سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناخت قبل از ازدواج

برای رسیدن به شناخت قبل از ازدواج باید چه مواردی را بررسی کنیم؟ مشاوره پیش از ازدواج در داشتن یک انتخاب موفق چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟ شناخت قبل از ازدواج هرچقدر عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد زندگی مشترک در مسیر مطمئن‌تری قرار خواهد گرفت. اما به دست آوردن این شناخت نیازمند بررسی‌های هوشمندانه و کمک گرفتن از افراد متخصص است. مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که بررسی چه عواملی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت قبل از ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: شناخت قبل از ازدواج

توصیه‌هایی برای دست‌یابی به شناخت قبل از ازدواج

برای دست‌یابی به شناخت بهتر همسر آینده‌تان انجام بعضی کارها ضرورت دارد. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- ارزش‌های اصلی زندگیتان را برای یکدیگر تعریف کنید

معمولاً افراد در دوران آشنایی ابتدا روی مسائل تقریباً سطحی تمرکز می‌کنند. از جمله این مسائل می‌توان به علائق مشترک، عادات و سرگرمی‌ها اشاره کرد. البته وجود شباهت در این زمینه‌ها می‌تواند شروعی عالی محسوب شود اما لزوماً پایه و اساس زندگی محسوب نمی‌شود. در حقیقت نباید روی این موارد بمانید بلکه موضوعات عمیق‌تر و مهم‌تری وجود دارد که باید بتوانید آن‌ها را پیدا کنید و به شناخت بیشتری در مورد آن‌ها دست‌ یابید. سبک زندگی فرد، ارزش‌ها، اهداف، اعتقادات، باورها و شخصیت فرد نمونه‌هایی از این موارد است.

تلاش کنید ابتدا از خودتان شروع کنید. یعنی ارزش‌ها و اعتقادات اساسی زندگیتان را برای خود تعریف کنید و آن‌ها را با فرد مقابلتان در میان بگذارید. صحبت کردن در مورد این مسائل می‌تواند در داشتن یک زندگی موفق کمک بیشتری به شما بکند.

2- مشاهده فرد در جمع دوستان و آشنایان از راهکارهای شناخت قبل از ازدواج

افراد در موقعیت‌های دوتایی ممکن است پشت نقاب‌هایی زیبا پنهان شوند و تلاش کنند تا بهترین تصویر ممکن را از خود نشان دهند. این عمل می‌تواند ناخودآگاه باشد. برای اینکه بتوانید با شخصیت واقعی یکدیگر آشنا شوید می‌توانید رفتار فرد را در جمع دوستان یا آشنایان او مشاهده کنید. در این موقعیت‌ها فرد کم‌تر می‌تواند از شخصیت واقعی خود فاصله بگیرد و در نتیجه شما می‌توانید رفتارهای واقعی او را مشاهده کنید.

3- آشنایی با خانواده‌ها از راه‌های شناخت قبل از ازدواج

اشخاص تنها به واسطه روابطشان تعریف نمی‌شوند زیرا افراد بسیاری وجود دارند که تفاوت زیادی با خانواده خود داشته و شخصیت کاملاً مستقلی را پرورش داده‌اند. با این حال آشنایی با خانواده فردی که قصد ازدواج با او را دارید می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی در مورد سبک روابط و نوع برخورد رایج میان اعضای آن خانواده به شما بدهد. برای مثال نحوه برخورد یک مرد با مادرش می‌تواند در برخورد او با همسرش نیز تأثیرگذار باشد.

به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که ببینید همسر آینده‌تان در برخورد با سایر اعضا چگونه رفتار می‌کند. همچنین این مسئله را در نظر بگیرید که در جوامع جمع‌گرایی مثل ایران ازدواج تنها پیوند دو نفر نیست، بلکه پیوند دو خانواده با یکدیگر است. اگر از نظر خانوادگی تفاوت بسیار زیادی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد این مسئله می‌تواند به موضوع بحث تبدیل شده و آرامش زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند.

4- بررسی واکنش‌های فرد در شرایط سخت

می‌توانید در مورد موقعیت‌های دشوار گذشته از فرد مقابلتان سؤال کنید و ببینید که او آن شرایط را چگونه مدیریت کرده است. در این مورد می‌توانید از دوستان و آشنایان فرد نیز سؤال بپرسید. این مسئله در دوام زندگی مشترک بسیار اهمیت دارد و به شما این پیش آگهی را می‌دهد که اگر زندگیتان دست خوش تنش و مشکل شود واکنش احتمالی همسرتان چگونه خواهد بود.

5- استفاده از خدمات مشاوره پیش از ازدواج 

سنجیدن همه موارد مهم و به دست آوردن شناخت کامل از فرد مقابل کار آسانی نیست. روانشناسان در مشاوره پیش از ازدواج با انجام ارزیابی‌های شخصیتی به شما کمک می‌کنند تا در مورد صفات پایدار شخصیتی یکدیگر آشنایی بیشتری به دست بیاورید و بتوانید میزان سازگاری خود را با یکدیگر تخمین بزنید.

سؤالات متداول درباره شناخت قبل از ازدواج

– در دوران آشنایی چگونه باید به مسائل مالی بپردازیم؟

پرداختن به مسائل مالی در این دوران از اهمیت بسیاری برخوردار است. نحوه‌ خرج کردن هر شخص در مورد اولویت‌های زندگی او اطلاعات خوبی به ما می‌دهد. به این منظور در این دوران می‌توانید در مورد میزان مخارج خود در ماه، برنامه‌ریزی‌های مالی، چگونگی تقسیم هزینه‌های زندگی با یکدیگر و نظرات خود در مورد کار کردن یا نکردن هر دو طرف صحبت کنید. اگر از همین ابتدا برنامه‌ریزی مالی دقیقی داشته باشید پس از ازدواج کم‌تر با مشکل مواجه خواهید شد.

– آیا ویژگی‌های شخصیتی فرد پس از ازدواج قابل تغییر است؟

ویژگی‌های شخصیتی عموماً ویژگی‌های باثباتی هستند که از کودکی شکل می‌گیرند و به مرور زمان تحکیم می‌شوند. هرچقدر که سن فرد افزایش می‌یابد، این ویژگی‌ها نیز مستحکم‌تر می‌شوند. در نتیجه هرگز با امید تغییر شخصیت یک فرد وارد رابطه با او نشوید.

در زمینه ازدواج می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت قبل از ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: شناخت قبل از ازدواج