سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به حشیش

اعتیاد به حشیش چه علائمی دارد و منجر به بروز چه مشکلاتی می‌شود؟ طبق بررسی‌های انجام شده، حشیش شایع‌ترین ماده مخدر در کل جهان محسوب می‌شود که اختلال بارزی در شناخت ایجاد می‌کند. اغلب حساسیت مصرف کننده را به محرک‌های بیرونی بالا برده و درک ذهنی زمان را نیز کندتر می‌کند. این ماده جزء داروهای توهم زا است و اکثر مصرف کنندگان آن را نیز جوانان تشکیل می‌دهند. همین امر باعث شده است که بسیاری از خانواده‌ها در مورد اعتیاد فرزندانشان به این ماده نگران باشند و در مورد علائم و عوارض آن از متخصصین سؤال بپرسند. علائم اعتیاد به حشیش معمولاً در 4 دسته علائم رفتاری، جسمانی، روانی و اجتماعی خود را نشان می‌دهند. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا در زمینه علائم، عوارض و روش‌های ترک اعتیاد به حشیش اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم.

منبع: اعتیاد به حشیش

شماره مرکز مشاوره

حشیش چیست؟

حشیش یکی از هم خانواده‌های ماده مخدر گل یا همان ماریجوانا است که مصرف آن اثرات به مراتب مخرب‌تری را به همراه دارد. هر دوی این مواد از گیاهی به نام شاهدانه به دست می‌آیند و دارای ماده مؤثری به نام THC هستند. با این تفاوت که حشیش از صمغ این گیاه و ماریجوانا از سرشاخه‌ها و برگ‌های این گیاه به دست می‌آید. به دلیل وجود مقادیر THC بیشتر در حشیش اثرات آن حدوداً 7 تا 10 برابر از ماریجوانا بیشتر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید. 

 

روش‌های مصرف حشیش

حشیش از جمله موادی است که اغلب همانند سیگار به روش دود کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال ممکن است برخی افراد گرد حشیش را در مواد غذایی یا نوشیدنی‌های خود بریزند و از این طریق آن را مصرف کنند. مصرف خوراکی این ماده باعث می‌شود که تأثیرات حشیش در مدت زمان کوتاه‌تری خود را نشان دهد و به طور مخرب‌تری بر مغز و سیستم اعصاب اثر بگذارد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه تست اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

 

اعتیاد به حشیش | اثرات حشیش بر سیستم عصبی

حشیش منجر به بروز تغییرات عصبی شیمیایی در مغز می‌شود که به تجربه احساسات و حالات خاصی می‌انجامد. از جمله این حالات می‌توان به احساس آرامش بیشتر، سرخوشی، افزایش اشتها و بروز مشکلاتی در درک زمان و مکان اشاره کرد. متأسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که حشیش اعتیادآوری کمی دارد و به همین خاطر برای دست‌یابی به حالات روانی بهتر به مصرف این ماده روی می‌آورند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف حشیش هم در کوتاه مدت خطرناک است و هم می‌تواند در دراز مدت منجر به بروز وابستگی روانی شدید یا همان اعتیاد شود.

 

علائم و عوارض اعتیاد به حشیش

علائم اعتیاد به این ماده مخدر معمولاً در 4 دسته علائم رفتاری، جسمانی، روانی و اجتماعی از یکدیگر تفکیک می‌شوند که ما در ادامه به هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

1. علائم رفتاری اعتیاد به حشیش

در بسیاری از مواقع خانواده‌ها از طریق تغییرات رفتاری به مصرف مواد در فرد مشکوک می‌شوند. از جمله علائمی که می‌توانند در مورد مصرف حشیش هشدار دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– غیبت‌های بسیار زیاد و ناموجه در محیط کار یا تحصیل

– کاهش عملکرد شغلی و تحصیلی

– از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً برای فرد لذت بخش بوده‌اند

– دروغگویی و پنهان‌کاری زیاد در مورد کارها و فعالیت‌ها

– ادامه دادن به مصرف با وجود تجربه پیامدهای ناگوار مرتبط با آن

– داشتن تلاش‌های مکرر و ناموفق در قطع یا کاهش مصرف حشیش

– مصرف حشیش در موقعیت‌هایی که آشکارا می‌تواند برای فرد خطرناک باشد نظیر رانندگی

2. علائم و عوارض جسمانی اعتیاد به حشیش

علاوه بر تغییرات رفتاری مصرف حشیش منجر به بروز مشکلات و تغییرات جسمانی متعددی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قرمزی چشم‌ها، خشکی دهان، افزایش اشتها، خستگی مفرط، احساس کمبود انرژی، خواب آلودگی مفرط، عدم تعادل، ناهماهنگی حرکتی و بی‌توجهی به رعایت بهداشت فردی اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه ترک حشیش کلیک کنید.

3. علائم روانی اعتیاد به حشیش

حشیش از جمله مواد مخدری است که بیش از جسم ذهن انسان را درگیر می‌کند و می‌تواند پیامدهای روانی بسیار جدی برای فرد به همراه بیاورد. از جمله علائم روانی اعتیاد به حشیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– بروز اختلالاتی در توجه و تمرکز

– تأخیر در پاسخ‌دهی

– کاهش توانمندی‌های شناختی عالی ذهن نظیر قضاوت

– دچار شدن به بی‌تفاوتی عاطفی

– تحریک‌پذیری بیش از حد و بی‌قراری

– دچار شدن به بدبینی شدید یا همان پارانویا

– تغییرات و نوسانات شدید خلقی (این مسئله می‌تواند زمینه ساز بروز اختلال دو قطبی در آینده باشد).

4. علائم اجتماعی اعتیاد به حشیش

اعتیاد به حشیش با توجه به همه مواردی که تا الآن گفته شد در نهایت منجر به تغییراتی در وضعیت و جایگاه اجتماعی فرد نیز می‌شود. در این شرایط فرد اغلب از خانواده و افراد نزدیک خود دوری می‌کند و حلقه دوستان جدیدی را دنبال می‌کند که شدت ارتباط با آن‌ها معمولاً از جانب دیگران امری طبیعی در نظر گرفته نمی‌شود.

 

ترک اعتیاد به حشیش

ترک حشیش برخلاف مواد مخدری نظیر تریاک و مورفین کمتر با علائم جسمانی نظیر بدن درد و آبریزش بینی همراه است. در عوض هنگام ترک این ماده افراد بیشتر دچار علائم روانشناختی بسیار آزاردهنده می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افسردگی شدید و بروز علائم وسواس در زمینه مصرف مواد اشاره کرد. از همین رو در ترک حشیش دریافت خدمات روانشناختی در کنار دوره سم‌زدایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های ترک حشیش به یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– حشیش چه تفاوتی با وید، علف و گل دارد؟

همه این‌ها در طبقه‌بندی مواد در یک دسته قرار می‌گیرند چراکه همگی از گیاه خاصی به نام شاهدانه به دست می‌آیند. تفاوت آن‌ها تنها در میزان ماده مؤثره یا همان THC است که برای مثال در حشیش بسیار بیشتر گل است. اما این به این معنا نیست که گل عاری از مواد اعتیادآور است. همه این‌ها به دلیل داشتن THC منجر به بروز علائم اعتیادی می‌شوند و حتی می‌توانند به بروز حالاتی نظیر توهم و هذیان نیز بیانجامند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: اعتیاد به حشیش