سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت جیغ زدن کودک

علت جیغ زدن کودک چیست؟ جیغ کشیدن کودک برای بسیاری از والدین یک دردسر محسوب می‌شود. در حقیقت برخی از کودکان یاد می‌گیرند که برای رسیدن به خواسته‌های خود جیغ بکشند. این کار گاهی آنقدر آزار دهنده است که والدین حاضر هستند برای ساکت کردن فرزندشان هرچه او می‌خواهد را در اختیارش قرار دهند. غافل از اینکه این کار منجر به تشدید جیغ کشیدن‌های کودک می‌شود. ما در ادامه این مقاله به راهکارهای اصولی برای مدیریت کردن این شرایط اشاره کرده‌ایم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جیغ کشیدن کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:علت جیغ زدن کودک

نحوه برخورد با جیغ کشیدن کودک

برای آنکه بتوانید بهترین برخورد را با فرزندتان داشته باشید در قدم اول باید بدانید علت جیغ زدن کودک چیست چرا که جیغ زدن کودک همیشه از سر لجبازی نیست. در واقع کودکان به دلایل مختلفی شروع به جیغ زدن می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به توجه طلبی، جیغ زدن از سر خوشحالی و عصبانیت اشاره کرد. ما در ادامه نحوه برخورد با هرکدام از این موارد را برای شما شرح داده‌ایم.

علت جیغ زدن کودک | نحوه برخورد با کودک توجه طلب

کودکان از کسب توجه دیگران به خصوص مادر لذت می‌برند. به همین دلیل زمان‌هایی که احساس می‌کنند نادیده گرفته می‌شوند و یا زمان‌هایی که توجه والدین به موضوعات دیگر معطوف می‌شود از خود واکنش نشان می‌دهند. برای مثال ممکن است هنگامی که تلفنتان زنگ می‌زند و می‌خواهید با کسی صحبت کنید فرزندتان شروع به جیغ زدن کند. او با این کار به شما این پیام را می‌رساند که می‌خواهد در مرکز توجه قرار داشته باشد. در این شرایط می‌توانید با وجود ادامه دادن به صحبت‌های خود با تلفن به سمت فرزندتان بروید، او را ببوسید یا او را در آغوش بکشید. شما با این کارها نشان می‌دهید که او را نادیده نمی‌گیرید اما در عین حال به او می‌آموزید که قرار نیست همیشه همه توجهتان به او اختصاص داشته باشد.

نحوه برخورد با جیغ کشیدن کودک هنگام عصبانیت

علت جیغ زدن کودک می‌تواند عصبانیت باشد؛ کودکان نیز مانند بزرگسالان انواع هیجانات از جمله خشم و عصبانیت را تجربه می‌کنند. با این تفاوت که آن‌ها هنوز مهارت کنترل احساسات را نیاموخته‌اند. در نتیجه توانایی کمتری در کنترل هیجانات خود دارند. در این دوران هنگامی که با موقعیت ناکام کننده‌ای روبه‌رو می‌شوند سریعاً شروع به گریه کردن می‌کنند و ممکن است جیغ و فریاد راه بیندازند. این شما هستید که به عنوان والدین از طریق الگوسازی می‌توانید مهارت‌های مناسب را به فرزندتان بیاموزید.

برای دست یابی به امر بیش از هر چیز لازم است صبور باشید. تلاش کنید در ابتدا خودتان را آرام نگه دارید و از داد کشیدن سر کودک تا حد امکان بپرهیزید چراکه این امر باعث می‌شود رفتار کودک از طریق یادگیری مشاهده‌ای تقویت شود. در این زمان‌ها به جای داد زدن یا تسلیم شدن در برابر علت جیغ زدن کودک بهترین کار استفاده از راهکار حواسپرتی است.

تلاش کنید تا توجه کودک را به چیز دیگری معطوف کنید تا آرام شود. اگر تلاش‌هایتان نتیجه مناسبی نداشت می‌توانید کودک را از محیطی که منجر به ناراحتی او شده دور کنید و در عوض او را به جای آرامی ببرید. به یاد داشته باشید که عصبانیت مجوزی برای انجام رفتارهای نادرست نیست. در نتیجه اگر به خاطر عصبانیت رفتار او را تایید کنید ناخواسته به او می‌آموزید که هنگام تجربه خشم اجازه انجام رفتارهای نادرست را دارد و در نتیجه او را تقویت می‌کنید.

علت جیغ زدن کودک | جیغ کشیدن از سر شادی

همانطور که گفته شد کودکان کمتر می‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند. این مسئله تنها به هیجانات منفی مربوط نمی‌شود. بلکه در مورد احساسات مثبت نیز صادق است. احتمالاً دیده‌اید زمانی که فرزندتان بسیار خوشحال است از سر شادی و ذوق شروع به جیغ زدن می‌کند. در این شرایط تنها واکنشی که می‌توانید انجام دهید این است که او را در آغوش بگیرید، کنار خود بنشانید و در عین حال که شاد هستید با آرامش و با صدای کم با او صحبت کنید. در حقیقت شما با این رفتارها به عنوان یک الگوی مناسب در برابر فرزندتان ظاهر می‌شوید. این مسئله به مرور زمان به تقویت مهارت کنترل احساسات فرزندتان کمک بسیاری خواهد کرد. 

سؤالات متداول

– چه کار کنیم که عادت جیغ زدن از سر کودک بیفتد؟

آنچه که منجر به تداوم یافتن جیغ کشیدن فرزندتان می‌شود آن است که به طریقی این رفتار تقویت شود. در بسیاری از موارد والدین ناخواسته و از سر ناآگاهی رفتارهای منفی فرزندشان را تقویت می‌کنند و خود علت جیغ زدن کودک می‌شوند. برای مثال ممکن است از سر دلسوزی یا احساس ناتوانی هنگام جیغ کشیدن کودک از خواسته‌هایتان کوتاه بیایید و به آنچه او می‌گوید عمل کنید. اما این کار تنها منجر به تشدید مشکل فرزندتان خواهد شد.

در این مواقع تنها کار لازم این است که گفت‌وگو را متوقف کنید و به او بگویید تا زمانی که با جیغ و داد حرف می‌زند پاسخی نخواهید داد. این رفتار به مرور به کودک می‌آموزد که برای رسیدن به خواسته‌هایش باید راه دیگری را انتخاب کند و در نتیجه عادت جیغ زدن را ترک کند.

– چرا گاهی کودکان از جیغ زدن لذت می‌برند؟

کودکان در دوره کشف زندگی خود هستند. آن‌ها هر روز در مورد خود و دنیای پیرامونشان به اطلاعات جدیدی دست می‌یابند. هنگامی که آن‌ها به توانایی‌های مختلف بدن خود پی می‌برند هیجان‌زده می‌شوند و واکنش‌های خاصی را از خود نشان می‌دهند. از جمله علت‌های اینکه کودک از جیغ زدن لذت می‌برد این است که تازه به قدرت حنجره خود پی برده است! ممکن است توانایی تولید صدا برای فرزندتان بسیار جالب باشد و باعث شود که او این کار را تکرار کند. همچنین در پی توجه دیگران به تولید این صدا رفتار جیغ زدن در فرزندتان تقویت خواهد شد و در نتیجه می‌تواند به شیوه آزار دهنده‌ای ادامه بیابد. 

جهت آگاهی از علت جیغ زدن کودک و راه‌های مناسب برخورد با رفتارهای او می‌توانید از راهنمایی‌‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جیغ کشیدن کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:علت جیغ زدن کودک