سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استرس در مردان

استرس در مردان چه علائمی دارد؟ استرس یا همان فشار روانی مسئله‌ای جنسیتی نیست و می‌تواند هرکسی را تحت تأثیر خود قرار دهد. اما آنچه بین زنان و مردان متفاوت است نحوه واکنش‌های جسمانی و روانی آن‌ها به استرس است. همچنین شیوه‌های مدیریت استرس نیز می‌تواند بین دو جنس متفاوت باشد. با آنکه تمام علائم استرس در مردان، در زنان نیز قابل مشاهده است، تعداد کمی از آن‌ها در مردان شیوع بیشتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه واکنش مردان به استرس، علائم و راهکارهای کاهش آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در مردان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: استرس در مردان

علائم استرس در مردان

علائم استرس و اضطراب در زنان و مردان شامل علائم جسمانی، روانشناختی و رفتاری می‌باشد. در ادامه به هریک از موارد ذکر شده که توسط مردان بیشتر تجربه می‌شود اشاره خواهیم کرد.

علائم جسمانی

بیشتر مردان این علائم جسمانی را تجربه می‌کنند که شامل موارد زیر می‌باشد.

– سردرد

– درد قفسه سینه یا نواحی کمر و گردن

– یبوست

– اسهال

– تپش قلب

– تجربه مشکلات جنسی نظیر اختلال نعوظ

علائم روانشناختی استرس در مردان

علائم روانشناختی که مردان از خود نشان می‌دهند معمولا با زنان متفاوت می‌باشد، برای مثال آن‌ها تحت شرایط استرس‌زا دچار خشم بیشتری می‌شوند و تحریک‌پذیری و بی‌قراری بیشتری دارند. از جمله دیگر علائم روانشناختی می‌توان به اضطراب شدید، احساس افسردگی و بی‌میلی جنسی اشاره کرد.

علائم رفتاری استرس در مردان

علائم رفتاری استرس، شامل رفتارهایی می‌شود که فرد خودآگاه یا ناخودآگاه در موقعیت‌های پرتنش از خود نشان می‌دهد. از جمله رایج‌ترین این علائم در بین مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– پرخوری بیش از حد یا بی‌اشتهایی

– نشان دادن رفتارهای وسواسی

– گوشه‌گیری از اجتماع و منزوی شدن

– کم خوابی یا پرخوابی

– انجام قماربازی بیمارگون

– سیگار کشیدن

– سوءمصرف الکل و مواد

نحوه تأثیرگذاری استرس در مردان و سلامت آن‌ها

قرار گرفتن تحت شرایط پرفشار و استرس‌زا با افزایش هورمون کورتیزول و تضعیف سیستم ایمنی بدن همراه است. این مسئله در مردان می‌تواند به بیماری‌های مختلفی بیانجامد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

اختلال عملکرد جنسی و ناتوانی در نعوظ

استرس زیاد می‌تواند مردان را در هر رده سنی دچار مشکلات نعوظ کند چراکه استرس، سیگنال‌های مغزی که منجر به افزایش جریان خون در آلت می‌شوند را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. در نتیجه با کاهش این سیگنال‌ها فرد نمی‌تواند مانند سابق نعوظ را تجربه کند. علاوه بر این استرس و اضطراب شدید در روند تولید تستوسترون نیز اختلال ایجاد می‌کند که این امر به نوبه خود منجر به ایجاد انواع ناتوانی‌های جنسی می‌شود.

استرس در مردان و ایجاد ناباروری

تأثیرات استرس مزمن بر سطح تستوسترون باعث کاهش حجم اسپرم و کیفیت آن می‌شود در نتیجه توان باروری مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین درمواردی منجر به ناباروری آن‌ها نیز می‌شود.

بیماری‌های قلبی و عروقی

استرس زیاد با افزایش فشار خون و کلسترول همراه می‌باشد. این دو عامل از عوامل اصلی مؤثر در بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند. در نتیجه استرس، مردان را به انواع بیماری‌ قلبی دچار می‌کند. تجربه دوره‌های مختلف استرس می‌تواند منجر به التهاب عروق کرونری شود که این امر خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

دچار شدن به دردهای مزمن

استرس می‌تواند حساسیت افراد به درد را افزایش دهد. در حقیقت آستانه تحمل درد فرد کاهش می‌یابد. این مسئله باعث ایجاد احساس تنش در عضلات می‌شود. به همین خاطر مردانی که تحت فشار عصبی هستند نسبت به سایرین بیشتر درد ناحیه گردن، شانه‌ها و کمر را گزارش می‌دهند. استرس همچنین یکی از شناخته شده ترین دلایل شروع شدن دوره‌های انواع سردرد از جمله میگرن محسوب می‌شود.

روش‌های کاهش استرس در مردان

با مدیریت استرس و شرایطی که در آن قرار دارید، می‌توانید به کاهش علائم ناخوشایند در خود کمک کنید و از بروز انواع بیماری‌های مرتبط با استرس پیشگیری کنید. در ادامه به برخی راهکارها در این زمینه اشاره خواهیم داشت.

پیدا کردن یک حامی

شما مجبور نیستید بار تمام مشکلات را به تنهایی به دوش بکشید. این عقیده در بسیاری از مردان دیده می‌شود. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند کمک گرفتن از دیگران نوعی ضعف محسوب می‌شود، در نتیجه همه چیز را خود به تنهایی حل و فصل می‌کنند. در حالی که همه انسان‌ها در شرایط سخت نیازمند همراهی و کمک دارند و هیچکس به تنهایی قادر به حل همه مسائل زندگی نمی‌باشد.

در نتیجه کسی را پیدا کنید که بتوانید در مورد مشکلات خود با او صحبت کنید. صحبت کردن به تنهایی تا حد بسیار زیادی باعث کاهش فشار روانی شما می‌شود. اگر احساس می‌کنید که از خانواده و دوستانتان کسی را ندارید که بتوانید آزادانه با او صحبت کنید، کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

فعال ماندن از راه‌های کاهش استرس در مردان

فعال‌سازی رفتاری اولین قدم برای پیشگیری از افسردگی محسوب می‌شود. برای آنکه استرس‌ها شما را از پا در نیاورند و منجر به افسردگی شما نشوند، با وجود تمام سختی‌ها تلاش کنید از فعالیت‌های خود دست نکشید. می‌توانید زمان‌هایی را برای پیاده‌روی در روز اختصاص دهید.

همچنین فعالیت‌هایی نظیر دوچرخه سواری یا رفتن به باشگاه ورزشی می‌توانند بسیار به شما کمک کنند. در کل انجام فعالیت‌های ورزشی به کاهش استرس کمک می‌کند. در بین فعالیت‌های ورزشی انجام یوگا در افزایش آرامش بسیار اثرگذار است.

زمان‌هایی را برای فعالیت‌های مورد علاقه تان اختصاص دهید

بسیاری از مردان در همه‌ اوقات، خود را به انجام فعالیت‌های شغلی اختصاص می‌دهند. کار کردن و تحت فشارهای مالی بسیار بودن، به مرور می‌تواند شما را فرسوده کند و منجر به تجربه استرس مزمن شود. در نتیجه تلاش کنید که در روز اوقاتی را به فعالیت‌های مورد علاقه خود اختصاص دهید و با برنامه‌ریزی درست به سلامت جسم و روانتان کمک کنید.

سؤالات متداول

– همسرم بسیار مضطرب است. آیا روشی برای اندازه‌گیری سطح استرس در مردان وجود دارد؟

بله پرسشنامه‌های روانشناسی بسیاری در این زمینه وجود دارد. با این حال برای اندازه‌گیری دقیق‌تر روانشناسان و روان پزشکان در کنار پرسشنامه از مصاحبه بالینی نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل لازم است که برای اندازه‌گیری و کاهش استرس همسر خود به یک روانشناس مراجعه کنید. اگر سطح استرس او بسیار بالا باشد ممکن است روان شناس همسر شما را به روان پزشک ارجاع دهد تا در کنار روان‌درمانی مصرف داروهای آرام بخش را نیز آغاز کند.

– شوهرم تحت فشار کار زیادی قرار دارد و دیگر نسبت به من هم بی‌میل شده است. باید چه کار کنم؟

همان طور که در متن گفته شد استرس تا حد زیادی بر میل و عملکرد جنسی مردان مؤثر است. درنتیجه در قدم اول تلاش کنید که او را درک کنید و این مسئله را به پای دوست نداشتن و یا مسائل دیگر نگذارید. در قدم بعدی لازم است که به همسر خود کمک کنید تا بتواند شرایط را بهتر مدیریت کند. برای این امر کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس و مطالعه کتاب‌های خودیاری در زمینه مدیریت استرس می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در مردان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: استرس در مردان