سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نزدیکی در زمان پریود

افسردگی مادر چه تأثیری بر اعضای خانواده دارد؟ مادر یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل بر روی سلامت فرزند می‌باشد. مسلم است که وقتی مادر شرایط روحی نامساعدی داشته باشد، فرزند نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. افسردگی مادر از همان دوران بارداری تأثیرات خود را بر روی جنین می‌گذارد و باعث اختلال در رشد جسمی و روانی کودک می‌شود. همچنین افسردگی مادر بر روی رفتار، روان و تعاملات اجتماعی فرزندش تأثیر می‌گذارد و در نهایت باعث می‌شود که احتمال مبتلا شدن به اختلالات روانی در کودک افزایش یابد. مادران افسرده به دلیل علاقه‌ای که به فرزندشان دارند، نسبت به سایر بیماران تمایل بیشتری به درمان نشان می‌دهند و به سرعت بهبود می‌یابند. افرادی که مادر افسرده ای داشته اند نیز می‌توانند با کمک گرفتن از روانشناس، باورهای خود را تغییر دهند و در جهت زندگی شاد گام بردارند. در ادامه مقاله به بررسی کامل افسردگی مادر می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی مادر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: افسردگی مادر 

افسردگی مادر در بارداری

افسردگی از جمله اختلالات روانی است که تأثیرات مخربی را بر فرد و اطرافیانش وارد می‌کند. زنانی که در دوران بارداری دچار افسردگی می‌شوند، فرزندانشان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. رشد جسمی و روانی این کودکان نسبت به سایرین کند تر می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که افسردگی مادر در دوران بارداری، احتمال بروز مشکل در رفتار و ادراک کودک را افزایش می‌دهد. همچنین افسردگی در دوره بارداری، احتمال افسردگی پس از زایمان را نیز افزایش می‌دهد و در نتیجه تأثیرات منفی بسیار زیادی در روند رشدی کودک می‌گذارد.

تأثیر مادر افسرده بر رفتار فرزندان

تحقیقات نشان داده است که افسردگی مادران بیشتر از افسردگی پدران، فرزندان را درگیر می‌کند و بر آن ها تأثیر می‌گذارد. بر اساس بررسی ها، کودکانی که مادر افسرده ای دارند احتمال بروز مشکلات هیجانی و رفتاری در آن ها نسبت به سایر کودکان افزایش می‌یابد.  کودکان رفتارهای والدین خود را مشاهده کرده و آن ها را تقلید می‌کنند. به همین دلیل آن ها از خلق پایین مادر خود تقلید می‌کنند و ممکن است که دچار افسردگی بشوند. از طرف دیگر، کودک برای این که بتواند توجه مادر را جلب کند، رفتارهای ناسازگارانه از خود نشان می‌دهد.

تأثیر افسردگی مادر بر روان فرزندان

افسردگی مادر، تأثیر مستقیمی با سلامت روان فرزندان دارد و به صورت ناخودآگاه بر آن ها تأثیر می‌گذارد. کودکان نیاز بسیار شدیدی به شادی و هیجان دارند تا از این طریق روحیه خود را بالا ببرند و سلامت روان شان افزایش یابد. کودکی که مادر افسرده ای دارد، در دنیای کودکانه اش اختلال ایجاد می‌شود. مسلم است که هیچ مادری نمی‌خواهد به فرزند خود زیانی برساند و یا دنیای کودکی او را خراب کند. اما متاسفانه به دلیل خلق پایینی که این مادران دارند، نمی‌توانند در جمع های شاد حضور پیدا کنند. کودک نیز چون به مادر خود وابستگی دارد و از او جدا نمی‌شود، از تفریح کردن و بودن در فضاهای شاد محروم می‌شود.

تأثیر افسردگی مادر بر روابط اجتماعی فرزندان

روابط اجتماعی، بخش بسیار مهمی از زندگی افراد می‌باشد و افسردگی مادر نیز تأثیر مستقیمی بر این روابط می‌گذارد. مادر افسرده نمی‌تواند به خوبی با فرزند خود ارتباط برقرار کند و در نتیجه این ذهنیت را در کودک خود ایجاد می‌کند که مزاحم زندگی او است و لایق دوست داشتن نیست. کودکی که با مادر خود تعامل صحیحی نداشته باشد عزت نفسش از بین می‌رود و مهارت های ارتباطی را به خوبی یاد نمی‌گیرد. در نتیجه منزوی می‌شود و از ارتباطات اجتماعی دور می‌شود. همچنین ممکن است که اعتماد کردن برایش سخت شود و نتواند به راحتی به دیگران اعتماد کند.

رابطه افسردگی مادر و بروز اختلالات روانی در کودک

مادر افسرده به دلیل وضعیت روحی نامساعدی که دارد، نمی‌تواند نیازهای کود خود را برطرف کند و تا حد زیادی نسبت به این  نیازها بی تفاوت است. آن ها نمی‌توانند به اندازه مادران دیگر به گریه های نوزاد خود توجه نشان دهند و در نتیجه دلبستگی صحیح بین مادر و فرزند به طور صحیح شکل نمی‌گیرد. عدم شکل گیری دلبستگی در کودکان منجر به بروز اختلالات روانی بسیار زیادی در آن ها می‌شود. همچنین مادران افسرده از اضطراب بسیار بالایی برخوردار هستند و بررسی ها نشان داده که کودکانی که در تعامل با مادر افسرده و مضطرب قرار دارند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار می‌گیرند.

آیا مادر افسرده درمان می‌شود؟

خوشبختانه افسردگی مادر به راحتی درمان می‌شود و مهم‌ترین عامل برای درمان، این است که خود فرد برای بهبود تمایل داشته باشد. مادران افسرده نسبت به سایرین، انگیزه بیشتری برای درمان دارند چرا که علاوه بر سلامت خود، به سلامت فرزندش نیز اهمیت می‌دهد و می‌خواهد که با درمان شدن، سلامت فرزند خود را نیز تامین کند و او را در فضایی شاد بزرگ کند. همچنین توصیه می‌شود که اگر زنی در شرایط روحی نامساعدی قرار دارد، اقدام به بارداری نکند و یا قبل از آن با مراجعه به روانشناس، برای درمان خود اقدام کند.

کاهش آسیب‌های افسردگی مادر بر فرزندان

اگر شما کسی هستید که کودکی خود را با مادری افسرده گذرانده‌اید، این را بدانید که هنوز دیر نیست و شما می‌توانید بدون توجه به گذشته خود، آینده تان را به بهترین نحو بسازید و زندگی شادی داشته باشید. کافی است که خودتان را دوست داشته باشید و باور کنید که سبک زندگی تان قابل تغییر می‌باشد.

البته در این مسیر لازم است که از یک فرد متخصص نیز کمک بگیرید چرا که باورهایی که سال ها در شما ایجاد شده اند به سرعت تغییر نمی‌کنند و برای بهبود، لازم است که یک روانشناس شما را یاری کند. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی مادر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: افسردگی مادر