سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص فلوکستین

قرص فلوکستین یک داروی آشنا و پرطرفدار در گروه داروهای ضد افسردگی است که در موارد بسیار زیادی تجویز می‌شود. این دارو برای درمان طیف گسترده ای از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص فلوکستین باید توسط پزشک تجویز شود و از مصرف و تغییر دوز خودسرانه آن پرهیز کنید. قرص فلوکستین عوارض جانبی دارد که برای مثال می‌توان به سردرد، سرگیجه، کاهش وزن، ضعف و بی حالی، کاهش توانایی جنسی و غیره اشاره کرد. بهتر است که مصرف فلوکستین در زنان باردار و شیرده با مشورت پزشک صورت بگیرد. توصیه می‌کنیم در ابتدا برای درمان افسردگی و بیماری‌های خود به جای داروهای پر عوارض از مشاوره روانشناسی استفاده کنید و در شرایط اضطراری به صلاح دید پزشک دارو مصرف کنید. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص فلوکستین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص فلوکستین

قرص فلوکستین چیست؟

فلوکستین با نام تجاری پروزاک یک داروی ضد افسردگی است که در دسته‌ داروهای بازجذب سروتونین قرار می‌گیرد. قرص فلوکستین برای درمان بیماری های بسیار فراوان و متعددی استفاده می‌شود. این دارو برای درمان بیماری هایی همچون افسردگی، اختلالات وسواسی-اجباری، پرخوری عصبی و اختلالات هراس مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص فلوکستین بر مواد شیمیایی داخل مغز تاثیر می‌گذارد و به باعث پیشگیری از افکار خودکشی و آسیب به خود می‌شود.

مکانیزم اثر پروزاک

سلول های مغزی چندین نوع ماده عصبی تولید می‌کنند تا پیام های عصبی از طریق آن ها منتقل شود. سروتونین یکی از این ماده های عصبی است. قرص فلوکستین با خاصیت بازجذبی خود، سروتونین را در فضای بین سلولی مغز نگه می‌دارد و در نتیجه باعث تحریک بیشتر سلول های عصبی می‌شود. در بیماری همچون افسردگی، سطح سروتونین در مغز کاهش پیدا می‌کند و فلوکستین با خاصیت خود، سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد.

موارد مصرف قرص فلوکستین

قرص فلوکستین یا پروزاک برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از موارد مصرف آن عبارتد از:

_افسردگی

_اختلال وسواس اجباری

_اختلالات خوردن

_اختلالات اضطرابی

_سندروم پیش از قاعدگی

_اختلال نقص توجه (پیش فعالی)

_اختلالات خواب

_اختلال شخصیت مرزی

_سردرد

_استرس و اضطراب

_اختلال استرس پس از سانحه

_سندروم تورت

_فوبیا (ترس مرضی)

_چاقی

_مشکلات جنسی همچون زودانزالی

_درمان الکلیسم

نحوه مصرف قرص فلوکستین

قرص فلوکستین با توجه به نوع بیماری و ویژگی های فردی بیمار، به دفعات مختلف و دوز متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف دارو را با توجه به تجویز پزشک پیش ببرید و از تغییر دوز و قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید. حتی اگر احساس می‌کنید که بهبود یافته اید نیز دارو را قطع نکنید چرا که برخی از بیماری ها پس از قطع ناگهانی دارو بدتر می‌شوند و لازم است که به تدریج قطع شوند. دارو پس از 1 الی 2 هفته مصرف تاثیر اولیه خود را می‌گذارد و برای تاثیر گذاری کامل آن نیز باید 4 الی 5 هفته به صورت مرتب دارو را مصرف کنید. در صورتی که دارو به صورت مایع است از وسیله ویژه اندازه گیری دارو استفاده کنید.

عوارض جانبی قرص فلوکستین

قرص فلوکستین نیز مانند بسیاری از داروها عوارض جانبی دارد. در صورتی که با عوارض جانبی جدی روبه رو شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از این عوارض جانبی عبارتند از:

_سردرد

_سرگیجه

_خواب آلودگی

_اضطراب

_کاهش اشتها

_خستگی

_ضعف

_تعریق

_کاهش وزن

_گلودرد

_خشکی دهان

_تغییر در توانایی جنسی

_تپش قلب

_غش

_تشنج

_کاهش قند خون

_تهوع

_اسهال

_یبوست

_کشیدگی عضلات

_بی قراری

_پریشانی غیر معمول

_توهم

_استفراغ

_مدفوع سیاه و خونی

توصیه های دارویی پروزاک

_بهتر است که زنان باردار و شیرده از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کنند و برای مصرف با پزشک مشورت کنند.

_در صورتی که در حین مصرف قرص فلوکستین، تحت درمان های دارویی و درمان هایی همچون جریان الکتریکی هستید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

_این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل تاثیر گذاری آن مدتی طول می‌کشد. در صورتی که پس از گذشت مدتی بهبود حاصل نشد، از قطع مصرف خودداری کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

_دارو را به صورت ناگهانی قطع نکنید، چرا که ممکن است دچار سندروم محرومیت دارو شوید و علائمی همچون تهوع، بی حالی، ترس و ضعف داشته باشید.

_قرص فلوکستین در درمان چاقی تاثیری ندارد و تنها درمان آن، چاقی ناشی از پرخوری عصبی است. پس از مصرف خودسرانه دارو برای کاهش وزن خودداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دارو و درمان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص فلوکستین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص فلوکستین