سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک خود ارضایی

ترک خود ارضایی به یکی از مشغله‌های فکری در میان جوانان تبدیل شده‌است. یکی از اصلی ترین نیازهای هر فرد، نیاز جنسی است که اگر به صورت صحیح ارضا نشود، باعث ایجاد مشکل می‌شود و افراد به مسائلی همچون خود ارضایی روی می‌آورند. خود ارضایی باعث مشکلات فراوانی همچون اضطراب، افسردگی، زودانزانی، مشکلات جنسی و غیره می‌شود. هم چنین پس از مدتی این کار تبدیل به یک فعالیت آسیب زا و اجباری می‌شود. خودارضایی قابل ترک کردن است و اولین گام برای ترک آن اراده ی قوی فرد جهت ترک است. زمانی که خود ارضایی به اعتیاد رفتاری تبدیل شود، برای ترک آن نیاز به دریافت کمک از مشاوره جنسی دارید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه های ترک خودارضایی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک خود ارضایی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک خود ارضایی

خود ارضایی چیست؟

خود ارضایی عملی است که طی آن فرد با تحریک آلت تناسلی خود (با روش‌ها و ابزارهای مختلف) ارضا می‌شود. هم در خود ارضایی و هم در رابطه جنسی، فرد به ارگاسم می‌رسد و ارضا می‌شود ولی در خودارضایی اندام‌ها مجبور می‌شوند در یک رابطه مجازی و شبیه سازی شده به ارگاسم برسند درحالی  که در رابطه جنسی واقعی، تمام اندام‌ها به یک اندازه و به صورت طبیعی تحریک می‌شوند و ارگاسم نتیجه فعالیت طبیعی بدن است. به همین دلیل ارگاسم ناشی از رابطه جنسی برعکس خود ارضایی، سرشار از فایده و آرامش روانی است.

مشکلات خود ارضایی و دلایل ترک آن

خودارضایی عوارض و مشکلات فراوانی دارد و بر تمام جنبه‌های زندگی انسان اثر می‌گذارد. برخی از دلایل مهم برای ترک خود ارضایی عبارتند از:

_خود ارضایی باعث تحلیل قوای جسمی و دردهای شدید در بدن می‌شود.

_خود ارضایی باعث مشکلات شدید روحی مانند اضطراب و افسردگی می‌شود.

_خود ارضایی باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و احساس حقارت در فرد می‌شود.

_خود ارضایی منجر به استرس شدید و احساس گناه می‌شود.

_باعث ایجاد مشکل در حافظه و تمرکز می‌شود.

_خود ارضایی باعث ایجاد مشکلات جنسی همچون زود انزالی و دیر انزالی می‌شود و توانایی جنسی را کاهش می‌دهد.

راه های ترک خود ارضایی

ترک خود ارضایی یک فرآیند نسبتا طولانی است که نیاز به پشتکار و اراده قوی دارد. برای ترک خود ارضایی راه‌هایی وجود دارد که عبارت اند:

1. پذیرفتن مشکل و اراده برای ترک کردن

گام اول برای ترک خود ارضایی این است که قبول کنید این کار اشتباه است و برای شما مشکل ایجاد کرده است. پس از پذیرفتن این مشکل، اراده کنید که به طور جدی برای ترک این کار اقدام کنید و تسلیم نشوید.

2. اجتناب از هر گونه تحریک

از هرگونه تحریک و دیدن صحنه‌های جنسی خودداری کنید. اگر فیلم و یا تصاویر جنسی و پورن دارید آن‌ها را پاک کنید و دسترسی خود را به این محتواها قطع کنید. صحنه‌های جنسی باعث تحریک می‌شوند و فرایند ترک خود ارضایی را با مشکل مواجه می‌کنند.

3. سرگرمی و پرهیز از تنهایی

راهی پیدا کنید تا انرژی خود را از راه درست تخلیه کنید. فعالیت‌هایی که برایتان لذت بخش است را شناسایی کنید و با انجام آن‌ها اوقات فراغت تان را پر کنید. تنهایی مهم ترین عامل گرایش به سمت خود ارضایی است. تا حد امکان سعی کنید تنها نمانید و در صورتی که تنها شدید سریعا وارد جمع شوید. برنامه ریزی کنید و با دوستان تان در ارتباط باشید و با آن ها وقت بگذرانید.

4. خواب کافی و به موقع

نیمه شب، بیش ترین زمانی است که وسوسه خود ارضایی به سراغ افراد می‌آید. به همین دلیل سعی کنید خواب خود را طوری تنظیم کنید که نیمه شب در خواب باشید. از طرفی یک از دلایل خود ارضایی استرس و اضطراب است و خواب کافی، استرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

5. تعیین یک سیستم پاداش دهی

در صورتی که موفق شدید در یک دوره معین خود ارضایی نکنید، به خودتان پاداش بدهید. مثلا برای خود مشخص کنید که اگر دو هفته تمام خود ارضایی نکردید، یک گیم جدید تهیه کنید و از آن لذت ببرید. البته توجه داشته باشید که این سیستم باید شامل پاداش‌های مناسب باشد. مثلا پس از دو هفته ترک، خود ارضایی را به عنوان پاداش در نظر نگیرید.

6. ترک خود ارضایی | ورزش

ورزش کردن میزان بسیار زیادی از انرژی جسمی و روانی را به خود اختصاص می‌دهد و انرژی را در زمینه های دیگر کاهش می‌دهد. یک برنامه ثابت برای ورزش کردن در نظر بگیرید و با جدیت به ورزش و فعالیت بپردازید تا تاثیر چشم گیر آن را احساس کنید. یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند باعث کاهش تنش و ایجاد آرامش در شما بشود.

7. دریافت مشاوره

همان طور که ترک اعتیاد به مواد مخدر به یک پزشک نیاز دارد، ترک خود ارضایی نیز، نیاز به یک راهنما و مشاور دارد. از گفتن مشکل خود به مشاور و پزشک هراس نداشته باشید و خجالت نکشید. آن ها افرادی هستند که در این زمینه آموزش دیده اند و نه تنها شما را سرزنش نمی‌کنند، بلکه در این زمینه به شما یاری می‌رسانند و فرایند ترک را برایتان تسهیل می‌کنند.

توجه داشته‌باشید که برای مدت طولانی خود ارضایی کرده‌ باشید و به آن معتاد باشید دیگر نمی‌توانید از روش‌های بالا نسبت به ترک آن اقدام کنید؛ در این صورت تنها مشاوره روانشناسی می‌تواند یاری‌گر شما باشد.

نکاتی برای ترک خود ارضایی

_برای ترک خود ارضایی می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

_خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید.

_از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید.

_حمام کردن را تا حد ممکن کوتاه کنید و دوش آب سرد بگیرید.

_بیشتر وقت خود را در جمع بگذرانید.

_فکر کنید که کسی همواره در حال تماشای شماست.

_از شوخی‌های جنسی و تحریک کننده پرهیز کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک خود ارضایی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک خود ارضایی