سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص ریتالین

قرص ریتالین یکی از انواع داروی محرک است که به طور مستقیم بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. به طور معمول ریتالین برای درمان پیش فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروزه مصرف خودسرانه این دارو به شدت افزایش یافته است. سن مصرف ریتالین پایین آمده است به طوری که حتی دانش آموزان نیز برای بیدار ماندن در شب های امتحان، اقدام به مصرف دارو می‌کنند. ریتالین با عوارض جانبی بسیار زیادی همراه است که مهم ترین آن وابستگی و اعتیاد به آن است. قبل از مصرف هر دارویی بهتر است با عوارض و موارد منع آن به طور کامل آشنا باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل داروی ریتالین می‌پردازیم. برای اطلاع بیشتر در زمینه دارو و درمان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ریتالین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص ریتالین

قرص ریتالین چیست؟

قرص ریتالین دارویی از ترکیبات مشابه آمفتامین ها است. این دارو یک محرک است و بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. به طور معمول ریتالین برای اختلال کمبود توجه، پیش فعالی و حمله خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال های اخیر مصرف خودسرانه این دارو افزایش یافته است به طوری که برخی از افراد برای بیدار ماندن در شب های امتحان از آن استفاده می‌کنند. مصرف کنندگان فکر می‌کنند که این دارو هیچ خطری ندارد؛ در حالی مصرف خودسرانه و بیش از حد قرص ریتالین علاوه بر عوارض جانبی با اعتیاد نیز همراه است.

داروی درمان بیش فعالی | مکانیسم اثر

قرص ریتالین مهارکننده دوپامین و نوراپی نفرین است. تحقیقات نشان داده است که مشکل در فعالیت دوپامین و نوراپی نفرین، باعث بروز سندروم پیش فعالی در کودکان و بزرگسالان می‌شود. ریتالین، فعالیت این دو پیام رسان را افزایش می‌دهد و از این طریق به بهبود بیماری کمک می‌کند.

عوارض جانبی قرص ریتالین

قرص ریتالین نیز مانند بسیاری از دارو‌ها با عوارض جانبی همراه است. زمانی که پزشک دارویی را تجویز می‌کند، در واقع سود آن را به ضرر ها و عوارض جانبی آن ترجیح می‌دهد. به همین دلیل نباید دارو را خودسرانه مصرف کرد. برخی از عوارض جانبی عبارتند از:

عوارض شایع

_سرگیجه

_سردرد

_بی اشتهایی

_تهوع

_استفراغ

_کاهش وزن

_بی خوابی

_کابوس های شبانه

_گیجی

_تحریک پذیری

_کج خلقی

_بی قراری

_تپش قلب

_تغییر فشار خون

_خارش پوست

_درد های شکمی

_مشکلات معده

_افسردگی پس از قطع مصرف

عوارض مصرف در مقادیر زیاد

_کاهش شدید اشتها

_سو تغذیه

_لرزش و پرش عضلات

_تب

_تشنج

_نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس

_کارهای بی هدف و تکرار حرکات

_حالت های پارانوید (شکاک شدن)

_توهم و هذیان

_احساس حرکت حشرات در زیر پوست

_تشنج و مرگ (تاکنون چند مورد مرگ در اثر مصرف بیش از حد قرص ریتالین گزارش شده است)

موارد منع مصرف قرص ریتالین

قرص ریتالین در برخی افراد و بیماری ها منع مصرف دارد. این موارد عبارتند از:

_حسایت به دارو

_اضطراب زیاد

_فشار عصبی

_عصبانیت و بی قراری بالا

_فشار خون بالا

_گلوکوم

_تیک های حرکتی

_افسردگی

_کودکان زیر 6 سال

تداخلات دارویی ریتالین

قرص ریتالین با برخی از داروها تداخل دارد. در صورت مصرف هرگونه دارو، به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای زیر در صورت مصرف همزمان با ریتالین تأثیرات آن را کاهش و یا افزایش می دهد.

_داروهای ضد تشنج

_داروهای ضد انعقاد خون

_داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

_بریتیلیوم

_گوانیتیدین

_کلونیدین

هشدارهایی در مورد مصرف قرص ریتالین

_دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک مصرف کنید چرا که استفاده نادرست می‌تواند باعث مشکلات جدی شود.

_برای جلوگیری از تاثیر ریتالین بر خواب، دارو رو در هنگام صبح مصرف کنید.

_دارو را به طور کامل مصرف کنید و از شکستن و جویدن آن به شدت خودداری کنید. چرا که ممکن است مقدار بیشتری از دارو در خون منتشر شود.

_در صورت مصرف بالا، امکان وابستگی و اعتیاد نسبت به آن وجود دارد. با این وجود هیچ‌گاه مصرف قرص را خودسرانه و ناگهانی قطع نکنید و در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. پزشک میزان دارو را به تدریج برای شما کاهش می‌دهد.

_برای ادامه مصرف دارو، لازم است که فرد مرتبا توسط پزشک ارزیابی شود. چکاپ های پزشکی خود را جدی بگیرید.

_مصرف دارو در افرادی که واکنش های حاد استرسی دارند، ممنوع است.

_سردرد، افزایش حرارت بدن، افزایش ضربان قلب و تشنج از عوارض و نشانه های مصرف خودسرانه‌ی قرص ریتالین است.

جهت درمان بیش فعالی در کودکان مشاوره کودک بهترین راه‌کارها را در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم به جای مصرف قرص‌های کوتاه اثر و پر عوارض از روان درمانی استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ریتالین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص ریتالین