سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان خشکی واژن

راه‌های درمان درمان خشکی واژن چیست؟ خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که می‌تواند به علت‌های مختلف و در دوره‌های سنی گوناگون رخ دهد. تاثیرات خشکی واژن هم بر سلامت روح و هم بر سلامت جسمانی افراد تاثیر می‌گذارد و به دلیل اهمیت این موضوع، استفاده از راهکارهای درمانی مناسب و شناخت علائم آن ضرورت دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم، علل و درمان مناسب بپردازیم. باید توجه داشته باشید که در صورت حاد شدن خشکی در ناحیه واژن باید به پزشک مراجعه کنید که بعد از تشخیص توسط متخصص، درمان‌ها زیر نظر او صورت بگیرد. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خشکی واژن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان خشکی واژن

خشکی واژن

یکی از مشکلاتی که ممکن است بیشتر بانوان به آن مبتلا شوند خشکی واژن است که تا حدودی رابطه جنسی آن‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود به فکر درمان خشکی واژن بیوفتند. باور غلطی که درباره این بیماری وجود دارد این‌ است که به یائسگی بستگی دارد و در این زمان است که این مشکل به وجود می‌آید. این اتفاق ممکن است در همه بانوان حتی با سن پایین نیز پیش بیاید و باعث التهاب و نازک شدن دیواره‌های واژن شود.

علت خشکی واژن

کاهش هورمون استروژن

اولین و اصلی‌ترین علت خشکی در ناحیه واژن، هورمون زنانه‌ای به نام استروژن است که باعث ترشحات و حفظ سلامت واژن می‌شود. این ترشحات باعث از بین رفتن احتمال به وجود آمدن عفونت در مجرای ادراری و واژن می‌شود. بر اثر از بین رفتن هورمون استروژن، واژن نازک می‌شود و حالت کشسانی‌اش از بین می‌رود که در نهایت شکننده می‌شود. در این موقعیت احتمال بروز عفونت در مجرای ادراری و وژن بالا می‌رود. عواملی باعث از بین رفتن استروژن می‌شوند که می توان به شیردهی و زایمان، یائسگی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و… اشاره کرد.

سندرم شوگرن از علل خشکی واژن

این سندرم نوعی بیماری خودایمنی است که به بافت‌های سالم حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد و عملکرد‌شان را مختل می‌کند. در نتیجه عملکرد این بیماری خودایمنی برخی از اعضای بدن مثل دهان، چشم‌ها و واژن دچار خشکی می‌شوند.

شست‌شوی واژن

شست‌وشوی واژن با مواد شوینده‌ای که PH آن را از حد طبیعی خارج کند و تعادل را در ناحیه واژن از بین ببرند می‌تواند باعث التهاب، عفونت و در نهایت خشکی واژن بشوند. 

مصرف نوعی از داروها از علل خشکی واژن

برخی از داروهایی که توسط بانوان برای سرماخوردگی، افسردگی و آلرژی استفاده می‌کنند ممکن است حاوی دکونژستانت‌ها یا همان ضد احتقان‌ها باشند که رطوبت را از برخی غشاهای مخاطی بدن می‌گیرند و باعث خشکی‌شان می‌شوند. واژن هم یکی از این نواحی است.

به کار بردن ابزارهای پیشگیری از بارداری

کاندوم یکی از وسایلی است که اکثر افراد برای پیشگیری از بارداری از آن استفاده می‌کنند اما ممکن است این ابزار پیشگیری برای بعضی از افراد عوارضی را به دنبال داشته باشد. بعضی از بانوان به لاتکس و مواد اسپرم کش موجود در کاندوم آلرژی دارند که این آلرژی می‌تواند باعث خشکی واژن و آزرده شدن شخص بشود.

عوامل روانی

روان و جسم انسان با یکدیگر ارتباط دارند و اگر بهداشت بخش روانی به خطر بیوفتد بهداشت جسمی هم آسیب می‌بیند. عواملی مثل اضطراب، افسردگی، استرس، نداشتن آرامش و به خاطر داشتن اتفاقات جنسی ناخوشایند مانند تجاوز، مشکلات زناشویی، وجود خشونت جنسی در رابطه می‌تواند باعث خشکی واژن بشود.

علائم خشکی واژن

جهت درمان خشکی واژن لازم است ابتدا تشخیص با استفاده از علائم صورت بگیرد. برخی از مهم‌ترین علائم خشکی واژن شامل موارد زیر می‌شود:

علائم اولیه 

_ احساس سوزش و خارش در واژن 

_ وجود درد در واژن که عملکرد نشستن را مختل کند 

_ وجود درد در طول رابطه جنسی و خونریزی کم به دنبال آن

_ نداشتن رضایت جنسی به علت ناتوانی و ایجاد مشکل در رسیدن به ارگاسم

_ روشن شدگی و رنگ پریدگی بافت نازک واژن

_ به وجود آمدن بیماری در دستگاه ادراری مانند عفونت‌های ادراری مکرر، تکرر ادرار یا احساس کاذب برای نیاز به تخلیه ادرار

علائم ثانویه خشکی واژن

_ تعریق در نیمه‌شب که باعث بی‌قراری شود

_ خستگی بیش از حد در طول روز

_ اختلال در بخش حافظه

_ اختلال در خواب

_ تغییرات رفتار و خلق و خو

پیشگیری از ابتلا به خشکی واژن

درمان خشکی واژن | شست‌وشوی مناسب

یک برنامه شست‌وشوی مناسب داشته باشید. سعی کنید در طول روز حداقل دوبار واژن خود را با آب تمیز و ولرم بشویید. هرروز از مواد شوینده استفاده نکنید. در هفته دو الی سه بار از مواد شوینده مناسب واژن که PH آن را کنترل می‌کند استفاده کنید.

نوشیدن آب از راه‌های پیشگیری از خشکی واژن

سعی کنید که بدن خود را هیدراته کنید تا از خشکی بدن و همینطور ناحیه‌های مخاطی مانند واژن جلوگیری شود. برای این کار بهتر است در طول روز به میزان لازم آب بنوشید که حداقل آن 8 لیوان است.

درمان خشکی واژن | ورزش

ورزش بر همه ناحیه‌های بدن تاثیر مثبتی دارد، تاثیر آن بر اندام تناسلی و واژن را هم نمی‌توان نادیده گرفت اما ورزش‌هایی که باعث به وجود آمدن آرامش می‌شوند مانند یوگا، شنا، پیاده‌روی و غیره می‌توانند تاثیرات بیشتری برای پیشگیری از این بیماری که تا حدودی علت روانی هم دارد داشته باشند.

درمان خشکی واژن | رژیم غذایی سالم

دست از خوردن فست فود بکشید و چربی‌های سالم را جایگزین روغن‌های دیگر کنید. رژیم‌غذایی مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که بر سلامت اندام‌ جنسی و واژن شما تاثیر می‌گذارد. سعی کنید از موادغذایی دارای سویا استفاده کنید.

ترک سیگار

دخانیات یکی از عواملی است که این مشکل را تشدید می‌کند. پس بهتر است اگر شما سیگار یا دخانیات دیگری استفاده می‌کنید برای بهبود خود آن‌را کنار بگذارید.

پرهیز از استفاده بعضی‌چیزها

_ از سرکه، ماست و مواد مایع شوینده استفاده نکنید.

_ صابون‌های ضدباکتری و معطر را فراموش کنید.

_ دوری کردن از روغن حمام و کف صابون

_ دستمال توالت شوینده و رنگ‌دار تهیه نکنید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان خشکی واژن

خشکی واژن مشکلی است که ممکن است در افراد زیادی به وجود بیاید اما در موارد کمی ممکن است این خشکی باعث بروز درد بسیار شود که شخص را آزرده کند. اگر این دردها تا چند روز ادامه پیدا کرد و در طول مقاربت غیر قابل تحمل شد لازم است که به پزشک مراجعه کنید. اگر خشکی واژن در حالت حاد آن بدون درمان باقی بماند ممکن است باعث ایجاد ترک‌خوردگی یا زخم بر واژن شود. در صورت بروز خونریزی واژینال به سرعت به متخصص مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهد.

روش تشخیص خشکی واژن

معاینه بالینی جهت درمان خشکی واژن

در این روش پزشک ناحیه لگن، واژن، دستگاه تناسلی و دهانه رحم را مورد بررسی و معاینه قرار می‌دهد و خشکی واژن را تا حدودی تشخیص می‌دهد.

آزمایش پاپ اسمیر

در این روش نمونه‌هایی از سلول دیواره و دهانه رحم برداشته می‌شود و در زیر میکروسکوپ به بررسی آن می‌پردازند. این امکان وجود دارد که از ترشحات واژن برای بررسی عفونت و خشکی واژن برداشته شود.

آزمایش هورمونی

در این آزمایش میزان هورمون‌ها بررسی می‌شود که برای تشخیص وجود خشکی واژن میزان استروژن را بررسی می‌کنند. اگر از یک حدودی پایین‌تر باشد، شخص مبتلا به این مشکل است.

آزمایشات ادراری

اگر علائم عفونت تا حدودی در شخص دیده شود ممکن است که این عامل باعث به وجود آمدن خشکی واژن شده باشد که با آزمایش ادراری به آن پی می‌برند و در نهایت برای درمان خشکی واژن اقدام می‌شود.

درمان خشکی واژن

استفاده از مواد مرطوب کننده و لغزنده

موادی مرطوب و لغزنده وجود دارند که درصورت وجود خشکی واژن می‌توانند به شما کمک کنند. می‌توانید طرز استفاده از این مواد را از داروخانه‌ای که آن‌ را تهیه می‌کنید بپرسید اما قبل از تهیه این مواد بهتر است که با پزشک مشورت کند.

درمان خشکی واژن | توجه به رابطه جنسی

شما می‌توانید با داشتن برنامه‌ای مناسب برای داشتن رابطه جنسی با همسرتان خشکی واژن را تا حدودی کاهش دهید اما در این نکته توجه کنید که تغییراتی انجام دهید تا برای شما بروز درد و خونریزی اتفاق نیوفتد. همچنین مشاوره جنسی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

درمان خشکی واژن | توجه به لباس زیر

از لباس‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته‌شده‌اند استفاده نکنید به این دلیل که می‌توانند شما را دچار عفونت، سوزش و عرق سوزی کنند که در نتیجه خشکی را تشدید می‌کند و ممکن است باعث ایجاد عفونت شود. بهترین نوع لباس برای این مشکل لباسی است که از نخ پنبه‌ای درست شده باشد.

درمان خشکی واژن | استروژن درمانی

اگر علت خشکی واژن کمبود استروژن باشد از روش استفاده موضعی از استروژن در واژن بهره می‌برند. استروژن واژینال به اشکال مختلفی مانند کرم، حلقه و قرص استفاده می‌گردد.

درمان خشکی واژن | مصرف اسپمیفین

دارویی مشابه به استروژن است که همان تاثیر را بر بافت واژن دارد که مصرف آن به صورت قرص است و برای افرادی که تمایل به مصرف استروژن ندارند تجویز می‌شود.

سوالات متداول

من چند وقته خشکی در ناحیه واژن خود دارم دکتر برام ژل واژینال استروژن داده خوبه؟ من اگه به بارداری مشکوک باشم میتونم بازم این ژل و مصرف کنم؟

اگر دلیل خشکی واژن کمبود استروژن باشد ژل واژینال استروژن می‌تواند به بهبود آن کمک کند اما در صورتی که مشکوک به بارداری هستید استفاده از آن را متوقف کنید به دلیل این که در زمان بارداری نباید از هیچ‌کدام از این‌ موارد استفاده کرد.

کرم واژینال برای عفونت مضر نیست؟

کرم واژینال هیچ ضرری برای واژن ندارد و تاثیر منفی بر عفونت واژن نمی‌گذارد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مشکلات جنسی و منشأ روانی بروز آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره جنسی نیز بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خشکی واژن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان خشکی واژن