سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج با بیمار دوقطبی

ازدواج با بیمار دوقطبی و زندگی با او می‌تواند بسیار برایتان دشوار باشد. نوسانات خلقی بین دوره‌های شیدایی و افسردگی باعث می‌شود زندگیتان ناپایدار باشد. بنابراین شما باید با آگاهی کامل وارد زندگی مشترک شوید. در دوران شیدایی فرد مبتلا ممکن است لحظات خوشی را تجربه کنید و گاهی نیز روزگار شما بر اثر عصبانیت‌های ناگهانی واکنش‌های شدید بسیار سخت می‌شود. با این حال استفاده از کمک مشاور و درمان مداوم بسیاری رفتارها و اتفاقات را پیشگیری می‌کند و آن‌ها را کاهش می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با بیمار دو قطبی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ازدواج با بیمار دوقطبی

آیا واقعا می‌توان با همسر دوقطبی ازدواج و زندگی کرد؟

اگر همسرتان آگاهی کاملی از بیماریش داشته‌باشد و نشانه‌ها و رفتارهایش را بپذیرد و همچنین مرتبا تحت درمان قرار بگیرد و داروهای خود را مصرف کند می‌توانید تا حد زیادی همراه یکدیگر بر روی مشکل کار کنید و زندگی مشترک خوبی بسازید. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال در کنار همسری مهربان و صبور به خوبی زندگی می‌کنند.

از سویی دیگر اگر همسرتان حاضر به مصرف داروها و درمان گرفتن نباشد شرایط کمی سخت می‌شود. باید خود را در مقابل رفتارهای آزارنده حفظ کنید. رفتارهای آزاردهنده می‌تواند سرزش و اتهام زنی، آزار مالی (ولخرجی زیادی و بدهی به بار آوردن)، آزار عاطفی (کنترل گری و رفتارهای ظالمانه) و آزار جسمی (زمانی که پرخاشگری فرد از کنترل خارج می شود) باشد.

 

مشکلات زندگی و ازدواج با بیمار دوقطبی

اختلال دوقطبی از جمله اختلالات روانی است؛ اگر می‌خواهید با فردی دارای اختلال دوقطبی ازدواج کنید اول از همه باید درمورد بیماری و نشانه های آن آگاهی کامل داشته باشید و مشکلات آن را بپذیرید تا بتوانید دست به انتخاب درستی بزنید. در رفتار افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تنوع و تناقض بسیار زیادی وجود دارد. گاهی بسیار کم‌حرف و در مواقع شیدایی بسیار پرحرف می‌شوند.

مشکلات در دوره‌های افسردگی و شیدایی

ممکن است کارهای خطرناکی از آن‌ها سر بزند. مواجهه با این رفتارها می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد و یا بر زندگی و رفتار خودتان و فرزندان تاثیر بگذارد. در دوره‌های شیدایی رفتارهای افراطی‌، تقاضاهای غیرمنطقی و تصمیمات بدون فکر، خانواده را در معرض مشکلات و پیامدهای ناگواری قرار می‌دهد.

علاوه‌بر این دوره‌های افسردگی نیز تبعات بسیار زیادی را به‌همراه دارد. در این دوران فرد انگیزه، توان و روحیه برای مبارزه با مشکلات، رفتن به سرکار و انجام وظایف و مسئولیت‌های زندگی را ندارد. بسیار به خودکشی فکر می‌کند. در این زندگی ممکن است تا ماه‌ها همه چیز به خوبی و خوشی بگذرد و ناگهان اوضاع عوض شود.

 

نکات حیاتی در زندگی با همسر دوقطبی

با وجود تمام مشکلاتی که زندگی کردن با فرد دوقطبی به وجود می‌آورد اما هنوز هم می‌توان با چنین فردی زندگی کرد به شرطی که عاشق باشید و صبور. اختلال دوقطبی سطوح مختلفی دارد و در مورد خفیف‌تر آن فرد تقریبا می‌تواند به‌صورت عادی زندگی کند.

اگه به فرد موردنظر خود خیلی علاقه دارید و می‌خواهید با او زندگی مشترکی را شروع کنید رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با اخلاقیات و رفتارهای متفاوت و متناقض او کنار بیایید. در ابتدا همواره این نکته را یادتان باشد که این بیماری اوست که باعث بروز رفتارهایش می‌شود و خودش نیست. پس رفتارهایش را از خودش تمایز دهید.

1. ازدواج با بیمار دوقطبی ؛ دریافت حمایت

مراقبت از بیمار سبب می‌شود تا نیازها و رفتارهای او را بهتر بشناسید و آن‌ها را کنترل کنید؛ اما شما نیز نیاز به مراقبت و حمایت دارید. برای کنترل وضعیت سلامتتان به پزشک مراجعه کنید و به زیبایی و سلامت خود اهمیت دهید.

می‌توانید به گروه حمایت از بیماران دوقطبی بپیوندید. در آن‌جا مطمئنا افراد زیادی مشابه شما وجود دارند که می‌توانید باهم درمورد وضعیت همسرتان همفکری و صحبت کنید. حرف زدن با درمانگر بسیار شما را آرام می‌کند. حمایت گرفتن از خانواده‌ها و دوستان نیز بسیار کمک‌کننده است.

2. ازدواج با بیمار دوقطبی صبر و حوصله‌ی زیادی می‌خواهد

قطعا متوجه شده‌اید که زندگی با همسر دوقطبی چقدر می‌تواند دشوار باشد. بنابراین باید از خود مراقبت کنید. درمان اختلال دوقطبی فرآیندی بسیار طولانی مدت است و صبر زیادی را می‌طلبد. گاهی شاهد دوره‌های عود بیماری می‌شوید. پس لازم است این واقعیت را قبول کنید که انتظار برای بهبودی سریع و نتایج دائمی بیهوده است.

3. از شرایط کمی فاصله بگیرید

اگر برایتان امکان دارد در نگهداری از همسرتان از کس دیگری مانند خانواده یا دوستان کمک بگیرید و مدتی از او دور شوید. زمان‌هایی را به خود اختصاص دهید تا احساس فرسودگی نکنید. هیچ ایرادی ندارد که همسرتان را مدتی تنها بگذارید. زمانی که خود احساس خستگی جسمی و روحی داشته‌باشید و تفریحی نداشته‌باشید حتی دیگر نمی‌توانید از همسرتان مراقبت کنید ودر مقابل رفتارهای او طاقت نمی‌آورید.

4. او را مجبور به مصرف دارو کنید

او را واردار کنید که حتما داروهای خود را مصرف کند. برای همسر خود این موضوع را روشن کنید که مصرف داروها مذاکره‌ناپذیر است و مصرف داروها همیشه شرایط را بهتر می‌کند. زندگی با فرد دوقطبی مثل زندگی و سروکله زدن با یک کودک است.

ممکن است مدام بر سر نخوردن داروهایش با شما بحث کند. معمولا افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که اعتماد به نفس فزاینده‌ای پیدا می‌کنند از مصرف داروها اجتناب می‌کنند. اگر همسرتان مقاومت کرد به هر طریقی به او بفهمانید که سر حرف خود می‌مانید و در این مورد بسیار جدی هستید.

5. محرک‌ها را درنظر بگیرید

زمان‌هایی که بیماری خاموش است و همسرتان در حالت پایدار و خلق خوب قرار دارد بسیار به محرک‌های محیطی دقت توجه کنید. ارزیابی کنید که چه چیزهایی باعث خشم و تحریک او می‌شود و چه چیزهایی او را آرام می‌کند. برای تشخیص بهتر محرک‌های موثر بر رفتارهای همسرتان از کمک مشاور ور درمانگر استفاده کنید. همچنین در دوره های خشم، به رفتارهای خود دقت کنید.

ممکن است عاملی در رفتارهای شما وجود داشته باشد که باعث تشدید خشم او شود. در زمان‌های عصبانیت و واکنش‌های تند آرامش خود را حفظ کنید و او را تحریک نکنید. ممکن است این کار به‌نظرتان بسیار دشوار بیاید اما واکنش و عکس‌العمل متقابل شما همه‌چیز را بدتر می‌کند و ممکن است آسیب‌ها جبران ناپذیری برخود وارد کنید.

6. ازدواج با بیمار دوقطبی ؛ صحبت و همدردی با همسر

علارغم نوسانات خلقی هنوز هم می‌توانید با همسر خود گفت‌وگو کنید و از او بخواهید تا نیازها و خواسته‌هایش را با شما درمیان بگذارد. در مورد آن‌چه در مواقع بدخلقی به او کمک می‌کند وسوال کنید. با همکاری یکدیگر می‌توانید اثرات منفی رفتارها را کاهش دهید. در هنگام تعاملات و صحبت‌ها از کلمات محبت‌آمیز و مثبت استفاده کنید.

به یادداشته باشید که در هیچ‌کدام از فازهای اختلال، بیمار تسلطی بر رفتارهایش ندارد. در هنگام افسردگی توانایی آن را ندارد که به خود انگیزه دهد، بلند شود و کار بزرگی انجام دهد. در دوره‌های شیدایی نیز نمی‌تواند هیجاات خو را کنترل کند. پس مدام به او نگویید که باید بهتر رفتار کند و مثل دیوانه‌ها نباشد.

 

سخن آخر

به همسر خود اطمینان دهید که در این بیماری تنها نیست و شما تا پایان درمان کنار او می‌مانید و برایتان اهمیت دارد. به او بگویید که لازم نیست خودش را سرزنش کند و می‌داند که رفتارهایش تحت کنترل بیماریست. زندگی با بیمار دو قطبی سختی‌ها و فرسودگی‌های زیادی را برای شما به همراه دارد؛ به همین دلیل لازم است از وجود مشاور روانشناس در کنار خود بهره‌مند شوید. متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در این زمنیه راهنمای شما خواهند بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با بیمار دو قطبی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ازدواج با بیمار دوقطبی