سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داروهای ضد افسردگی

افسردگی یک اختلال شایع، مزمن و ناتوان کننده است که افراد زیادی را مجبور به مصرف داروهای ضد افسردگی می‌کند. آیا از عوارض قرص ضد افسردگی آگاهی دارید؟ روش‌های متعددی برای درمان افسردگی وجود دارد. در صورتی که افسردگی بسیار شدید و مزمن شده باشد از دارو درمانی استفاده می‌شود. داروهای ضد افسردگی انواع متعددی دارند که بر اساس تشخیص پزشک تجویز می‌شوند. این داروها عوارض زیادی نیز برای فرد ایجاد می‌ کنند و با برخی از داروها نیز تداخل دارند. آگاهی از عوارض و تداخلات داروهای ضد افسردگی بسیار مهم است. در ادامه مقاله به بررسی کامل قرص‌های ضد افسردگی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد افسردگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: داروهای ضد افسردگی

مکانیزم اثر داروهای ضد افسردگی

افسردگی از جمله اختلالاتی است که نیاز به دارو و درمان دارد و نمی‌توان به راحتی آن را نادیده گرفت. در این مقاله به بخش اول، یعنی دارو و آشنایی با انواع گوناکون آن‌ها پرداخته‌ایم. افسردگی، ممکن است بر اثر اختلال در میزان انتقال دهنده‌های عصبی مغز رخ دهد. انتقال دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی هستند که باعث انتقال پیام ها در مغز می‌شوند. پیام رسان های عصبی عملکردهای مختلفی را در سیستم عصبی بر عهده دارند. این مواد شیمیایی در بدن تولید می‌شوند و پیام های عصبی را از سلول عصبی به سلول هدف می‌رسانند. اختلال در میزان آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون افسردگی شود.

دو انتقال دهنده عصبی موثر در بروز افسردگی، سروتونین و نوراپی نفرین هستند که به میزان زیادی در افسردگی کاهش می‌یابند. داروهای ضد افسردگی، اثر خود را با تنظیم سطح انتقال دهنده های عصبی مغز بر جای می‌گذارند. این داروها باعث می‌شوند که انتقال دهنده‌های عصبی بیش تر در مغز بمانند و در دسترس باشند.

داروهای ضد افسردگی مهارکننده باز جذب سروتونین (SSRIs)

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین گسترده‌ترین نوع داروهای ضد افسردگی هستند. این نوع داروها سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. همچنین نسبت به بقیه داروهای ضد افسردگی، عوارض جانبی و تداخلات دارویی کم‌تری دارند. این دسته از داروها عبارتند از: سیتالوپرام، اِسکیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکسِتین و سرترالین

عوارض جانبی SSRIs

_سردرد

_بی خوابی

_بی قراری

_آشفتگی

_اختلال در عملکرد جنسی

_کاهش یا افزایش وزن

تداخلات دارویی قرص های ضد افسردگی SSRIs

این نوع داروها با برخی از داروهای دیگر تداخل دارند. در صورت مصرف هرگونه دارو و بیماری خاص، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف همزمان داروهای باز جذب سروتونین به همراه داروهای زیر ممکن است عوارضی را به همراه داشته‌باشد و یا تأثیرات دارو را کم و زیاد کند:

_مهارکننده های مونوآمین آکسیداز

_داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

_سوماتریپتان

_لینزولید

_مپریدیدن

_عصاره گل راعی

_داروهای ضد التهابی استروئیدی

_داروهای رقیق کننده خون

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (TCA)

داروهای سه حلقه‌ای از قدیمی‌ترین داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها سطح نوراپی نفرین و حد کم تری از سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. برخی از این داروها عبارتند از: دیسیپرامین، آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، نور تریپتیلین

عوارض جانبی قرص های ضد افسردگی TCA

_افت فشار خون

_تغییر در ریتم ضربان قلب

_سرگیجه

_خشکی دهان

_یبوست

_احتباس ادراری

_افزایش ضربان قلب

_اختلال در عملکرد جنسی

_اختلال در بینایی

موارد منع مصرف TCA

مصرف این داروها علائم برخی از بیماری‌ها را تشدید می‌کنند. در صورت داشتن هرگونه بیماری، به پزشک خود اطلاع دهید. این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

_مشکلات قلبی و عروقی

_هیپرتروفی پروستات

_اختلال شناختی

_گلوکوم

تداخلات دارویی قرص های ضد افسردگی TCA

ضد افسردگی های سه حلقه ای با برخی از داروها تداخل دارند. در صورت مصرف هرگونه دارو، به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها عبارتند از:

_داروهای ضد فشار خون

_داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز

_دیسوپیرامید

_نورپیس

_پیموزاید

_پرونستیل

_کاربامازپین

_سایمتیدین

داروهای ضد افسردگی | داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs)

این داروها جدید ترین نوع داروهای ضد افسردگی هستند و سطح سروتونین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می‌دهند. این داروها از جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کنند و میزان بیشتری از آن‌ها را در دسترس مغز قرار می‌دهند. برخی از این داروها عبارتند از: دولوکستین، ونلافاکسین، دسونلافاکسین، لومیلناسیپران

عوارض جانبی قرص های ضد افسردگی SNRIs

_سردرد

_بی خوابی

_بی قراری

_آشفتگی

_اختلال در عملکرد جنسی

_کاهش یا افزایش وزن

تداخلات دارویی SNRIs

این نوع داروها با برخی از داروهای دیگر تداخل دارند. در صورت مصرف هرگونه دارو و بیماری خاص، به پزشک خود اطلاع دهید.

_مهارکننده های مونوآمین آکسیداز

_داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

_سوماتریپتان

_لینزولید

_مپریدیدن

_عصاره گل راعی

_داروهای ضد التهابی استروئیدی

_داروهای رقیق کننده خون

قرص های ضد افسردگی | داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز(MAOIs)

 این دسته از داروهای نیز همچون داروهای سه حلقه ای، سروتونین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می‌دهند و برخی از آن ها عبارتند از: ترانیلسپیرومین، فنلزین، موکلوبمید

عوارض جانبی MAOIs

_سردرد

_احساس خستگی

_بی خوابی

_فشار خون

_منقبض شدن عروق خونی

_حالت تهوع و استفراغ

_ورم پاها

_مشکلات جنسی

تداخلات دارویی MAOIs

_داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین

_داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین

_داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

_مپریدین

_ترامادول

_متادون

_فنتانیل

_پروپوکسی‌فن

_ترانیل سیپرومین

_فنلزین

_ایزوکاربوکسازید

سایر قرص های ضد افسردگی

برخی دیگر از داروهای ضد افسردگی که برای درمان تجویز می‌شوند را در ادامه نام برده‌ایم:

_میرتازاپین

_بوپروپیون

_ترازودون

_ورتیوکستین

_ویلازودون

_زولپیدم

_لیتیوم

داروهای ضد افسردگی بر چه اساسی تجویز می‌شوند؟

داروهای ضد افسردگی انواع و دسته های مختلفی دارند. این داروها با توجه به عوامل مختلفی توسط پزشک تجویز می‌شوند. برای مثال ممکن است فردی بیماری های دیگری همچون اضطراب نیز داشته باشد؛ برای پوشش دادن هر دو بیماری از نوع خاصی از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود. عوامل دیگری همچون بیماری های زمینه ای، داروهای مصرفی، سن و غیره نیز در تجویز این گونه داروها تاثیر گذار هستند.

مصرف داروهای ضد افسردگی علارغم عوارض بی‌شمار آن‌ها صحیح است؟

حال ممکن است این سوال به وجود بیاید که با وجود این همه عوارض چه لزومی به مصرف داروی ضد افسردگی وجود دارد؟ افسردگی اختلالی است که کیفیت زندگی افراد را به شدت پایین می‌آورد و کارکرد آن‌ها را مختل می‌کند. از طرف دیگر یکی از پیامدهای افسردگی، داشتن برنامه‌ برای مردن و اقدام به خودکشی است.

در صورتی که افسردگی به وسیله دارو کنترل نشود ممکن است که زندگی فرد به خطر بیفتد. به همین دلیل عوارض داروها با توجه به نتایج و فایده‌های آن سنجیده شده و تجویز می‌شوند. در نهایت توصیه می‌کنیم در موارد ضعیف‌تر افسردگی تنها از روان‌درمانی بهره ببرید. در کنار مصرف داروهای ضد افسردگی بهره‌مندی از تکنیک‌های روان درمانی و مشاوره‌ای، منجر به تسریع روند درمان و رهایی از افسردگی می‌شود. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد افسردگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: داروهای ضد افسردگی