سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اولین پریود

پریود، تغییری بزرگ در دوره‌ی بلوغ و زندگی دختران است. اکثر دختران در مورد اولین پریود کنجکاو هستند و نگرانی‌هایی در این مورد دارند. به طور معمول پریود از 12 تا 14 سالگی شروع می‌شود و به معنی آماده شدن بدن برای بارداری است. شروع قائدگی نشانه‌هایی دارد و معمولا یک تا دوسال بعد از رشد سینه‌ها شروع می‌شود. بهتر است که مادر قبل از شروع پریود، روند و ماهیت  آن را به دختر خود توضیح دهد تا از نگرانی‌های او بکاهد. سوالهای زیادی در ذهن دختران در این زمینه به وجود می‌آید که معمولا از پرسیدن آن‌ها خجالت می‌کشند. در ادامه مقاله به بررسی کامل اولین پریود می‌پردازیم تا دختران بتواتند از این طرق پاسخ بسیاری از سوال‌های خود را دریافت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اولین پریود می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اولین پریود

پریود یا قائدگی

اکثر دختران نوجوان در سنین 12 تا 13 سالگی، اولین پریود خود را تجربه می‌کنند. شروع پریود به معنی آماده شدن بدن زن برای بارداری است. در طی زمان چرخه قاعدگی، هورمون‌ها در بدن آزاد می‌شوند تا به آماده سازی بدن برای بارداری کمک کنند. تخم دان‌ها شروع به تولید استروژن و پروژسترون می‌کنند تا آماده سازی انجام شود. ترشح هورمون‌ها باعث تغییر در پوشش داخلی رحم می‌شود و سپس تخمک از تخم دان آزاد می‌شود.

به دوره آزاد سازی تخمک، تخمک گذاری می‌گویند. معمولا، تخمک گذاری در روز 14 سیکل 24 روزه اتفاق می‌افتد. منظور از سیکل قائدگی، اولین روز یک دوره تا اولین روز سیکل بعدی است. سیکل معمول قائدگی 28 روزه است اما برخی از افراد سیکل‌های 21 روزه تا 35 روزه دارند و این در افراد مختلف متفاوت است. نامنظم بودن قائدگی در چند سال اول طبیعی است و نگرانی وجود ندارد. در صورتی که تا سنین 15 سالگی پریود نشدید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های شروع قائدگی

تغییرات فیزیکی نشان دهنده شروع اولین عادت ماهیانه هستند. رشد سینه‌های از اصلی‌ترین نشانه‌های شروع بلوغ و عادت ماهیانه می‌باشد. معمولا پس از رشد سینه‌ها، مو در ناحیه تناسلی رشد می‌کند و ترشحات سفید رنگ از واژن خارج می‌شود. حدودا دو سال بعد از شروع رشد سینه‌ها، عادت ماهیانه آغاز می‌شود.

صحبت با دختران در مورد اولین پریود    

بسیاری از دختران در مورد اولین پریود خود نگرانی‌هایی دارند. توضیح این موارد به عهده والدین می‌باشد. بهتر است که مادر پریود شدن را برای دختر توضیح دهد. در صورتی که پدر تنها سرپست فرزند است، توصیه می‌شود که خود پدر در مورد پریود شدن با فرزندش صحبتی نکند و این موضوع را به عهده یک خانم بزرگ‌تر که رابطه خوبی با دخترش دارد بگذارد. بهتر است که دختران از تغییرات بدنی خود اطلاع داشته باشند تا راحت‌تر بتوانند با پریود شدن کنار بیایند.

همچنین توصیه می‌شود که مادر از قائدگی به عنوان یک بیماری نام نبرد چرا که باعث ایجاد ذهنیت منفی دختر نسبت به قائدگی می‌شود. مادر می‌تواند بگوید که پریود شدن یک بخش طبیعی از زن بودن است که بدون آن نمی‌تواند مادر شدن را تجربه کند. همچنین مادر باید استفاده از نوار بهداشتی را به فرزند خود آموزش دهد و به او بگوید که ممکن است درد‌های عضلانی نیز داشته باشد.

رایج ترین سوالات دختران در مورد اولین پریود

به طور کلی چند سوال و دغدغه در مورد اولین پریود، باعث نگرانی دختران می‌شود. این سوالات عبارتند از:

اولین پریود چه احساسی خواهد داشت؟

نشانه‌ها و علائم اولین پریود در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است که شما هیچ درد یا احساس خاصی نداشته باشید و یا درد شدیدی را تجربه کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

_درد در ناحیه شکم و کمر

_سفت شدن و درد سینه‌ها

_حالت تهوع

_استفراغ

_گیجی

_بدخلقی

این علائم و نشانه‌ها طولانی مدت نیستند و پس از چند روز اول پریودی تسکین می‌یابند. می‌توانید با یک کیسه آب گرم، درد‌های خود را تسکین دهید.

مدت زمان پریود اول

پریود اول ممکن است که 2 تا 7 روز طول بکشد. معمولا اولین پریود با خونریزی کمی همراه است و تعداد کمی لکه‌های خون مشاهده می‌کنید. ممکن است که پریود با لکه‌های خون قهوه ای شروع شود که در برخی روزها قرمز می‌شود.

زمان پریود بعدی

معمولا 28 روز پس از اولین روز پریود، دوره بعدی شروع می‌شود. این دوره از 21 روز تا 35 روز طبیعی است. البته تا سال های اول، نامنظم است و الگوی مشخصی ندارد.

چگونگی استفاده از نوار بهداشتی

یک چسب در پشت نوارهای بهداشتی وجود دارد. کاور روی چسب را بکنید و نوار را بر روی لباس زیر خود قرار دهید. سپس چسب بال های نوار را بکنید و آن را بر زیر لباس زیر برگردانید تا نوار ثابت بماند. پس از استفاده و پر شدن نوار بهداشتی، آن را در سطل آشغال بیندازید.

نکات مهم و کلیدی

توجه داشته باشید که برای رعایت بهداشت و حفظ سلامت هر گاه به دستشویی می‌روید حتما نوار بهداشتی خود را عوض کنید حتی اگر خونی روی آن نباشد. رطوبت زمینه مناسبی برای ورود میکروب‌های نوار بهداشتی به داخل واژن است و خطر عفونت را در شما بالا می‌برد. هرگز نسبت به شستشوی واژن خود حساسیت نشان ندهید و برای شستن خون آن از فشار زیاد آب به داخل واژن و یا استفاده از انگشت برای خارج کردن خوت بپرهیزید. سؤالات خود در این زمینه را می‌توانید با متخصصان مرکز مشاوره وانشناسی کانون مشاوران مطرح کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اولین پریود می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اولین پریود