سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست بارداری

تست بارداری جهت تشخیص حاملگی در خانم‌ها و اطمینان آن‌ها از وجود فرزند به کار می‌رود. اما واقعا تست‌های بارداری چقدر مطمئن هستند؟ مجموعه‌ای از نشانه‌ها و تغییرات فیزیولوژیک به همراه تغییراتی در خلق و خو وجود دارند که در صورت بروز در خانم‌ها آن‌ها را نسبت به حاملگی شکاک می‌کند. برای رفع ابهامات خود می‌توانید از انواع تست‌های بارداری خانگی و آزمایش خون استفاده کنید. ممکن است با وجود استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری نتایج تست‌ها مثبت شوند. در ادامه توضیح خواهیم داد که این امر حاکی از نتایج کاذب در تست‌های بارداری است؛ همچنین ممکن است نسبت به روش‌های پیشگیری خوب عمل نکرده باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست بارداری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: تست بارداری

تست بارداری | نشانه‌های مشکوک به بارداری

در ابتدا لازم است تا نشانه‌های مشکوک بارداری را شناسایی کنید تا در صورت مشاهده‌ی آن‌ها در خود به سراغ تست‌های معتبر بارداری بروید. هنگام بارور شدن تخمدان، قطعا تغییراتی در ترشحات هورمونی شما رخ می‌دهد و موجب بروز اتفاقاتی در بدن می‌شود. در صورتی که از قبل برای بارداری اقدام کرده باشید و یا اگر طی چند وقت گذشته ارتباط جنسی بدون استفاده از راه‌های جلوگیری داشته‌اید، باید به تغییرات بدنی خود شک کنید. برخی از این تغییرات را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

جا به جا شدن تاریخ عادت ماهیانه

به تعویق افتادن عادت ماهیانه در بانوان می‌تواند علت های مختلفی مثل استرس و اضطراب و یا ناراحتی داشته باشد یا حتی این که به طور کلی به دلیل وجود اختلال در تخمدان ها این مشکل به وجود بیاید اما اگر تا قبل از این پریود منظمی داشته‌اید، ممکن است به تعویق افتادن تاریخ عادت ماهیانه نشانه‌ای از بارداری در شما باشد.

درد در ناحیه‌ی لگن، شکم و وجود لکه

وقتی که تخمک بارور می‌شود پس از مدتی برای لانه گزینی وارد رحم می‌شود. این لانه گزینی با اندکی خونریزی در مادر صورت می‌گیرد. به همین سبب لکه هایی دیده می‌شود و خانم باردار دردهایی را در ناحیه شکم و رحم احساس می‌کند. ممکن است مادر این لکه بینی ها را به عادت ماهیانه ربط دهد اما این لکه‌های خون نسبت به خونریزی دوره پریود روشن تر هستند.

درد و تغییر در پستان ها

با توجه به تغییراتی که در هورمون‌ها صورت می‌گیرد، تغییراتی در سینه‌ها رخ می‌دهند. پستان‌ها حساس‌تر می‌شوند که این تغییرات شامل سنگین و حساس شدن در هفته های اول می‌شوند. گرچه تغییر و درد در سینه‌ها می‌تواند علت‌های دیگری داشته‌باشد اما اگر این تغییرات همراه با تغییر در زمان پریود شماست پس به بارداری خودتان شک کنید.

خستگی بیش از حد

پروژسترون هورمونی که ترشح بیش از حد آن می‌تواند موجب خستگی بسیار زیاد در بانوان شود، یکی از هورمون های بارداری است. اگر بیش از حد خسته می‌شوید و حس می‌کنید به تازگی انرژی کمی برای فعالیت‌های روزانه دارید، ممکن است باردار باشید. علاوه بر این تولید خون بیش از حد و همینطور کاهش قند خون هم می‌تواند در دوران بارداری باعث ترشح پروژسترون و خستگی زیاد شود.

حالت تهوع

بعد از پایان یافتن فرآیند لقاح به دلیل تغییرات سریعی که در هورمون ها رخ می‌دهد باعث می‌شود دچار حالت تهوع بشوید و نسبت به بوی مواد غذایی و هر چیز دیگری احساس تهوع داشته باشید. حالت تهوع صبحگاهی می‌تواند نشانه‌ای از بارداری در شما باشد.

تست بارداری | بیبی چک یا روش تست خانگی

بعد از این که با دیدن علائم در خودتان به بارداری شک کردید بهتر است که از بیبی چک استفاده کنید که روش تشخیص بارداری ادراری است. ساده‌ترین راه تشخیص و اولین راه در بانوان استفاده از بیبی چک است. بیبی چک هورمونی را که بعد از لانه گذاری تخمک بارور شده ترشح می‌شود تشخیص می‌دهد و به شما می‌گوید که باردار هستید.

بهترین زمان برای استفاده از بیبی چک هفت روز بعد از دیدن نشانه‌های بارداری مخصوصا عقب افتادن عادت ماهیانه است تا لانه گذاری اتفاق افتاده باشد. اگر زودتر این کار را انجام دهید ممکن است که تست نتیجه مثبت شما را منفی نشان دهد. بهترین زمان برای تست خانگی صبح زود است.

نحوه استفاده از تست بارداری خانگی

بیبی چک انواع مختلفی دارد که بر اساس دستور عمل آن باید از آن استفاده کنید. یک نوع آن وجود دارد که باید ادرار خود را در ظرفی گود بریزید و بیبی چک را در درون آن فرو کنید. در نوع بعدی باید ادرار خود را در ظرفی بریزید و با قطره چکان چند قطره از آن را به روی بیبی چک انتقال دهید. یک نوع دیگر آن هم وجود دارد که باید آن را به طور مستقیم در مقابل ادرار خود قرار دهید.

پس از گذشت زمان لازم به شما نتیجه را نشان می‌دهد اگر نتیجه شما مثبت بود 2 خط موازی روی بیبی چک ظاهر می‌شود و اگر جواب بارداری منفی بود 1 خط به شما نشان می‌دهد. قبل از انجام این تست زیاد مایعات مصرف نکنید در غیر این صورت ادرار شما رقیق شده و هورمون گونادوتروپین قابل تشخیص نمی‌باشد.

تست بارداری | آزمایش خون

یکی دیگر از روش‌های تشخیص بارداری مراجعه به پزشک وانجام آزمایش خون است. این تست کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و مربوط به مرحله‌ی دوم تشخیص بارداری می‌شود. این روش نسبت به روش تست خانگی از دقت بیشتری برخوردار است و باید بعد از بیبی چک، برای تأیید بارداری آزمایش خون را انجام دهید. در مواردی نتیجه تست بیبی چک کاذب است. در این آزمایش هورمون گونادوتروپین در خون مورد اندازه قرار می‌گیرد.

تست بارداری | نتایج کاذب تست‌ها

ممکن است که نتیجه تست شما به دلایل مختلفی بر خلاف واقعیت باشد. احتمال دارد نتیجه منفی باشد اما به شما نتیجه مثبت را نشان دهد و یا باردار باشید و نتیجه تست منفی شود. در ادامه دلایل بروز اشتباهات در تست‌های بارداری را ذکر کرده‌ایم:

نتیجه منفی تست با وجود حاملگی

اگر تاریخ انقضای بیبی چکی که استفاده میکنید گذشته باشد ممکن است هورمونی که ترشح شده را تشخیص ندهد پس در نهایت به شما نتیجه منفی اشتباه را میدهد. شاید شما زودتر از زمانی که باید تست را انجام داده اید و هنوز لانه گذاری و ترشح هورمون شروع نشده است پس مدتی صبر کنید و دوباره تست را تکرار کنید. به نحوه استفاده از کیت توجه نکرده اید. ممکن است خیلی زود تست را خوانده باشید و هنوز خط دوم شکل نگرفته باشد در این صورت نتیجه بارداری، کاذب می‌شود. رقیق بودن ادرار در منفی شدن تست تأثیر دارد.

نتیجه مثبت کاذب

ممکن است دچار حاملگی شیمیایی شده باشید. طی این اتفاق تخمک به حدی بارور می شود که ترشح هورمون گونادوتروپین صورت می‌گیرد اما به هر دلیل ترشح آن متوقف می‌شود و رشد تخمک صورت نمی‌گیرد. در این شرایط علائم بارداری بروز می کنند اما در واقع بارداری صورت نگرفته.

ممکن است دیرتر از زمانی که لازم است، بیبی چک را خوانده باشید؛ درست ترین زمان برای خواندن تست بارداری خانگی 4 یا 5 دقیقه بعد از انجام آن است اگر مدت زمان بیشتری از آن بگذرد ممکن است خط ادرار در آن ایجاد شود که فکر کنید چیزی شبیه به پاسخ مثبت است.

یکی دیگر از دلایل مثبت شدن تست بارداری سقط جنین به صورت خواسته یا ناخواسته است. ممکن است در فرآیند سقط جنین همه‌چیز به طور کامل تخلیه نشود و مقداری از بافت های جنین در رحم باقی بماند که باعث ترشح هورمون گونادوتروپین شده و نتیجه تست مثبت می‌شود.

بعضی از داروهای محرک که میزان هورمون گونادوتروپین را در افراد بالا میبرند ممکن است باعث پاسخ مثبت شوند؛ داروهایی که برای ناباروری استفاده میشوند از این دسته هستند پس کسانی که از این داروها استفاده میکنند بهتر است برای تشخیص بارداری به پزشک مراجعه کنند.

برخی بیماری ها نیز وجود دارند که میزان ترشح این هورمون را زیاد میکنند و در هنگام تست موجب به وجود آمدن نتیجه مثبت کاذب میشوند ؛ بیماری هایی مانند سرطان رحم ، عفونت های ادراری ، کیست تخمدان ؛ مشکلات غده هیپوفیز و همینطور بیماری های کلیوی.

مهم ترین کار بعد از نتیجه مثبت

اگر نتیجه بارداری شما مثبت بود حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر او قرار بگیرید به دلیل این که مراقبت‌ها از زمان شکل گرفتن جنین تا زمان به دنیا آمدن کودک بسیار مهم است.

بارداری با وجود پیشگیری

وقتی از راه هایی برای پیشگیری صحبت می‌کنیم منظورمان قرص های ضد بارداری و یا استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی است. این راه های پیشگیری به طور 100 درصدی نمی‌توانند جلوی بارداری شما را بگیرند و تضمین‌شده هم نیستند. برای اثر کردن قرص های ضد بارداری باید هر روز از آن‌ها استفاده کنید و یا حداقل در تاریخ های مشخص شده و اگر یک یا دو بار این کار را فراموش کنید ممکن است باردار شوید. در طول رابطه جنسی هم ممکن است که کاندوم شما پاره شود و یا این که به درستی از آن استفاده نکرده باشید. بنابراین احتمال بارداری با وجود روش‌های پیشگیری همواره وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست بارداری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: تست بارداری