واکنش مناسبی در این زمینه داشته باشید و عوارض روانی مصرف متادون را کاهش دهید. متادون ماده‌ای است که برای کودکان سمی می‌باشد و باعث مرگ آن‌ها می‌شود به همین دلیل باید از دسترسی کودکان دور باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک متادون می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عوارض متادون