سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره ترک اعتیاد

ترک غیر اصولی و بدون مشورت با متخصص معمولاً شدت علائم ترک را تشدید می‌کند به همین دلیل اگر می‌خواهید ماده مصرفی خود را ترک کنید حتماً برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید. ما در مرکز کانون مشاوران به شما این امکان را می دهیم تا به صورت تلفنی یا حضوری بتوانید با متخصصین جهت درمان ارتباط برقرار کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مشاوره ترک اعتیاد

آیا همه مصرف کنندگان معتاد هستند؟

بسیاری از مصرف کنندگان می گویند که “ما معشتاد نیستیم و هر وقت بخواهیم می توانیم ترک کنیم”، احتمالا این جمله برای شما هم آشنا است. اعتیاد بیماری مزمنی است که در طول زمان فرد را با عواقب خود مواجه می سازد؛ پس مصرف کننده به تنهایی نمی تواند اعتیاد خود را تشخیص دهد. بنابراین اگر فردی در حال مصرف ماده ایست و یا اطرافیان از اعتیاد او به ستوه آمده اند، مسلما مداخله تخصصی لازم خواهد بود.

 

ترک اعتیاد در خانه یا بدون کمک متخصص امکان پذیر است؟

اعتیاد بیماری پیشرونده‌ای است که وابستگی جسمانی و روانی بسیاری برای فرد ایجاد می‌کند. عدم مصرف باعث بروز نشانگان ترک می شود. نشانگان ترک (جسمی و روانی) ترک را دشوار کرده و منجر به شکست به طور مکرر می شود.

ترک غیر اصولی و بدون مشورت با متخصص معمولاً شدت این علائم را تشدید می‌کند به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید ماده مصرفی خود را ترک کنید، حتماً برای دریافت درمان اقدام کنید. درمانگران در مشاوره ترک اعتیاد شما را با آسان‌ترین و مؤثرترین روش‌های ترک اعتیاد آشنا خواهند کرد. برخی از روش های درمان اعتیاد در خانه نیز امکان پذیر است. درمانگران به شما کمک می کنند تا به صورت تلفنی از خدمات درمان بدون نیاز به بستری بهره مند شوید.

کمپ ترک اعتیاد یا مشاوره ترک اعتیاد؟

مراجعه و بستری در کمپ یکی از روش های ترک و درمان اعتیاد است. هر روش ترکی معایب و مزایای خودش را دارد. هر کدام از این روش‌ها با توجه به ویژگی های فرد می تواند بهترین یا بدترین درمان باشد. بنابراین برای تشخیص بهترین درمان نیاز است که متخصص بیمار را ارزیابی کرده و بهترین درمان را برای او پیش بگیرید.

مشاوره ترک اعتیاد این امکان را به مراجع و خانواده می دهد تا بتوانند پیش از پرداخت هزینه های گزاف، بهترین و موثرترین روش انتخاب شود. لازم به ذکر است که خود مشاوره ترک اعتیاد نیز در عین حال نوعی درمان محسوب می شود.

ضرورت استفاده از مشاوره ترک اعتیاد

بسیاری از افراد در مورد علائم و عوارض ماده مصرفی خود، علائم ترک و بهترین روش‌های کنار گذاشتن مواد اطلاعات دقیق و درستی ندارند. این امر باعث می‌شود که یا اصلا سراغ ترک نروند و یا در ترک اعتیاد به توصیه افراد غیر متخصص گوش دهند.

برای مثال در مراکز غیر درمانی داروهایی تحت عنوان داروهای ترک اعتیاد به فروش می‌رسد؛ این داروها معمولاً حاوی مواد خطرناکی نظیر شیشه یا سرب هستند که اعتیاد فرد را بیشتر می‌کنند و می‌توانند حتی باعث تشنج شوند.

به همین دلیل هرگز بدون مشورت با افراد متخصص اقدام به ترک اعتیاد نکنید. بخصوص زمانی که می خواهید دارویی را جایگزین کنید، حتما با پزشک مشورت کرده و دارو را از مراکز اعتیاد معتبر دریافت کنید. در مشاوره ترک اعتیاد با بررسی دقیق وضعیت جسمی و روانی شما مناسب‌ترین روش‌های ترک دارویی و غیر دارویی برای‌تان در نظر گرفته می‌شود.

راهکارها و اقدامات لازم در مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد فرایندی است که منجر به تسریع روند ترک اعتیاد می‌شود. چرا که اعتیاد معمولاً ریشه‌های روانی دارد. هم‌چنین مصرف مواد ترس‌ها و اضطراب‌های زیادی را به فرد وارد می‌کند. درمانگر به شما کمک می‌کند تا علل اصلی اعتیاد را بررسی کنید و بتوانید با غلبه بر مشکلات و ترس‌های خود از بیماری اعتیاد برای همیشه عبور کنید. از جمله کارهایی که درمانگر در مشاوره ترک اعتیاد انجام می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– افزایش انگیزه درونی برای ترک اعتیاد

– آشنایی فرد با روش‌های مختلف ترک و مزایای هرکدام

– تقویت وترمیم عزت‌نفس از دست رفته فرد

– آموزش روش‌های مقابله با عوامل برانگیزنده مصرف

– آموزش مهارت‌های عملی برای مقابله با وسوسه‌های فکری

– کمک برای بهبود روابط اجتماعی و عاطفی فرد با دیگران که در جریان اعتیاد آسیب دیده است

– افزایش تعهد درمانی فرد برای باقی ماندن در برنامه ترک

آیا مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند برای خانواده فرد معتاد نیز کاربرد داشته باشد؟

بله، مشاوره ترک اعتیاد تنها به فرد معتاد اختصاص ندارد و در بسیاری از موارد به والدین، همسران و سایر اعضای خانواده خدمات ارائه می‌دهد. در فرایند مشاوره، به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود تا چگونه از عزیزشان مراقبت کنند و چگونه او را به طور صحیح مورد حمایت قرار دهند. میزان حمایت عاطفی که خانواده برای فرد فراهم می‌کند و به طور کل نحوه تعامل اطرافیان فرد معتاد با او، در موفقیت درمان تأثیر بسزایی دارد.

با بیمار معتاد خود چگونه رفتار کنیم؟ چگونه بیمار را ترک دهیم؟

خانواده‌ها معمولاً پس از آگاهی از اعتیاد یکی از اعضای خود به‌ شدت نگران و پریشان می‌شوند و نمی‌دانند که باید چه اقدامی انجام دهند. مشاوره ترک اعتیاد به افراد کمک می‌کند تا بتوانند هیجانات خود را بهتر مدیریت کنند و به این ترتیب از اقدامات هیجانی خودداری کنند و بتوانند بهترین راه را برای کمک به فرد برگزینند.

توجه داشته باشید که اگر از اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود مطلع شدید هرگز از روش‌های خشن برای ترک دادن او استفاده نکنید. اعتیاد مشکلی است که در اکثر موارد ریشه روانی دارد و تا زمانی که به عوامل روانی بی‌توجهی شود درمان صورت نمی گیرد.

به همین خاطر است که بسیاری از افراد بارها و بارها مواد را کنار می‌گذارند اما دوباره به سمت آن کشیده می‌شوند. با دریافت مشاوره ترک اعتیاد اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید تا با اتخاذ بهترین روش‌های رفتاری احتمال موفقیت ترک را در فرد بالا ببرید.

مشاوره ترک اعتیاد تلفنی 

مشاوره ترک اعتیاد تلفنی این امکان را برای بیماران و خانواده های آن ها فراهم کرده که بتوانند بدون مراجعه به مراکز اعتیاد بتوانند در جریان درمان قرار گرفته و از خدمات درمانی با کیفیت بالا بهره ببرند. همچنین به دلیل ماهیت برخی روش های درمانی اعتیاد که نیاز به مراجعه دائم به متخصص دارد، روشی مناسبی محسوب می شود.

 

سوالات متداول

بهترین روش ترک متادون بدون درد چیست؟

همانطور که مصرف متادون نیاز به تجویز متخصص دارد، برای ترک آن نیز باید به متخصص مراجعه کنید. اغلب تغییر دوز دارو در طی هفته‌های متمادی در دستور کار قرار می‌گیرد. این تغییر دوز به عوامل متعددی بستگی دارد، پس برای هر فرد برنامه ترک منحصر به فردی نیاز است. 

تعداد جلسات مشاوره ترک اعتیاد چقدر است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای ترک اعتیاد را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد. اما باید گفت که در ابتدای درمان نیاز به مراجعه به متخصص (از طریق تلفن یا حضوری) بیشتر خواهد بود. هر چه پیشرفت بیمار بیشتر باشد، نیاز به مراجعه کمتر خواهد بود. برای بیماران دارای اعتیاد نیاز حفظ ارتباط با درمانگر اهمیت بیشتری دارد. چرا که این افراد بیشتر در معرض آسیب و عود بیماری هستند؛ از این رو علاوه بر آموزه هایی که بیمار و خانواده دریافت می کنند، متخصص قرار ملاقات بعدی (شاید چند ماه بعد) را مشخص می کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مشاوره ترک اعتیاد