سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فتیشیسم

فتیشیسم یا یادگار خواهی اختلالی است که ممکن است اسم آن را شنیده باشید. یادگار خواهی به این معنی است که فرد از نظر جنسی، جذب اشیاء بی جان می‌شود و بدون وجود آن‌ها نمی‌تواند به اوج لذت جنسی برسد. در این اختلال، فرد با حضور شی مورد علاقه‌اش و یا نگاه کردن به آن دست به خود ارضایی می‌زند و یا در طول رابطه جنسی، از شریک جنسی‌اش می‌خواهد که آن شی را به تن کند و با خود همراه داشته باشد. در واقع فرد برای لذت بردن از رابطه، نیاز دارد که شی یادگارش حتما وجود داشته باشد. برای درمان انحرفات جنسی نیاز به مداخله متخصص و مراجعه به مشاوره جنسی وجود دارد. در ادامه مقاله به بررسی کامل اختلال فتیشیسم می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه فتیشیسم می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:فتیشیسم

فتیشیسم چیست؟

فتیشیسم یک اختلال جنسی است و به وضعیتی گفته می‌شود که یک شیء خاص باعث برانگیختگی و حتی ارضا شدن یک فرد بشود. افراد یادگار پرست، به جای تماس طبیعی با جنس مخالف، به یکی از اعضای غیر جنسی (ناخن و دست) و یا یکی از اعضای متعلق به او(جوراب، دستکش و لباس زیر) دلبسته می‌شوند.

البته توجه داشته باشید که سلیقه جنسی با یادگار پرستی متفاوت است. مثلا کسی که دوست دارد شریک جنسی‌اش در حین رابطه جنسی لباس چرم به تن کند، لزوما دچار اختلال فتیشیسم نمی‌باشد.

علائم اختلال یادگارخواهی و تشخیص آن

اعمال جنسی یک فرد مبتلا به فتیشیسم، فقط بر اشیا و یا قسمت‌های غیر جنسی بدن متمرکز است. افراد عادی نیز ممکن است در برخی زمان‌ها به وسیله اشیا خاص برانگیخته شوند اما این برانگیختگی بخشی از رابطه جنسی آن‌ها است و صرفا بر آن شی خاص متمرکز نیست.

در صورتی که شی یادگار وجود نداشته باشد، فرد مبتلا، به اوج لذت جنسی نمی‌رسد و در طول رابطه مجبور است آن را به وسیله خیال پردازی در کنار خود تصور کند. در ادامه برخی از معیارهای تشخیصی اختلال فتیشیسم را ذکر کرده‌ایم:

_خیال پردازی و برانگیختگی جنسی به وسیله اشیا غیر زنده (مانند جوراب و لباس زیر) و قسمت‌های غیر جنسی بدن (مانند دست و ناخن) برای یک دوره حداقل شش ماهه

_این خیال پردازی‌ها باعث اختلال شدید در کارکرد شغلی، تحصیلی و احتماعی می شود.

_اشیا یادگار، لباس‌های مربوط به اختلال مبدل پوشی نباشند و هم چنین مثل ویبراتور برای تحریک آلت تناسلی طراحی نشده باشند.

انواع فتیشیسم

اشیا یادگار را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که به شرح زیر می‌باشد:

فتیشیسم شکلی: در این نوع فتیشیسم، شکل و مدل شی یادگار مورد توجه است. مانند کفش پاشنه بلند

فتیشیسم واسطه‌ای: در این نوع فتیشیسم، جنس شی یادگار مهم است. مانند جنس چرم و ابریشم

اختلال فتیشیسم، بیشتر در میان مردان شایع است و به همین دلیل اشیا یادگار معمولا وسایل مربوط به زنان هستند. افراد یادگار خواه معمولا اشیا مورد نظر خود را جمع آوری می‌کنند و حتی ممکن است برای دست یافتن به آن شی خاص، دست به سرقت و یا ضرب و شتم بزنند.

دلایل بروز اختلال یادگارخواهی

اکثر اختلالات جنسی در دوران بلوغ شروع می‌شوند اما امکان دارد قبل از نوجوانی نیز ایجاد شوند. برخی از روانشناسان معتقدند که یادگار خواهی در اثر شرطی سازی بین یک شی خاص و فعالیت خود ارضایی ایجاد می‌شود. هم چنین برخی از افرادی که از تماس جنسی محروم بوده‌اند، لذت جنسی را از طریق ابزار‌های خاص دنبال کرده‌اند و این رفتار به تدریج در آن‌ها تقویت شده است.

مردانی که اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند و به مردانگی‌ خود شک دارند، قدرت شان را از طریق تسلط بر یک شی بی جان حفظ می‌کنند و به این طریق احساس بی کفایتی خود را جبران می‌کنند. هم چنین برخی از تحقیقات نشان داده است که تغییر در فعالیت مغز نیز در بروز اختلال فتیشیسم نقش دارد.

درمان اختلال یادگارخواهی

یادگار خواهی زمانی به عنوان اختلال در نظر گرفته می‌شود که باعث اختلال شدید در کارکرد زندگی شخصی و اجتماعی فرد شده باشد. برای فتیشیسم یک درمان واحد و مشخص پیدا نشده است ولی معمولا درمان های دوره‌ای دارد که بلند مدت هستند.

برای درمان فتیشیسم، رویکردهای درمانی مختلفی مانند روانکاری، درمان شناختی رفتاری، دارو درمانی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروها معمولا باعث کاهش میل جنسی در فرد مبتلا می‌شوند. برای درمان اختلالات جنسی می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فتیشیسم می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:فتیشیسم