سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته چه نوع اختلالی است و چه علائمی دارد؟ مهم‌ترین ویژگی افراد دچار اختلال شخصیت وابسته این است که تحمل تنهایی را حتی برای لحظه‌ای ندارند. این افراد هنگامی که دور از دیگران قرار می‌گیرند پریشان می‌شوند و علائم اضطرابی از خود نشان می‌دهند. در واقع آن‌ها دائماً نیاز دارند که به دیگران تکیه کنند و از آن‌ها حمایت و تشویق بگیرند. شخصیت وابسته همیشه در تلاش است تا با انجام هر کاری اطمینان، رضایت و حمایت کافی را از اطرافیان خود دریافت کند. اختلالات شخصیتی جزو سبک زندگی افراد هستند و تغییر و اصلاح آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل و علائم و درمان این اختلال تا پایان مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وابسته می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت وابسته

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته از جمله اختلالات روانی و اختلالات شخصیت است که معمولاً خود را در نوجوانی و یا اوایل دوران جوانی نشان می‌دهد و علائم زیر را شامل می‌شود:

– هنگامی که روابط عاطفی نزدیک برای فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته به پایان می‌رسد او فوراً در جست وجوی روابط جدید برمی‌آید تا بتواند منبع حمایت جدیدی برای خود فراهم کند.

– فرد به طور اغراق‌آمیزی خود را ناتوان می‌پندارد و فکر می‌کند که نمی‌تواند از خود مراقبت کند. به همین دلیل مدام احساس نارضایتی و درماندگی دارد.

– شخصیت وابسته بدون استفاده از نصیحت دیگران و اطمینان طلبی از آن‌ها نمی‌تواند حتی برای مسائل روزانه‌اش تصمیم بگیرد.

– تلاش دائمی برای دریافت تأیید و قدردانی از جانب دیگران حتی به بهای انجام کارهایی که برای خود فرد خوشایند نیست.

– احساس نیاز برای این که دیگران مسئولیت‌های مهم زندگی او را به عهده بگیرند.

– ناتوانی در آغاز انجام کارها به تنهایی به دلیل اعتماد به نفس پایین

– داشتن ترس غیر واقع‌بینانه از تنها بودن

روبه‌رو شدن با تنهایی

بزرگ‌ترین ترس افراد دچار اختلال شخصیت وابسته، روبه‌رو شدن با تنهایی است؛ به همین خاطر زمانی که احساس کنند منبعی برای دریافت حمایت ندارند ممکن است احساساتی همچون اضطراب شدید، حملات پانیک، ترس و درماندگی را تجربه کنند. این علائم تحمل تنهایی را برای فرد بسیار دشوارتر می‌کنند. از طرفی وابستگی افراطی این افراد به دیگران ممکن است باعث طرد شدن آن‌ها شود؛ به این صورت ترس از تنهایی در شخصیت وابسته او را تنها‌تر می‌کند. البته توجه داشته باشید که بسیاری از علائم مرتبط با شخصیت وابسته با علائم اختلالات اضطرابی همپوشانی دارند. همچنین ممکن است افراد افسرده نیز برخی از این علامت‌ها را از خود نشان دهند و در تحمل تنهایی دچار مشکل باشند. به همین دلیل برای دریافت تشخیص و درمان مناسب حتماً باید به یک مشاور روانشناس مجرب مراجعه کنید.

علت‌های ابتلا به اختلال شخصیت وابسته

علت‌های مختلفی برای ابتلا به این‌ اختلال در افراد وجود دارد که می‌تواند مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیط باشد. معمولا در خانواده‌های شخصیت‌های وابسته یکی از والدین مبتلا به این اختلال بوده‌است. علاوه‌بر این عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند در دچار شدن فرد به این اختلال دخیل باشند. برخی از این عوامل موارد زیر را شامل می‌شوند:

– داشتن تجاربی از انواع سوءاستفاده جسمی و روانی در دوران رشد

– داشتن والدین بیش از حد کنترل‌گر یا بیش از حد حمایتگر

– داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به اختلالات اضطرابی

– قرار داشتن در روابط آسیب‌زا به مدت طولانی

– تجربه نادیده گرفته شدن در دوران کودکی

روش‌های درمانی

اختلال شخصیت وابسته به میزان زیادی می‌تواند بر عملکرد فرد تأثیر بگذارد. چرا که تمام فعالیت‌های او به دریافت حمایت از جانب دیگران وابستگی دارد. اگر احساس می‌کنید که تنهایی شما را بسیار به هم می‌ریزد و همیشه باید کسی باشد تا از او اطمینان خاطر کافی کسب کنید حتماً برای دریافت تشخیص و راهکارهای درمانی مناسب به یک روانشناس مراجعه کنید. روان‌درمانگر ابتدا به شما کمک می‌کند تا به درک واضحی از وضعیت خود برسید، و بتوانید علائم حاد بیماری‌تان را کنترل کنید. او با تقویت عزت نفس شما و آموزش روش‌های برقراری ارتباط سالم به شما کمک می‌کند تا بتوانید روابط مثبتی را جایگزین روابط قبلی خود کنید.

در درمان اختلالات شخصیت معمولاً تلاش بر این است تا از روش‌های کوتاه مدت استفاده شود چرا که مشکل اصلی در درمان‌های بلند مدت، احتمال ایجاد وابستگی به درمانگر است. معمولاً در درمان این مشکل به درمان دارویی نیاز چندانی وجود ندارد. اما اگر علائم اضطرابی در فرد شدید باشد ممکن است روانشناس شما را به یک روانپزشک برای دریافت دارو ارجاع دهد. این داروها اکثراً در مدت کوتاهی تجویز می‌شوند و تنها در جهت افزایش آمادگی فرد برای شرکت در جلسات روان‌درمانی هستند.

عوامل مشکل‌ساز در درمان اختلال

اختلال شخصیت وابسته اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به اختلالات دیگری شود که ابتلا چالش‌های زیادی را در فرآیند درمان ایجاد می‌کند. از جمله اختلالاتی که تحت تأثیر شخصیت وابسته ایجاد می‌شوند می‌توان به اختلالات اضطرابی نظیر اختلال پانیک، اختلال وسواس جبری، افسردگی، اختلالات مصرف مواد، انواع ترس‌ها و فوبیا اشاره کرد. برای کاهش عوامل مشکل ساز و درمان اختلالات می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وابسته می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت وابسته