سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زودانزالی

زود انزالی یک اختلال شایع جنسی است که باعث ایجاد مشکل در رابطه جنسی و زندگی زناشویی می‌شود. زود انزالی یعنی طرفین رابطه قبل از شروع رابطه جنسی و یا پس از مدت کوتاهی از شروع رابطه جنسی ارضا شوند. این ارضا شدن بسیار سریع و غیر عادی است به طوری که باعث عصبانیت و ناراحتی هر دو طرف می‌شود و مانع از لذت بردن از رابطه جنسی می‌شود. زودانزالی بیش تر در مردان اتفاق می‌افتد و دلایل متعددی همچون مشکلات جسمی، مشکلات روانی، مشکلات زناشویی وغیره دارد. زود انزالی تاثیرات منفی بر فرد و زندگی مشترک زوجین می‌گذارد. به همین دلیل آگاهی از علائم، علل و درمان آن اهمیت زیادی دارد. همچنین در بسیاری موارد می‌توانید تنها با چند جلسه مشاوره جنسی به حل مشکلات خود در این زمینه بپردازید. در ادامه مقاله به بررسی کامل زود انزالی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه زود انزالی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: زودانزالی

زود انزالی چیست؟

زود انزالی یک اختلال جنسی است که فرد قبل از دخول و یا مدت بسیار کوتاهی بعد از آن ارضا می شود و بر روی آن هیچ کنترلی ندارد. همچنین زودانزالی مشکلات روحی و روانی دیگری همچون افسردگی با خود به همراه دارد.

فاصله زمانی دخول تا انزال، معمولا کمتر از یک دقیقه است. انزال زودرس در برخی مواقع مانند زمانی که فرد پرهیز طولانی از رابطه جنسی داشته است، طبیعی می‌باشد و پس از چند بار رابطه جنسی بهبود می‌یابد. زود انزالی در صورتی اختلال محسوب می‌شود که طولانی مدت و دائم باشد.

علائم زود انزالی

نشانه ها و علائم تشخیص انزال زودرس شامل موارد زیر می‌شود:

_انزال با حداقل تحریک جنسی و قبل از ورود آلت تناسلی به واژن

_انزال در کم تر از یک دقیقه پس از ورود آلت تناسلی به داخل واژن و عدم کنترل بر انزال

_علائم فوق باید به مدت حداقل شش ماه و در تمامی رابطه های جنسی وجود داشته باشد

_علائم فوق موجب استرس و اضطراب در فرد شده باشد

چگونگی تشخیص زود انزالی توسط پزشک

تشخیص نهایی زود انزالی به عهده پزشک می‌باشد. پس از مراجعه، پزشک به منظور تشخیص و یافتن علت زود انزالی، سوالاتی از شما می‌پرسد. برای مثال ممکن است پزشک سوال کند که زمان دخول تا انزال چه قدر است؟ آیا می‌توانید انزال خود را به تأخیر بیاندازید؟

اولین انزال زودرس چه زمانی اتفاق افتاد؟ آیا آلت تناسلی به میزان کافی نعوظ داشته است؟ شریک جنسی چه قدر از زودانزالی شکایت می‌کند؟ پزشک پس از پرسیدن سوال های مربوطه و در صورت لزوم معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و انجام آزمایش های مربوطه را توصیه می‌کند.

دلایل زود انزالی

زود انزالی در بسیاری از مواقع دلیل خاصی ندارد و با گذشت زمان و افزایش تجربه در رابطه جنسی، بهبود می‌یابد. برخی از دلایل کلی زودانزالی به شرح زیر می‌باشد:

1. تحریک جنسی و آماده سازی کم

یک رابطه جنسی خوب نیازمند تحریک و آماده سازی کافی است. در صورتی که هر دو طرف به قدر کافی تحریک نشده باشند و آماده نباشند، مرد دچار انزال زودرس می‌شود در حالی که زن هنوز برای ارگاسم آماده نشده است.

2. فواصل زیاد بین روابط جنسی

نیاز به رابطه جنسی در افراد مختلف، متفاوت است. برای مثال یک مرد جوان نیاز دارد که هر شب رابطه جنسی داشته باشد و در صورتی که فاصله رابطه جنسی برای این فرد زیاد شود، آستانه تحریک پذیری‌اش پایین می‌آید و دچار انزال زودرس می‌شود.

3. مشکلات زناشویی

وجود مشکلات بین زن و شوهر، بر رابطه جنسی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث مشکلاتی همچون اختلال نعوظ و زود انزالی در مردان می‌شود. زنان بر خلاف مردان معمولا به اوج لذت جنسی نمی‌رسند و ارضا نمی‌شوند.

4. افسردگی و اضطراب

بین حالت روحی فرد و تمایل او به رابطه جنسی، ارتباط مستقیمی وجود دارد. مشکلات روحی همچون افسردگی و اضطراب باعث کاهش میل جنسی و مشکلات متعدد جنسی مثل اختلال نعوظ و زود انزالی می‌شوند. هرچه مشکلات روحی بیش تر باشد کیفیت رابطه جنسی نیز پایین تر می‌آید.

5. بیماری‌های جسمی

بیماری‌های جسمی می‌توانند باعث مشکلات جنسی مثل انزال زودرس در مردان شوند. مثلا بیماری‌هایی همچون اختلال در فعالیت غده تیروئید، فشارخون بالا، دیابت، التهاب مجرای ادراری، تب حاد و مزمن، کمبود سروتونین وغیره می‌توانند فعالیت های جنسی فرد را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار دهند و باعث مشکلاتی نظیر زود انزالی شوند.

6. مصرف دارو

برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، آرام بخش‌ها، داروهای فشار خون و غیره به دلیل عوارضی که دارند می‌توانند فعالیت جنسی را تحت تأثیر قرار دهند و مشکلاتی ایجاد کنند.

درمان زود انزالی

برای درمان انزال زودرس از دارو درمانی، روان درمانی و رفتار درمانی استفاده می‌شود. برخی دیگر از راه‌های درمانی استفاده از کاندوم و تغییر پوزیشن است. هم چنین برخی از راهکارها مانند مدیتیشن، ورزش، ترک الکل و سیگار باعث بهبود زود انزالی می‌شوند.

علاوه‌بر این‌ها تکنیک‌های مختلفی مانند استارت استاپ و تکنیک مسترز و جانسون وجود دارند که می‌توانند به شما در درمان زودانزالی و افزایش طول رابطه جنسی کمک کنند. به صورت کلی درمان زودانزالی در صورتی می‌تواند مؤثر باشد که از مشاوره جنسی و روابط زناشویی کمک بگیرید. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه زود انزالی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: زودانزالی