سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یکی از انواع اختلالات شخصیت گروه B است. این اختلال با نام سایکوپات نیز شناخته می‌شود. مشخصه اصلی اختلال ضد اجتماعی، قانون شکنی و عدم احساس گناه در فرد است. فرد مبتلا به این اختلال، برای درست و غلط هیچ اهمیتی قائل نیست و حقوق و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرد. علت بروز این اختلال ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. شخصیت ضد اجتماعی به وسیله روان درمانی و دارو درمانی بهبود می‌یابد. در ادامه مقاله به بررسی کامل این اختلال می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

شخصیت ضد اجتماعی از جمله اختلالات روانی است که آسیب‌های فراوانی را برای فرد و اطرافیانش به وجود می‌آورد. افراد مبتلا به این اختلال، اعمالی بر خلاف قانون انجام می‌دهند و به حقوق دیگران تجاوز می‌کند. این افراد نسبت به دیگران احساس همدلی و همدردی ندارند و برای انجام خواسته های خود هیچ قانون شکنی را اشتباه نمی‌بینند. افراد مبتلا به این اختلال باهوش هستند و جذابیت سطحی دارند که در برخود اول، اطرافیان را فریب می‌دهد. مبتلایان به شخصیت ضد اجتماعی، معمولا به الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند و نمی‌توانند از عهده مسئولیت هایشان بر بیایند. این اختلال معمولا از اواخر نوجوانی شروع می‌شود.

علائم و نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افراد بالاتر از 18 سال تشخیص داده می‌شود اما با این حال علائم باید از 15 سالگی شروع شده باشند. این طور تصور می‌شود که علائم مادام العمر باشد اما ممکن است برخی از نشانه های آن مانند رفتارهای مجرمانه و مخرب در طول زمان کمرنگ شوند. این امر ممکن است در اثر افزایش سن و یا افزایش آگاهی رخ دهد. علائم و نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی عبارتند از:

_پیروی نکردن از هنجار های اجتماعی

_خیانت و فریبکاری با استفاده از روش های مختلف

_رفتار های عجولانه و تکانشی

_ناتوانی در برنامه ریزی کردن

_تحریک پذیری بسیار بالا و پرخاشگری

_اهمیت ندادن به مسئولیت ها و حقوق دیگران

_عدم احساس ندامت و پشیمانی در مقابل رفتار ها و آسیب به دیگران

_دروغگویی مداوم برای سواستفاده از دیگران

_انجام کارهای خطرناک بدون توجه به امنیت خود و دیگران

عوامل موثر در بروز شخصیت ضد اجتماعی

دلیل قطعی اختلال شخصیت ضد اجتماعی به طور قطعی مشخص نشده است. اما تحقیقات نشان داده است که احتمالا ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، ژنتیکی و محیطی در بروز این این اختلال موثر هستند. به این صورت که ژن ها و تغییرات مغزی، فرد را مستعد مبتلا شدن به این اختلال کرده اند و عوامل محیطی نیز به شکل گیری آن کمک می‌کنند. برخی از عواملی که احتمال بروز این اختلال را افزایش می‌دهند عبارتند از:

_اختلال سلوک در دوران کودکی

_وجود اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سایر اختلالات روانی در خانواده

_بی توجهی یا کودک آزاری در دوران کودکی

_وجود خشونت و بی ثباتی در خانواده

_شخصیت ضد اجتماعی در مردان شایع تر از زنان می‌باشد.

تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی

تشخیص اختلال ضد اجتماعی به عهده روانشناس یا روان پزشک می‌باشد. این اختلال در افراد بالای 18 سال تشخیص داده می‌شود و در صورتی که فرد علائم مشابه داشته باشد اما زیر 18 سال باشد، به عنوان اختلال رفتاری تشخیص داده می‌شود. ملاک های تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی عبارتند از:

1. مبتلا بودن به اختلالات رفتاری همچون اختلال سلوک قبل از 15 سالگی

2. مشاهده حداقل سه نشانه از شخصیت ضد اجتماعی قبل از سن 15 سالگی

3. مشاهده علائم اختلال ضد اجتماعی در صورتی که فرد به سایر اختلالات روانی همچون اسکیزوفرن و دوقطبی مبتلا نباشد.

مشکلات ناشی از شخصیت ضد اجتماعی

_اعتیاد به الکل و مواد مخدر

_احتمال دستگیری و زندانی شدن

_آزار و اذیت اطرافیان نزدیک

_مشکلات اجتماعی و مالی

_وارد شدن به گروه های اراذل و اوباش

_مبتلا شدن به سایر اختلالات روانی همچون اضطراب و افسردگی

_خودکشی یا دیگر کشی

_مرگ زودهنگام در نتیجه رفتار های خشونت بار

درمان شخصیت ضد اجتماعی

برای درمان این اختلال، تمایل و همکاری فرد بسیار مهم است. بسیاری از افراد ضد اجتماعی اختلال خود را نمی‌پذیرند و درمان را قبول نمی‌کنند. به طور معمولا پزشکان از ترکیب روان درمانی و دارو درمانی استفاده می‌کنند.

روان درمانی

روانشناس با توجه به شرایط فرد بیمار، از روش‌های مختلف روان درمانی استفاده می‌کند. مثلا با استفاده از رفتار درمانی شناختی، می‌توان افکار و رفتار های منفی فرد را درمان کرد. یا با استفاده از روان درمانی پویشی، افکار و رفتارهای منفی را شناسایی کرد و آن‌ها را تغییر داد. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

دارو درمانی

داروها معمولا برای کاهش علائم همراه با شخصیت ضد اجتماعی استفاده می‌شوند. به این منظور معمولا از داروهای تثبیت کننده خلق، ضد افسردگی، ضد اضطراب و ضد روان پریشی استفاده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت ضد اجتماعی