سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان اضطراب

با وجود اضطراب و استرس‌های زندگی روزمره اقدام برای درمان اضطراب و کنترل استرس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استرس و اضطراب هیجان هایی طبیعی هستند و در دنیای پیچیده امروز امری اجتناب ناپذیرند. میزانی از اضطراب طبیعی است و می‌توان با به کارگیری تکنیک هایی موثر، آن را کنترل کرد. ولی در صورتی که اضطراب مزمن و شدید باشد، تبدیل به اختلالات اضطرابی می‌شود که باید درمان شود و درمان آن نیز به عهده پزشک متخصص می‌باشد. برای درمان اضطراب رویکردهای متعدد و متفاوتی وجود دارد که با توجه به نوع اضطراب و نظر پزشک به کار گرفته می‌شوند. در ادامه مقاله به بررسی کامل درمان اضطراب می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان اضطراب

اضطراب چیست؟

اضطراب یک احساس ناخوشایند با منشأ ناشناخته است که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقتی که فرد در موقعیتی قرار می‌گیرد که قبلا برای او استرس زا بوده است و طی آن به فرد آسیب رسیده‌ است، باعث ایجاد اضطراب در او می‌شود. همه? انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید، غیرعادی و مشکل‌ساز است و تبدیل به نوعی از اختلالات روانی می‌شود.

درمان اضطراب

در صورتی که اضطراب حالت مرضی پیدا کند، مراجعه به پزشک ضروری است. موثر ترین درمان بیماران دچار اختلال اضطراب، احتمالا ترکیبی از انواع درمان ها است که به شرح زیر می‌باشند:

درمان شناختی-رفتاری (CBT)

CBT یکی از پرکاربرد ترین و موثر ترین روش های درمان اضطراب است. این روش درمانی برای تراپی اختلال پانیک، انواع فوبیا، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر بسیار موثر است. درمان شناختی رفتاری به بررسی تاثیر افکار منفی بر اضطراب و چگونگی رفتار در شرایط مختلف که باعث اضطراب می‌شوند، می‌پردازد.

پس از بررسی این عوامل و شناسایی افکار و رفتار منفی، آن ها با افکار واقع بینانه جایگزین می‌شوند. این روش درمانی علاوه بر کمک متخصص، نیازمند تمرین و تکرار مدوام نیز می‌باشد. چرا که افکار منفی بخشی از زندگی انسان است و غلبه و جایگزینی آن ها به تمرین و زمان نیاز دارد.

مواجه درمانی

اضطراب یک احساس ناخوشایند و است و طبیعتا انسان از مواجه با آن فرار می‌کند. مثلا کسی که ترس از ارتفاع دارد، ساعت ها مسیر خود را دور می‌کند تا از روی پل عبور نکند یا کسی که جمع هراسی دارد در مراسم ازدواج خواهرش شرکت نمی‌کند. اما فرار، راه غلبه بر آن ترس را فراهم نمی‌کند و باعث می‌شود که ترس قوی تر از قبل شود.

مواجه درمانی، افراد را با ترس شان مواجه می‌کند و بر این اصل استوار است که مواجه مکرر با عامل ترس باعث کنترل و غلبه بر آن می‌شود. مواجه درمانی بر اساس تشخیص پزشک به دو صورت مواجه تدریجی و یا ناگهانی صورت می‌گیرد.

روان تحلیلی

در این روش فرض بر این است که اضطراب، ناشی از تعارضات ناهشیاری می‌باشد که در دوران کودکی شکل گرفته اند. در روش روان تحلیلی با تحلیل احساسات و افکار فرد، به تدریج او را نسبت به ریشه مشکلات و احساساتش و تعارض هایی که موجب مشکلات کنونی شده آگاه می کنند.

فرد با بینش پیدا کردن نسبت ریشه های عمیق استرس و اضطراب به تدریج یاد می گیرد تعارضات عمیق را حل و فصل کند و مشکلات هیجانی را بهبود ببخشد. درمان های تحلیلی معمولا زمانبر هستند اما عمیقا بر روی مشکلات فرد کار می کنند و اثری پایدار دارند.

دارو درمانی

برای درمان اضطراب، از چند گروه دارو های ضد اضطراب استفاده می‌شود که میزان مصرف آن توسط پزشک تجویز می‌شود. این داروها عبارت اند از:

_بنزودیازپین ها: آلپرازولام، کلرودیازپوکساید، دیازپام، لورازپام

_داروهای موثر بر بازجذب سروتونین: سیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین، سرترالین

_بتابلوکرها: پروپرانولول، متوپرولل، نادلول،پیندلول، بوسپیرون

درمان دارویی معمولا دراز مدت است و در برخی شرایط مصرف آن باید مادام العمر باشد. داروها معمولا وابستگی ایجاد می‌کنند و ممکن است پس از قطع مصرف، اختلال عود کند.

راه های مقابله با اضطراب

بسیاری از موارد اضطراب، بیماری و اختلال نیستند و یک واکنش طبیعی به مشکلات روزمره هستند. این نوع اضطراب ها با به کارگیری تکنیک های موثر، کنترل می‌شوند و بهبود پیدا می‌کنند. این تکنیک ها عبارت اند از:

درمان اضطراب | تنفس عمیق

وقتی که مضطرب می‌شوید، نفس کشیدن سخت می‌شود و حتی ممکن است بدون این که متوجه شوید نفس خود را در سینه حبس کنید  و همین باعث افزایش استرس می‌شود. در این شرایط میزان اکسیژن در خود کاهش می‌یابد و ممکن است باعث سردرد و افزایش اضطراب شود. پس بهتر است در مواقع نگرانی و اضطراب، نفس عمیق بکشید و چند ثانیه هوا را در ریه نگه دارید. سپس به آرامی هوا را از ریه بیرون دهید.

خواب کافی

خواب ناکافی و نامناسب، پیامد های ناخوشایندی برای فرد به همراه دارد. کمبود خواب علاوه بر این که سلامت جسمانی را به خطر می‌اندازد، استرس و اضطراب را نیز افزایش می‌دهد. خواب ناکافی در طولانی مدت تبدیل به یک چرخه معیوب می‌شود که با خود اضطراب زیادی به همراه دارد. بهتر است برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در طول شب، 7 تا 9 ساعت بخوابید. در مواقعی که استرس دارید، این برنامه را جدی تر بگیرید. آن گاه خواهید دید که احساس اضطراب و نگرانی تان به شدت کاهش پیدا کرده است.

درمان اضطراب | تغذیه مناسب

اضطراب فعالیت بدن را مختل می‌کند به طوری که ممکن است اشتهای شما را به شدت کاهش دهد. در این شرایط بهتر است سعی کنید غذای کافی بخورید و نیازهای خود را دریافت کنید تا اضطراب بیش تر نشود. تحقیقات نشان داده است که ویتامینB بر سلامت روان تاثیر زیادی می‌گذارد و امگا3 نیز در کاهش عوارض اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.غلات کربوهیدرات دار، سروتونین موجود در بدن را تنظیم می‌کنند. هم چنین غذاهای شیرین در کاهش اضطراب و عوارض آن بسیار موثر است.

مدیتیشن

مدیتشن، تمرکز بر ذهن و افکار است. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن، میزان ماده خاکستری مغز را افزایش می‌دهد و این باعث می‌شود که استرس و اضطراب کم تر شود. هم چنین مدیتیشن کمک می‌کند تا متوجه شوید که دهن افکار منفی را چگونه ایجاد می‌کند. این شناخت باعث غلبه بر افکار منفی و نگرانی ها می‌شود.

درمان اضطراب | برنامه ریزی

یکی از دلایل اضطراب و نگرانی، نداشتن برنامه برای انجام کارها می‌باشد. می‌توانید یک لیست از برنامه های خود تهیه کنید و برنامه هایی که باید انجام دهید را اولویت بندی کنید. با انجام به موقع کارها، نگرانی کمتری را در طول روز احساس می‌کنید.

ارتباط با دوستان

افرادی که دارای حمایت اجتماعی هستند کمتر از افراد دیگر دچار اضطراب و نگرانی‌ می‌شوند. ارتباطات اجتماعی باعث تولید هورمون اکسی توسین در بدن می‌شود که اضطراب را کاهش می‌دهد. پس در مواقعی که اضطراب دارید، با دوستان خود قرار بگذارید  و با آن ها وقت بگذرانید.

درمان اضطراب | ورزش

ورزش و فعالیت های بدنی نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب دارند. در مواقعی که دچار اضطراب و نگرانی شده اید، به ورزش ها و فعالیت های مورد علاقه تان بپردازید. پس از ورزش احساس می‌کنید که اضطراب تان به طرز چشم گیری کاهش یافته است و احساس لذت و آرامش می‌کنید. جهت درمان اضطراب و اختلالات اضطرابی می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان اضطراب